شناسهٔ خبر: 26153 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس پژوهشکده ثامن با اظهار تاسف مطرح کرد؛

شکاف عمیق مدیران محلی مشهد با نخبگان و مدیران ملی در زمینه شهرسازی/ بحران هویت در ساخت وسازهای شهر امام هشتم(ع)

مشهد رئیس پژوهشکده ثامن با اظهار تاسف به دلیل از بین رفتن هویت شهر مذهبی- تاریخی مشهد گفت: در بافت پیرامونی اطراف حرم فرهنگ متفاوتی در حال شکل گرفتن است و افرادی که برای زیارت به مشهد سفر می‌کنند در واقع هیچ تحولی برایشان ایجاد نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا محروقی رئیس پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن در مورد شهرسازی و شیوه ساخت و ساز در شهر مشهد گفت: در برنامه‌ریزی برای مشهد تنها رویکرد بومی و محلی بودن آن دنبال می‌شود و در این میان، ارتباط بین مدیران و نخبگان ملی بسیار با این شهر کاهش یافته و تصمیم بر آن شده که در ابتدا شورای نخبگان ملی و بومی در عرصه‌های مختلف در پژوهشکده تشکیل شود.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت در کشور تنها پژوهشکده‌ای که به صورت تخصصی بر روی یک شهر خاص به فعالیت می‌پردازد و موضوع عامی را در برمی‌گیرد، پژوهشکده ثامن است؛ چرا که به صورت تخصصی بر روی یک شهر خاص به فعالیت می‌پردازد.  

محروقی با تاکید بر اهمیت شهر مشهد برای پژوهشکده ثامن به ایسنا گفت: این پژوهشکده به مسائل مربوط به بحث حاشیه‌نشینی و مسائل داخل شهری مانند باغات گوناگون، هوشمندسازی، مشهد ۲۰۱۷ و... نیز توجه دارد.  

رییس پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن اظهار کرد: در کنار بحث‌های پژوهشی، بحث گفتمان شهری نیز مطرح می‌شود، چرا که معتقدیم صرفا بحث پژوهشی نمی‌تواند جوابگوی مناسب دغدغه‌های این پژوهشکده باشد و هدف این است که مسائل مهم شهر شناسایی و مدیران و نخبگان در کنار یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند و این مباحث به صورت چالشی مطرح شود؛ با توجه به این‌که مباحث مشهد در قد و قواره موضوعات ملی است و معتقدیم، مشهد یک شهر استراتژیک است.  

وی گفت: سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که در نظام، حاکمیت و حکومت چه تفاوتی میان شهر مشهد و سایر شهرها وجود دارد و موضوعی که در اینجا مطرح می‌شود این است که تنها بحث ایجاد یک سرفصل بودجه برای زیارت مطرح نیست، بلکه بحث حاکمیتی و نظارتی مدنظر است که باید مورد توجه قرار گیرد و در واقع باید نقشه‌ای برای مشهد ترسیم شود که گویای دقیق آینده این شهر باشد.

محروقی با طرح این سوال که جایگاه مشهد در ۲۰ سال آینده چگونه خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: بر این اساس، باید روابط و برنامه‌های آینده این شهر تنظیم شود و در این بین تلاش داریم که بتوانیم این دغدغه‌ها در خصوص شهر مشهد زنده شود.

رییس پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن عنوان کرد: با وضعیتی که در مشهد شاهد آن هستیم باید گفت، در حال از دست دادن این شهر هستیم چرا که بناهای در حال احداث با هویت اصلی شهر مشهد در تضاد است.  

وی با بیان این‌که در اطراف شهرهایی مانند مکه و مدینه هیچ هویتی به چشم نمی‌خورد و در واقع تاریخ تمدن اسلام در حال از بین رفتن است، افزود: همین موضوع در شهرهای زیارتی ما نیز در حال وقوع است و به چشم می‌خورد و در این میان، رسانه‌ها با نقش دیده‌بانی خود می‌توانند، حداقل ۲۰ سال آینده مشهد را رصد و آن را به همگان گوشزد کنند.  

محروقی عنوان کرد: در این میان، خبرگزاری ایسنا، بسیار با پژوهشکده ثامن در ارتباط بوده، چرا که آن را یک مجموعه دانشگاهی می‌داند و از جمله مجموعه‌هایی است که در خصوص بحث‌های استانی و مشهد دغدغه دارد ولی در مقابل خبرگزاری‌ها و مطبوعات دیگر با توجه به این‌که استانی هستند از بحث‌های مشهد کاملا غافل شده‌اند.

رییس پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن افزود: آن‌ها تصور می‌کنند، برای دیده شدن تنها باید به بررسی مباحث کلان ملی بپردازند، با وجود این‌که مشهد را می‌توان در سطح ملی مطرح کرد و در صورت پرداخته شدن باز هم امکان پرداختن به موضوعات مختلف را دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش دیگری از برنامه‌هایی که برای مسائل مربوط به مشهد درنظر گرفته شده، اشاره و تصریح کرد: قرار است یک هفته در تهران به مشهد اختصاص داده شود و همین موضوع در مشهد نیز پیگیری شود، بدین صورت که قصد داریم، همه مسائلی که مربوط به مشهد است در این هفته مورد بررسی قرار گیرد.

محروقی گفت: در این خصوص اطلاعات جامع و کافی تهیه شده است و بنا شده تا در تمام قالب‌های مختلف مانند نمایشگاه عکس، تولیدات رسانه‌ای، ارایه سخنرانی، مقاله، مباحث مربوط به مشهد ۲۰۱۷، مسائل حاشیه شهر مشهد و... پیگیری و دنبال گردد.

رییس پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن خاطرنشان کرد: با ایجاد این نوع تولیدات، باید این سوال برای مسئولین ایجاد ‌شود که به کجا چنین شتابان!؟، اینجا مشهدالرضا(ع) است و اگر مشهد این وجه تمایز اصلی خود نسبت به سایر شهرها را از دست بدهد، چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

وی با بیان این‌که اگر حسینیه‌ای تخریب می‌شود و به جای آن مجتمع تجاری بنا می‌گردد، حداقل باید به گونه‌ای با معماری ایرانی اسلامی همراه باشد، گفت: واژه شیک‌ بودن تعریفی دارد و این تعریف نمی‌تواند در اطراف حرم که با شرایط خاص و ویژه همراه است همخوانی داشته باشد.

محروقی اضافه کرد: اما در مقابل، در بافت پیرامونی اطراف حرم فرهنگ متفاوتی در حال شکل گرفتن است و افرادی که برای زیارت به مشهد سفر می‌کنند در واقع هیچ تحولی برایشان ایجاد نمی‌شود.

رییس پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن کرد: متاسفانه در فکر مدیران سطح بالا این تصور ایجاد شده‌است که در هر کجا آئینه‌کاری و کاشی‌کاری به‌چشم می‌خورد معماری اسلامی وجود دارد و هیچ اهمیتی به معماری اماکن داده نمی‌شود./

نظر شما