شناسهٔ خبر: 26159 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از جنوب استان تهران مطرح کرد؛

بهره‌برداری از قطعه ۴ کنارگذر آزادراه جنوب تهران در بهار ۹۶/ اتصال جنوب به غرب استان تهران با آزادراه ۱۵۸ کیلومتری/ رفع ترافیک و کاهش آلودگی هوای کلاتشهر تهران/ انجام یک پروژه عظیم در راستای اقتصاد مقاومتی

آسفالت وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه‌های راه جنوب استان تهران ضمن بازدید از قطعه چهارم آزادراه کنارگذر جنوب تهران به طول ۳۸ کیلومتر از اتصال جنوب به غرب استان تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر در بهار ۹۶ خبر داد.

به گزارش خبرنگار وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی صبح امروز (۲۱ مردادماه) در بازدید از روند ساخت قطعه چهارم آزادراه کنارگذر جنوب تهران به طول ۳۸ کیلومتر اظهار داشت: دو پروژه بزرگ ملی در دست ساخت داریم که یکی از این پروژه ها آزادراه آبیک – چرمشهر است که کمربندی جنوب غربی کشور را شکل می‌دهد. آزادراه کنارگذر جنوب تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر باعث اتصال جنوب به غرب استان تهران می‌شود.

وی با اشاره به کاهش گازهای گلخانه‌ای با بهره‌برداری از این پروژه افزود: ساخت این آزادراه منجر به ساماندهی ترافیک، کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در میزان مصرف بنزین و گازوئیل خواهد شد و بخش عمده‌ای از ترافیک آبیک به سمت این آزادراه منتقل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فقط ۵ ماه از امضای قرارداد ساخت این آزادراه از اسفندماه ۹۴ می گذرد گفت: این پروژه بزرگی است که ساخت هر کیلومتر آن حدود ۱۰ میلیارد تومان و در مجموع بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

آخوندی با اشاره به قطعه چهارم آزادراه جنوبی تهران به طول ۳۸ کیلومتر گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار پروژه این قطعه در بهار ۹۶ فعال خواهد شد.

وی در ادامه بیان داشت: ساخت این پروژه کار بزرگ و عظیمی است که در راستای اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود. بطوریکه هم اکنون در قطعه چهارم ۶۵۰ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی و حدود ۲۰۰۰ نفر نیروی انسانی در حال فعالیت هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت ابنیه‌های فنی در حال ساخت این پروژه خاطرنشان کرد: پل روگذر آزادراه قم و پل چرمشهر هم اکنون در حال ساخت است و امیدواریم قرارگاه خاتم الانبیا موفق به اتمام ساخت این دو پل در زمان مقرر شود.

آخوندی در ادامه بر معماری راه و ایمنی جاده تاکید کرد و گفت: وقتی بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان روی پروژه‌ای سرمایه‌گذاری می‌شود آن پروژه باید به طور همزمان ارزش عبور و معماری نیز داشته باشد.

وی افزود: چشم‌انداز دور و نزدیک در جاده بسیار مهم است و تمام تاسیسات مستقر در طول آزادراه می تواند از چشم انداز معماری برخوردار باشد. زیرا همین چشم اندازها می تواند باعث افزایش ایمنی شود.

وزیر راه و شهرسازی با توجه به نقش ایمنی راه در زمان طراحی جاده‌ها خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته ایمنی راه‌ها بعد از ساخت پروژه صورت می‌گرفت، اما تاکید من بر طراحی ایمنی راه‌ها در زمان طراحی جاده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید از یک مشاور بین المللی در معماری جاده استفاده کرد اظهار داشت: باید مشاوری در این حوزه فعالیت کند که قبلا سابقه کار در بخش معماری جاده را داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از هزینه این پروژه را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و ۳۰ درصد را دولت تامین می کند گفت: توجه به طرح ایمنی جاده در این پروژه به قرارگاه خاتم الانبیا تاکید شده است تا در اولویت قرار گیرد.

آخوندی با بیان اینکه موضوع ایمنی باید ازابتدای ساخت پروژه مورد توجه قرار گیرد، گفت: آزادراه جنوبی تهران در کریدورهای بین المللی حمل و نقل شرق، غرب، شمال، جنوب و شبکه بزرگراهی آسیایی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اتصال این آزادراه به شبکه آزادراهی داخل کشور از طریق مرند- بازرگان به ترکیه و راههای بین المللی انجام می شود. وزیر راه و شهرسازی پیش بینی هزینه تمام شده طرح را ۲۶ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با اجرای این پروژه طول مسیر ۲۰ کیلومتر کاهش یافته و ۷۰۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی می شود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان از توزیع بخشی از اسناد خزانه در اول هفته جاری به پروژه‌های عمرانی خبر داد و گفت: با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به منظور تامین بودجه لازم برای پروژه های کوچک نیز گفتگو شده  است.

وی به پروژه راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان اضافه کرد و افزود: باید همزمان با ساخت پروژه به فکر معماری جاده ها و پل ها هم باشیم زیرا از نظر ایمنی هم کمک زیادی به رانندگان می کند.

گفتنی است وزیر راه و شهرسازی در برنامه بعدی از راه آهن سریع السیر قم- اصفهان بازدید خواهد کرد. علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، محسن پورسیدآقایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در این بازدید وزیر راه و شهرسازی را همراهی می کنند. /

نظر شما