شناسهٔ خبر: 26166 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نورزاد مطرح کرد؛

پیشرفت فیزیکی ۳۲ درصدی قطعه ۴ آزادراه جنوب تهران/ صرفه جویی ۲۳۰۰میلیون لیتری سوخت با ساخت آزادراه جنوب تهران/ کاهش ترافیک و آلاینده های زیست محیطی در محدوده شهر تهران

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت فیزیکی ۳۲ درصدی قطعه ۴ کنار گذر جنوب استان تهران خبر داد و گفت: با ساخت و تکمیل این آزادراه به طول ۱۵۸ کیلومتر، شاهد صرفه‌جویی ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۶۰۰ میلیون لیتر گازوئیل خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی از قطعه ۴ آزادراه کنارگذر جنوب اظهار داشت: آزادراه جنوبی تهران در چهار استان قزوین، البرز، تهران و مرکزی واقع شده و محدوده طرح از شهر آبیک واقع در آزادراه قزوین- کرج تا اتصال به آزادراه حرم تا حرم در محدوده چرم شهر به طول ۱۵۸ کیلومتر تعریف شده است.

وی افزود: مسیر این آزادراه از غرب شهر آبیک شروع می‌شود و پس از حدود ۴۵ کیلومتر از طریق تقاطع غیرهمسطح از راه اصلی اشتهارد- ماهدشت عبور کرده و در کیلومتر ۹۰ با راه اصلی و آزادراه تهران- ساوه تقاطع دارد که پس از آن در کیلومتر ۱۲۰ با راه اصلی و آزادراه تهران-قم تقاطع می‌یابد و سرانجام در کیلومتر ۱۵۸ به مسیر آزادراه قم- چرمشهر- گرمسار در محدوده شهر چرمشهر متصل می‌شود.

به گفته نورزاد، این آزادراه تکمیل کننده آزادراه شماره ۲ است که از مرز بازرگان در غرب کشور شروع و تا مرز سرخس در شرق کشور ادامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: توسعه کریدور بین المللی آزادراهی شرق به غرب، توسعه کریدور بین‌المللی آزادراهی شمال به جنوب، تکمیل و تسهیل ارتباط آزادراه‌های غرب و جنوب شرق کلانشهر تهران، کاهش بار ترافیکی آزادراه تهران- کرج و کرج- تهران، کاهش زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به مدت ۹۰ دقیقه و نیمه سنگین به مدت ۱۱۰ دقیقه، کاهش مصرف سوخت ۷۰۰میلیون لیتر بنزین و ۱۶۰۰ میلیون لیتر گازوئیل، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و گازهای گلخانه ای بویژه در محدوده شهر تهران و افزایش ایمنی و مطلوبیت سفر و کاهش سوانح رانندگی از اهداف مطرح این پروژه به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به روند ساخت پروژه بیان داشت: به همت قرارداد سازندگی خاتم الانبیا، هم اکنون کارگاره‌ها در ۲۹ جبهه کاری با فعالیت ۱۳۰۰ نیروی انسانی و ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی در حال ساخت است. در این عملیات روزانه ۲۵۰۰ تن آسفالت‌ریزی انجام می‌شود که امیدواریم در کمتر از یک‌سال ۵ میلیون متر مکعب خاک‌برداری از ۳ میلیون متر مکعب خاک‌ریزی انجام شود.

نورزاد با بیان اینکه حدود ۱۶۵۰ میلیارد تومان هزینه ساخت پروژه برآورد شده است افزود: طبق قرارداد منعقد شده سهم دولت ۳۰ درصد و قرارگاه خاتم الانبیا ۷۰ درصد تعیین شده است که آورده دولت بطور کامل انجام شده است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی قطعات آزادراه کنارگذر جنوب تهران خاطرنشان کرد: هم اکنون قطعه دوم با ۵ درصد، قطعه سوم با دو درصد و قطعه چهارم به طول ۳۸ کیلومتر با ۳۲ درصد و میانگین ماهانه ۶ درصد پیشرفت فیزیکی پیش رفته که امیدواریم با تلاش و پیگیری‌های مداوم و با وجود ۱۸ جبهه کاری و به کارگیری ۲۱۷ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی، پیشرفت فیزیکی این قطعه به ۷.۷ درصد افزایش یابد.

نظر شما