شناسهٔ خبر: 26173 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جلسه شورای‌عالی اداری استان قم مطرح کرد

ضرورت ایجاد ناوگان هوایی قابل رقابت با ناوگان هوایی منطقه/ تاکید بر اتصال به کریدورهای بین‌المللی با قابلیت ارتقای شبکه جاده‌ای/ قابلیت پرواز روزانه ۱۵۰۰ هواپیما در آسمان ایران

نشست وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فرصت ایجاد شده برای ارتقای سطح فناوری کشور به سطح بین‌المللی گفت: باید بتوانیم از موقعیت ژئوپلیتیک کشور در شبکه‌سازی حمل ونقل استفاده کنیم تا نه تنها استان بلکه سهم کل کشور از این کیک اقتصادی بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی در جلسه شورای‌عالی اداری استان قم که با حضور مسئولان استانی و شهرداران  و اعضای شورای این شهر برگزار شد با اشاره به سیاست‌های کلان وزارت راه و شهرسازی در خصوص دو بخش مسکن و حمل ونقل اظهار داشت: در حوزه حمل ونقل دریایی کرانه‌های ایران دروازه‌های ورود و خروج کشورهای آسیایی و آسیای میانه به شمار می‌رود؛ اما تحریم‌ها و توسعه بنادر حوزه جنوب خلیج فارس نه تنها باعث جلوگیری از پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در سواحل ایران شد بلکه باعث تخلیه بارهای مقصد ایران در سواحل کشورهای جنوب خلیج فارس و ارسال آن از طرق قایق‌های کوچک به کشور شد.

وی در ادامه به قابلیت عبور سه کریدور هوایی از فراز آسمان ایران اشاره کرد و گفت: کشور ایران به تنهایی قابلیت عبور روزانه هزار و ۵۰۰ پرواز را دارد که با اقدامات و تلاش‌های ما امروز شاهد افزایش تعداد پروازها از ۴۵۰ به حدود هزار و ۸۰ پرواز در روز هستیم و در نظر داریم که کشورهای جهان آسمان ایران را به عنوان خطوطی امن برای تردد انتخاب کنند که لازمه آن نوسازی کامل ناوگان هوایی است.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه سیاست ما در حمل ونقل عمدتا باز تعریف کلی شبکه حمل ونقلی ایران است، تاکید کرد: باید شبکه حمل ونقل هوایی را طوری تنظیم کنیم که ایران به عنوان یک اسمان امن از سوی جهان انتخاب شود و این نیازمند نوسازی کل سیستم ناوبری و هدایت هواپیماها است که این مسئله به دلیل افزایش سه برابری حجم فعلی از نظر کیفیت با پیچیدگی روبرو خواهد شد.

آخوندی تصریح کرد: طبق هدف‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی تهران باید به قطب هوایی منطقه تبدیل شود و انتقال این وضعیت به دوبی، عمارات و قطر به صورت غیرمنطقی و با هزینه گزافی انجام شده است اما برای بازگرداندن آن به دنبال ایجاد ناوگان هوایی قابل رقابت با ناوگان هوایی منطقه هستیم.

وی در ادامه به جایگاه پنجمی ناوگان هوایی ایران در میان کل کشورهای جهان در گذشته اشاره کرد و گفت: وجود تنها ۱۲ فروند هواپیمای از سال دو هزار به این سو در ناوگان هوایی ایران در اثر تحمیل کشورهای جهان بوده و با اقدامات مناسب می‌توان آن جایگاه را مجدد کسب کرد.

این مقام مسئول با اشاره بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر قرارگیری ایران در مرکز کریدور ترانزیتی جهان بیان داشت: باید علاوه بر ارتقای شبکه جاده‌ای کشور به کریدورهای بین‌المللی نیز متصل شویم. همچنین شبکه ریل ملی نیز باید به شبکه ریلی آسیا متصل شود.

آخوندی به سفر یک روزه به کشور آذربایجان و نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و اذربایجان  با محوریت کریدور شمال-جنوب در هفته جاری اشاره کرد و گفت: تمام کشورها از جمله روسیه، آذربایجان و هند پیگیر راه‌اندازی این کریدور بودند و دولت نیز به دنبال کسب حداکثری امتیازات به نفع ملت ایران است.

انتقال ایستگاه راه آهن سریع السیر تهران-قم –اصفهان به داخل شهرها

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با توجه به تحولات حمل ونقل ریلی در سطح دنیا طی چند دهه اخیر خاطرنشان کرد: در حالی که ۵۰ سال پیش سرعت متوسط سیر یک قطار بین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بود امروز شاهد سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت به عنوان سرعت متوسط سیر رایج هستیم و این حق ملت ایران است که باید به آن دست یابند.

وی با اشاره به افزایش سرعت سیر و تاثیر آن بر سطح زندگی مردم ابراز داشت: اگر قرار باشد که یک مسافر از تهران تا قم و بالعکس در عرض ۲۵ دقیقه رفت و آمد کند و سپس از هر طرف یک ساعت صرف دسترسی به مقاصد خود در داخل شهرهای مذکور کنند اجرای پروژه راه‌آهن سریع السیر ارزشی در بر نخواهد داشت بنابراین وقتی خودروی شخصی کنار گذاشته می‌شود که حمل ونقل ریلی قابلیت رفع نیازهای مردم و دسترسی آنها را فراهم کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه راه آهن سریع السیر تهران-قم –اصفهان اظهار داشت: در مشاهده مجدد این پروژه به این جمع بندی رسیدیم که باید بخش اعظم کار در حد فاصل تهران-قم باشد؛ به گونه ای که اگر ایستگاه‌ها در ابتدای شهرهای مذکور قرار گیرد نیاز به تعویض مد حمل ونقلی و صرف مدت زمان بیشتری از سوی مسافرین برای دسترسی به مقاصد نهایی خود است. به همین خاطر مسیرها را طوری طراحی کردیم که ایستگاه‌ها به داخل شهرها منتقل شوند و مسیر راه‌آهن از زیر فرودگاه امام خمینی عبور کند. همچنین در حال بررسی چگونگی اتصال شبکه راه قم به آزادراه حرم تا حرم هستم.

استفاده از از موقعیت ژئوپلیتیک ایران در شبکه سازی حمل ونقل

آخوندی با اشاره به فرصت ایجاد شده برای ارتقای سطح فناوری کشور به سطح بین المللی گفت: باید بتوانیم از موقعیت ژئوپلیتیک کشور در شبکه سازی حمل ونقل استفاده کنیم و در صورت چنین رخدادی نه تنها سهم استان بلکه سهم کل کشور به ویژه در بخش رفاهی افزایش می‌یابد و ایران می‌تواند از این کیک اقتصادی سهم بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به هماهنگی های انجام شده میان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری و استانداری قم یادآور شد: همکاری صورت گرفته باعث ایجاد یکپارچه سازی شبکه راه آهن و مترو این دو کلانشهر شد و این جای تقدیر و تشکر دارد، زیرا بدون یکپارچگی در حمل ونقل نرخ بهره‌وری به شدت کاهش می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این اتفاق ایستگاه راه آهن قم به یکی از مراکز شهری تبدیل می‌شود، افزود: بحث‌های زیادی برای تبدیل شدن ایستگاه به مرکز شهری وجود دارد اما من از یک شرکت مشاور فرانسوی به منظور همکاری با یک شرکت ایرانی برای طراحی یک ایستگاه درخور ملت قم درخواست کردم.

آخوندی بیان داشت: سیاست من حمایت از شهرداری‌هاست و تاکنون دو هزار تن از ۸ هزار تن قیر درخواستی شهرداری قم واگذاری شده و در آینده میزان باقی مانده نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

امتداد راه آهن سریع السیر تهران-قم- اصفهان به غرب کشور

وی افزود: راه آهن سریع السیر فقط به تهران-قم-اصفهان ختم نمی‌شود و باید به غرب کشور متصل شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند توسعه شهری استان قم گفت: شهر قم زمانی فقط ۱۶۰ هزار نفر جمعیت داشت و در کمتر از ۴۰ سال جمعیت آن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است لذا سیاست توسعه شهری نیاز به بازنگری جدی دارد و اگر از نظر شهرداری قم نیاز به افزایش جمعیت شهری نیست باید به دنبال ارتقای سطح کیفی شهر رفت.

آخوندی با اشاره به تردد ۲۰ میلیون مسافر از استان قم تاکید کرد: با توجه به حجم خودروهای شخصی که به قم می‌آیند باید تا حد امکان مسافران را به ریل منتقل کنیم که تاثیر بسیار بزرگی در ارتقا و کیفیت زندگی و کاهش ترافیک خواهد گذاشت.

وی در ادامه به پرداخت وام های ۶۰ میلیون تومانی برای فرد و ۱۲۰ میلیون تومانی برای زوجین جهت خرید مسکن اشاره کرد و گفت: شرط داشتن خانواده برای خرید یا ساخت مسکن در بافت فرسوده برداشته شده و هر فردی می‌تواند در بافت فرسوده اقدام به خرید یا ساخت مسکن کند.

عضو کابینه دولت یازدهم به توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(ص) اشاره و بیان داشت: کارهای فراوانی در خصوص بارگاه حضرت معصومه(ص) صورت گرفته است و امیدواریم در این حوزه فرهنگی آنچه از دستمان برمی‌‌آید دریغ نکنیم.

آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانم موقعیت ایران را در حمل ونقل جاده‌ای و ریلی به جایگاه شایسته‌ای برسانم و تمام تلاش خود را برای سرمایه‌گذاری ملی و بین‌المللی انجام خواهم داد.

نظر شما