شناسهٔ خبر: 26175 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

عرفانیان در نشست با نمایندگان سمن‌ها اعلام کرد:

رسیدن به تعادل جنسیتی مهمترین هدف وزارت راه وشهرسازی در بخش امور بانوان/ سمن‌ها بهترین گزینه برای ارتباط دولت و مردم/ ضرورت تغییر نقش دولت به تسهیل‌گر در رسیدگی به امور بافت‌های ناکارآمد شهری/ امضای تفاهم‌نامه‌ با امور زنان ریاست‌جمهوری

برگزاری جلسه هم‌اندیشی با سمن‌ها و مشاورین امور بانوان وزارت راه و شهرسازی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان در نشست با نمایندگان سمن‌ها با بیان این مطلب که رسیدن به تعادل جنسیتی، مهمترین هدف وزارت راه وشهرسازی در بخش امور بانوان به شمار می‌رود گفت: سمن‌ها بهترین گزینه برای رسیدن به این هدف و ارتباط دولت با مردم محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منا عرفانیان در نشست با نمایندگان سمن‌ها در حوزه امور بانوان در خصوص رویکردهای وزارت راه و شهرسازی پیرامون این حوزه اعلام کرد: پیروی کردن از تجربه‌های جهانی و رویکرد موجود در دنیا در خصوص جنسیت مسئله‌ای است که هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی پیگیر آن شده و مورد توجه قرار داده است.

عرفانیان در ادامه با تأکید براین نکته که محور اصلی در پیگیری سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های این بخش رسیدن به یک تعادل جنسیتی است گفت:در حقیقت مفهومی که امروز در جهان در خصوص امور مربوط به زنان پیگیری می‌شود مفهوم تعالی انسانی است و ما نیز تلاش می‌کنیم تا با انجام اقدامات لازم به روزی برسیم که دیگر ایجاد بخشی برای رسیدگی به امور بانوان ضرورت نداشته باشد. درحقیقت این بدان معناست که انقدر شاهد ایجاد نگاهی همه جانبه و برابر در کشور باشیم تا اینگونه نشست‌ها شکل دیگری پیدا کرده و دیگر در خصوص جنسیت برگزار نشود .

مشاور وزیر راه شهر سازی در امور بانوان با تاکید بر این مطلب که وزارت راه شهرسازی به عنوان بخشی از دولت باید همواره به همسو کردن رویکرد خود با مفاهیم توسعه توجه داشته باشد گفت: امروز در بحث‌های توسعه جهانی یکی از  شاخص‌هایی که برای توسعه کشورها در نظر گرفته می‌شود شاخص جنسیت است  این در حالی است که متاسفانه به دلیل رعایت نکردن این شاخص، رتبه کشور ما در خیلی از موارد پایین امده است.

 وی در ادامه افزود: هم اکنون تلاش ما رسیدن به راهکار و سیاستی است تا بتوانیم به نوعی این شاخص را در حوزه وظایف وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرده و رشد دهیم. ما هم‌اکنون از دو طریق می‌خواهیم برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی کنیم.

عرفانیان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ما در درجه اول متعهد هستیم رضایتمندی شاغلان زن در این نهاد را تأمین و پتانسیل‌ها و توانمندی‌هایی که از آن‌ها غفلت شده است را شناسایی کرده و مشکلات موجود در این بخش را رفع کنیم. در حقیقت اگر ما در حدی به مباحث جنسیتی در حوزه مدیریتی توجه کنیم، شاید بتوانیم مشکلات را تا حد زیادی برطرف نماییم که در حال حاضر نیز در وزارت راه و شهرسازی در حال انجام آن هستیم.

این مقام مسئول درباره حقوق زنان در چارچوب مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: با توجه به وظایف این وزارتخانه می‌بینیم مخاطبان این نهاد همه مردم کشور را در برگرفته و حوزه درخواست‌هایشان نیز از این سازمان بسیار گسترده است. بدون تردید می‌توانیم بگوییم که در شهرهای ما از مسائل زنان غفلت شده و محیطی به شدت مردانه را به وجود آورده است که رسیدگی به آن یکی از مهمترین موضوعات امروز خواهد بود.

مشاور وزیر راه وشهرسازی در ادامه با بیان این مطلب که درحال حاضر تلاش داریم مطالعه و پژوهش جداگانه‌ای را آغاز نکرده تا سریع مطالبات را به سیاست تبدیل کنیم گفت: اربتاط برقرار کردن با مردم یکی از اهداف ما در این حوزه بوده که سمن‌ها و نهادهای غیردولتی بهترین گزینه ما برای ایجاد این ارتباط هستند. ما در این بخش می‌خواهیم به چند اولویت روشن و دقیق برسیم و براساس آن به سیاست‌گذاری‌ها و مصوباتی مؤثر در این بخش دست پیدا کنیم. قطعا هرچه ما سریع‌تر مشکلات موجود را شناسایی کنیم سریع‌تر می‌توانیم به این اهداف برسیم.

عرفانیان همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی با بخش امور زنان ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: بیشترین تمرکز ما در این تفاهم‌نامه رسیدگی به بافت‌های ناکارآمد شهری و محدوده‌های مبتلا به فقر شهریست که ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشورمان را نیز به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول فقر شهری (اعم از فقر اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، آموزشی، زیرساخت‌های شهری)، ناکارآمدی بافت شهری، توسعه نامتعادل، توسعه نابرابر خدمات، ناکارامدی نظام جابه‌جایی و حمل و نقل، بحران هویت و تنزل ارزش‌ها، افت منزلت اجتماعی-مکانی، کم‌توجهی به حفاظت میراث معنوی و طبیعی، تاب‌‌آوری پایین شهرها و تنزل کیفیت محیط زیست را شاخص‌های مورد توجه در محدوده‌های هدف اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون دولت تلاش دارد با تغییر نقش در این بخش به این اهداف دست پیدا کند که رسیدن به نقش تسهیل‌گری اهم این تصمیم است.

وی در ادامه اظهار کرد: مخاطبان اصلی ما مردم هستند و آن‌ها باید نقش اصلی را در اجرای برنامه‌ها داشته باشند و از سوی دیگر دولت و سیاست‌گذاران نیز باید نقش تسهیل‌گر داشته باشند. تا کنون نگاه دولت بیشتر عمرانی بوده است ولی ما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که تغییر فیزیکی و کالبدی در شهرها نمی‌تواند مشکلات شهری ما را حل کند. در حقیقت تا زمانی که درک درستی از مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه نداشته باشیم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این مطلب که سیاستی که امروزه دنبال می‌شود رویکرد بازآفرینی شهری یا بحث رسیدن به توسعه پایدار متوازن است گفت: ما در این رویکرد به تمامی ویژگی‌های زیست‌محیطی، اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست توجه داشته و این مطالب را مدنظر قرار خواهیم داد.

عرفانیان در پایان محله‌گرایی، توانمندسازی گروه‌های کم‌ درآمد و تلاش برای مشارکت بیشتر با مخاطبان را نکات مورد توجه در این بخش اعلام کرد و گفت: قطعا سمن‌ها بیشتر از تمامی ارگان‌های دولتی می‌توانند به تحقق این اهداف کمک کنند. /

نظر شما