شناسهٔ خبر: 26262 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

عملکرد سه ساله وزارت راه و شهرسازی در حمل‌و‌نقل جاده‌ای/ بهره‌برداری از ۱۰۶۴۲ کیلومتر انواع راه/ کاهش ۱۳ درصدی تلفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سه ساله قبل/ استفاده از روش BOT برای ۱۲ پروژه آزادراهی

ساختمان وزارت راه وزارت راه و شهرسازی در عملکرد سه ساله حمل‌ونقل جاده‌ای خود علی رغم تمام محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای از نیمه دوم سال ۹۲ تا پایان سال ۹۴ اقدامات قابل توجهی در بخش زیرساخت و بهره‌برداری از جمله ساخت ۱۰۶۴۲ کیلومتر انواع راه و کاهش ۱۳ درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی این وزارتخانه در زمینه حمل و نقل عهده‌دار احداث و نگهداری راه‌های كشور اعم از زمینی(راه و راه‌آهن)، دریایی و هوایی در راستای دست‌یابی به سیستم جامع، هماهنگ و متوازن ترابری كشور با توجه به مقتضیات توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی است.

بر مبنای مهمترین اقدامات دولت یازدهم طی۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۲ و سال‌های۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بهره‌برداری از ۱۰،۶۴۲ كیلومتر زیرساخت جاده‌ای شامل ۲۱۷ كیلومتر آزادراه، ۲۷۹۲ كیلومتر بزرگراه و بیش از ۱۷۸۳ كیلومتر راه اصلی و احداث و ساخت راه‌های روستایی به میزان ۵۸۵۰ كیلومتر، ایجاد و بهره‌برداری از ۱۵۶ مجتمع خدماتی-رفاهی در جاده‌های كشور، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی به میزان ۱۱،۲۶۳ كیلومتر، جابجایی ۸/۲۸ میلیون تن كالای ترانزیتی توسط  بخش جاده ای طی۶ ماهه دوم  ۹۲ الی پایان سال ۹۴، كاهش ۱۳ درصدی تلفات جاده‌ای در سال ۹۴ در مقایسه با شروع دولت یازدهم، حذف و اصلاح تعداد ۱۶۹۱ نقطه – مقطع و تقاطع پرحادثه در راه‌های شریانی، توسعه سامانه ETC  آزادراه «تهران- قم» و« تهران – پردیس» از جمله اقدامات مهم وزارت راه وشهرسازی به شمار می‌رود.

تامین مالی پروژه‌های حمل‌ونقلی با مشاركت بخش خصوصی به روش‌های جهانی

در بخش تامین مالی پروژه های حمل‌ونقل جاده‌ای که با مشاركت بخش خصوصی طی این مدت انجام شده می‌توان به موارد شاخصی همچون تامین مالی به روش BOT برای۱۲ پروژه آزادراهی به طول ۱۵۶۰ كیلومتر و ارزش تقریبی ۱۹۳ هزار میلیارد ریال، اقدام در خصوص فرآیند تأمین مالی بیش از ۴۰ پروژه از محل فاینانس داخلی ( ماده ۵۶ قانون الحاق) و اخذ موافقت اصولی سازمان مدیریت و برنامهریزی رای ۸ پروژه و انجام فراخوان و انتخاب تأمینكننده مالی برای آن به طول تقریبی۷۰۰ كیلومتر ریل و جاده و ارزش تقریبی۱.۳۰۰.۰۰۰ میلیارد ریال  و تداوم مذاكرات جهت عقد قرارداد تأمین تسهیلات، اخذ مصوبه شورای اقتصاد به ارزش تقریبی۱۰ میلیارد دلار برای توسعه شبكه ریلی و نوسازی ناوگان جاده‌ای از محل بند ق تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و انجام مذاكره با سرمایه­ گذاران متقاضی، اشاره کرد.

البته در ادامه این روند نمی‌توان از  نهایی شدن قرارداد احداث آزاد راه تبریز– مرند - بازرگان به طول ۲۵۳ كیلومتر و به ارزش ۳۰,۰۰۰ میلیارد ریال به روش BOT  و تبادل پیش نویس قرارداد بین وزارت و متقاضیان ایتالیایی احداث آزاد راه همدان – كرمانشاه به طول ۲۰۶ كیلومتر به ارزش ۲۵۰۰۰ میلیارد ریال از طریقPPP  همچنین تنظیم پیش نویس قرارداد برای فاینانس داخلی از طریق ماده ۵۶ برای محور انزلی- رضوانشهر، بازكیاگوراب- سیاهكل، شفت – سراوان، ملاسرا- شفت به ارزش بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال به طول ۶۵ كیلومتر چشم پوشی کرد.

لازم به ذکر است، برگزاری فراخوان شناسایی سرمایه گذار برای احداث آزادراه‌های گردنه صلوات آباد، بندر عباس - شهید رجایی، شیراز- بوشهر، قم- ساوه- سلفچگان- اراك – ایذه- دهدز جزو این دسته اقدامات قرار می گیرد.

با مشاهده جدول زیر می‌توان دریافت که میزان ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در بخش بار و مسافر در سال ۹۴ نسبت به سنوات گذشته با کاهش روبرو بوده است اما شاهد رشد میزان بهره‌وری مصرف انرژی و نوسازی در شاخص‌های متوسط سن اتوبوس، تعداد ناوگان مسافری(سواری)، متوسط سن اتوبوس، متوسط سن سواری  هستیم. که طی این مدت متوسط سن ناوگان باری کشور از ۱۷/۶ سال در نیمه دوم سال ۹۲ به ۱۱/۶ سال در پایان سال ۹۴ رسیده است.

همچنین در بخش ایمنی راه‌ها تعداد تلفات ناشی از تصادفات از ۲۱۳۴۵ حد فاصل سال های ۸۸ تا ۹۱ به ۱۶۵۸۴ در سال ۹۴ کاهش یافته است در خصوص ایمن سازی حریم راه ها در سال گذشته نیز ۷۱۶ نقطه حداثه خیز شناسایی و اصلاح شده است که این میزان در سال ۹۳ بالغ بر ۵۱۷ نقطه بوده است.

در بخش راه‌های روستایی نیز  طول راه روستایی آسفالته و شوسه در مجموع سه سال ۳۸۹۹۰۳ کیلومتر انجام شده است که شامل ۳۱۰۵۸۱ کیلومتر طول راه روستایی آسفالته و  ۱۱۲۶۳ کیلومتر میزان آسفالت راه روستایی می‌شود. اما در بخش آزادراه‌هی با توجه به توسعه ۱۳۸ کیلومتری آزادراه‌ها حد فاصل سال‌های ۱۳۸۸ تا ۹۱، آزادراه‌ها در طول سه سال فعالیت دولت یازدهم ۲۱۷ کیلومتر توسعه یافته است. همچنین در بخش توسعه بزرگراهی نیز اقدامات انجام شده حاکی از ساخت ۲۷۹۲ کیلومتر بزرگراه در همین مدت است که رشد قابل توجهی نسبت به طول بزرگراه‌های ساخته شده حد فاصل سال ۸۸ تا نیمه اول ۹۲ با حجم ۱۵۶۳ کیلومتر دارد. این مساله در ساخت راه‌های اصلی به طول ۱۷۸۳ کیلومتر نیز صدق می‌کند که در مدت مشابه گذشته این مقدار فقط ۱۰۳ کیلومتر بوده است.

جدول زیر حاکی از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل جاده‌ای است؛

ردیف

عنوان مهمتربن برنامه ها و اقدامات

شاخص

واحد

میانگین دوره

 ۹۱-۱۳۸۸

شش ماهه اول ۹۲

دوره دو ساله دولت یازدهم

شش ماهه دوم۹۲

عملكرد سال ۱۳۹۳

عملكرد سال ۱۳۹۴

۱

برنامه توسعه حمل و نقل جاده‌ای و بین‌المللی

جابه جایی مسافرجاده ای

       ( با صورت وضعیت)

میلیون نفر

۲۴۴

۱۰۹

۱۰۲

۱۸۸

۱۷۹

۲

نفر كیلومتر مسافر جابه جا شده ( با صورت وضعیت)

میلیارد نفركیلومتر‌

۶۰

۳۰

۲۶

۴۹

۴۸

۳

 جابه جایی كالا

 (با بارنامه )

میلیون تن

۳۵۴

۱۹۲

۱۸۹

۳۸۵

۳۶۰

۴

تن كیلومتر كالای حمل شده (با بارنامه) 

میلیارد  تن کیلومتر

۱۷۶

۹۴

۹۸

۲۰۱

۱۸۶

۵

 ترانزیت جاده ای

میلیون تن

۸

۶/۱

۵/۵

۱۲/۳

۱۱

۶

افزایش بهره‌وری مصرف انرژی و نوسازی ناوگان

تعداد ناوگان باری 

 هزار دستگاه

۳۷۸

۳۷۹

۳۹۵

۴۲۳

۳۵۲

۷

تعداد ناوگان مسافری(اتوبوس)

هزار  دستگاه

۱۹

_

۲۰

۲۰/۵

۶/۱۵

۸

تعداد ناوگان مسافری(سواری)

هزار  دستگاه

۳۵

۳۶

۳۶

۳۸

۵/۳۸

۹

 متوسط  سن ناوگان باری(كامیون)

سال

۱۵/۹

۱۵/۸۴

۱۷/۴۱

۱۷/۳۱

۱۱/۱۶

۱۰

 متوسط سن اتوبوس

سال

۱۱/۴

۱۲/۱۶

۱۲/۹۸

۱۲/۷۱

۱۰/۱۳

۱۱

 متوسط سن سواری

سال

۶/۸

۷/۷۶

۸/۵

۸/۲۱

۹۲/۸

۱۲

ارتقاء ایمنی در شبكه راه‌های كشور

 حذف نقاط پرحادثه      جاده ای

نقطه

۹۵۶

۱۹۰

۴۵۸

۵۱۷

۷۱۶

۱۳

كاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌های كشور

تعداد متوفیات جاده ای   (درون و برون شهری و روستایی)

نفر

۲۱۳۴۵

۹۹۰۶

۸۰۸۸

۱۶۸۷۲

۱۶۵۸۴

۱۴

توسعه زیرساخت و ظرفیت سازی

طول راه روستایی      (اسفالته و شوسه)

كیلومتر

_

_

۱۲۹۵۰۰

۱۳۲۰۰۸

۱۲۸۳۹۵

۱۵

توسعه راه روستایی

كیلومتر

_

_

_

۲۵۰۸

۳۳۴۲

۱۶

طول راه روستایی آسفالته 

كیلومتر

_

_

۱۰۱۶۶۸

۱۰۵۱۰۰

۱۰۳۸۱۳

۱۷

میزان آسفالت راه روستایی

كیلومتر

_

_

۲۲۱۸

۳۴۳۲

۵۶۱۳

۱۸

توسعه زیرساخت

 و ظرفیت‌سازی

توسعه آزادراهها

كیلومتر

۱۳۸/۹

۰

۵۵

۱۶۲

۰

۱۹

توسعه بزرگراهها

كیلومتر

۱۳۶۳/۳

۲۰۲

۷۰۳

۱۱۱۵

۹۷۴

۲۰

 توسعه راههای اصلی

كیلومتر

-۴۲

۱۰۳

۴۸۸

۸۸۲

۴۱۳

نظر شما