شناسهٔ خبر: 26363 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون شرکت راه آهن به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت:

ورود سه واگن آذری برای بهره‌برداری از راه آهن نخجوان- جلفا- مشهد به کشور/ زمان افتتاح در دست مذاکره است

حسین آشوری معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن از ورود سه واگن مسافری آذری تحت توافق میان راه آهن ایران و آذربایجان برای بهره‌برداری از راه آهن نخجوان-جلفا-مشهد خبر داد.

حسین آشوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از راه‌اندازی قطار مسافری مسیر نخجوان-جلفا-مشهد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پیرو توافق راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان، سه واگن آذری برای راه اندازی قطار مسافری در مسیر نخجوان-جلفا-مشهد از طریق سرخس در اواخر هفته گذشته وارد کشور شد و علاوه بر انجام مقدامات کار هم اکنون در حال هماهنگی با کشور آذربایجان برای مشخص کردن زمان افتتاح رسمی و شروع کار هستیم.

وی افزود: این قطار مسافری از نخجوان حرکت خود را آغاز می‌کند سپس از مرز جلفا وارد ایران می‌شود و پس از تعویض بوژی در جلفا در ادامه مسیر از طریق تهران تا مشهد سیر خواهد کرد.

معاون بهره‌برداری شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «در مجموع نزدیک به ۱۰۰ مسافر با این سه واگن جابجا می‌شوند» خاطرنشان کرد: راه‌آهن آذربایجان در صورت استقبال مسافران بیشتری از این قطار، واگن‌های بیشتری به این خط اضافه خواهد کرد.

گفتنی است، فاصله نخجوان تا جلفا ۴۵ کیلومتر و از جلفا تا مشهد نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر است و با این قطار حدود ۱۰۰ مسافر جابه‌جا می‌شوند. همچنین سهم هر یک از کشورها از قیمت بلیت ۵۰ درصد تعیین شده است که سهم ایران بابت مجوز حق دسترسی و سهم آذربایجان از قبل واگن ها تعمین می‌شود.  

آشوری در ادامه از توافق دیگری با راه آهن آذربایجان در بخش باری خبر داد و یادآور شد: طبق توافق یک ماه قبل میان ایران و آذربایجان تخفیف ۴۰ درصدی برای قطار‌های ترانزیتی در مسیر نخجوان به بنادر جنوبی ایران و برعکس ارائه شده است. این توافق یک ماه قبل انجام شد و امیدواریم با توافق صورت گرفته زمینه حمل کالای ترانزیتی بین بنادر جنوبی کشور و نخجوان فراهم شود.

نظر شما