شناسهٔ خبر: 26383 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

جزئیات دومین نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی با اعضای کمیسیون عمران؛

کارگاه‌ها را با شرایط سخت بودجه‌ای سرپا نگه داشته‌ایم/ تشریح پیشرفت مذاکرات هوایی و ریلی با چند کشور/ به زودی اولین قطار سریع‌السیر وارد ایران می‌شود/ موفق به تامین مالی بین‌المللی پروژه‌های بندری شده‌ایم/ تحریک تقاضا و عرضه مسکن بدون ایجاد تورم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه ریلی مذاکرات متعددی را با کره‌ای‌ها، هندی‌ها، چینی‌ها، آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها داشته‌ایم که به تدریج در ماه‌های آتی به نتیجه می‌رسند، خبر از پیشرفت مذاکرات با ایرباس و بوئینگ داد و گفت: با وجود اینکه هنوز مجوز اوفک صادر نشده است با این حال حداقل طرف‌های مذاکره اظهار خوش‌بینی می‌کنند که کار انجام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که در ساختمان دادمان وزارتخانه برگزار شد با اعلام استقبال خود از تکرار این جلسات گفت: در صورت موافقت اعضا،این گونه جلسات ادامه داشته باشد تا موضوع‌های مختلف بین نمایندگان و معاونان و مدیران وزارتخانه به بحث و گفت و گو گذاشته شود و ابهامی برای پاسخ به سوالات شما باقی نماند.

وی به تشریح سیاستهای کلی خود در حوزه‌های مربوط که در حال تعقیب آنها است پرداخت و در گزارشی به نمایندگان مردم در مجلس، گفت: رسمم از موضع گلایه سخن گفتن نیست، اما علیرغم سخت بودن شرایط بودجه‌ای کشور کارگاه‌ها را سرپا نگه داشته‌ایم و این مهم را شما نمایندگان مجلس می‌توانید گواهی دهید که هنوز کارگاه‌ها سرپا هستند و هنوز دود از اگزوز ماشین‌های راه‌سازی بیرون می‌آید.

آخوندی ادامه داد: به دلیل شرایط سخت بودجه‌ای تلاش‌مان این بوده و هست که بتوانیم پروژه‌های کلان ملی را به سمت تامین مالی بین‌المللی سوق دهیم. کار بسیار سختی بود اما در شرایط فعلی کشور به تدریج آثار موفقیت آن را ملاحظه می‌کنید.

وی به تامین مالی بین‌المللی پروژه‌ راه‌آهن تهران- قم- اصفهان اشاره کرد و با اعلام اینکه این پروژه یکی از این موفقیت‌هاست، ادامه داد: کارگاه در حال حاضر فعال است و حتما روزی در بازدیدی که خواهید داشت در جریان پروژه‌ای که منجر به وارد شدن  اولین قطار سریع‌السیر به ایران می‌شود قرار می‌گیرید.

آخوندی با اعلام اینکه مذاکرات راه‌آهن تهران- مشهد در مرحله نهایی است و امیدواریم به زودی بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم، ادامه داد: در عین حال موفق به تامین مالی بین‌المللی پروژه‌های بندری شده‌ایم و ضمن تامین مالی آن از کشور هند، گشایش اعتباری هم داشته‌ایم که در آینده جزییات آن را بازگو می‌کنم.

وی با توضیح اینکه موفق شده‌ایم کارهای بزرگی را در حوزه ریلی انجام دهیم، گفت: در حوزه ریلی مذاکرات متعددی را با کره‌ای‌ها، هندی‌ها، چینی‌ها، آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها داشته‌ایم که به تدریج در ماه‌های آتی به نتیجه می‌رسد. در حوزه هوایی، هم مذاکرات با ایرباس به خوبی درحال پیشرفت است و هم مذاکرات با بوئینگ درحال پیشرفت است.

وی ادامه داد: در مذاکرات هوایی به مجوز اوفک نیاز داریم که برای انجام  این کار هم اقدامات لازم صورت گرفته است ولی هنوز مجوز صادر نشده است. با این حال حداقل طرف‌های مذاکره اظهار خوش‌بینی می‌کنند و امیدواریم بتوانیم با نهایی کردن این قرارداد کشور را از این وضعیت در حوزه صنعت هوانوردی بیرون بیاوریم.

آخوندی به امکان استفاد از صندوق توسعه ملی در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: سال گذشته موفق شده‌ایم چیزی حدود ۴۳۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر چابهار استفاده کنیم؛ این فتح باب شد و شخصا فکر می‌کنم مقدمه‌ای بود برای اینکه بتوانیم به تدریج از صندوق توسعه ملی در حوزه ریل هم استفاده کنیم. در حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم در حوزه آزادراه‌ها اقدامات بسیار خوبی درحال انجام است. درحال حاضر تعداد آزادراه‌های فعال زیاد است و بخش خصوصی علاقه‌مند است که به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش بیاید.

وی با بیان اینکه چیزی که شخصا دارم تعقیب می‌کنم این است که در پروژه‌های ملی به سمت تامین مالی از بازار و بخش خصوصی برویم، گفت: واقعیت این است که توان بودجه‌ای بسیار محدود است و بودجه قدرت اینکه چنین ارقامی را پاسخگویی کند ندارد.

آخوندی  با بیان اینکه در بخش مسکن هم خوشبختانه امسال سالی بود که به تدریج توانستیم از سیاست‌های سال گذشته بهره بگیریم، گفت: همواره اعتقادم بر این بود که در حوزه مسکن امکان اقدامات شوک گونه نیست، دیگر بزرگتر از مسکن مهر که نمی‌شود شوکی وارد شود و مسکن مهر بزرگترین شوکی بود که می‌شد به مردم وارد کرد.

وی ادامه داد: باید بتوانیم هم قدرت تسهیلات‌دهی به سازندگان و هم قدرت خرید مردم را افزیش دهیم تا بتوانند در شهرهای موجود بهترین انتخاب را داشته باشند. تسهیلات بخش مسکن در گذشته بیست میلیون تومان بود درحال حاضر ما در تهران تا ۱۶۰ میلیون تومان به زوجین امکان تسهیلات‌دهی فراهم کرده‌ایم، این رقم قدرت خرید را به شدت افزایش می‌دهد. در مراکز استان‌ها این رقم به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافته و در کلان شهرها به۸۰ میلیون می‌رسد و این رقم بخش عمده‌ای از قدرت خرید مردم را تامین می‌کند.

این مقام عالی وزارتخانه ادامه داد: سود تسهیلات در حوزه پس انداز به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است یعنی ۱۶۰ میلیون تسهیلات با نرخ سود ۱۱ درصد که اتفاق مهمی است. به همین دلیل استقبال از پس‌انداز به رشد چشمگیری رسیده است و روزی ۴۰۰ تا ۴۵۰ نفر پس‌انداز جدید به ثبت می‌رسد و تعداد پس‌اندازکننده‌ها از ۶۲ هزار نفر عبور کرده است و میزان پس‌انداز از ۱۲۰۰ میلیارد تومان عبور کرده است.

آخوندی با بیان اینکه این وضعیت نشادن دهنده این است که سیاست ما مبنی بر تحریک تقاضا و عرضه بدون ایجاد تورم آثار خود را نشان داده است گفت: اینکه هم امکان خرید افزایش پیدا کرده و هم امکان هدایت تسهیلات هست و هم تورم در بخش مسکن از میزان تورم میانگین کمتر بوده است بهترین اتفاق ممکن است.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۵-۰۵-۲۹ ۱۳:۱۶مشتاق زیارت 0 1

    آقای آخوندی
    دوست دارم برای زیارت قم ،قطار سریع السیر زودتر راه بیفتد
    خواهش می کنم پروژه احداث  قطار های سریع السیر تسریع شود.
    برای مشهد هم همین طور.
    
                                

نظر شما