شناسهٔ خبر: 26429 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

محمد سالاری مطرح کرد؛

کسری ۶۰ هزار میلیارد تومانی علت بازنگری برنامه پنج‌ساله شهرداری/ هشدار به شهرداری تهران درباره مشکلات منطقه ۴/ لزوم راستی‌آزمایی ۲۰ هزار میلیارد تومان دیون شهرداری

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر با اشاره به حجم بالای بدهی‌های شهرداری و اعتبارات لازم برای پروژه‌های نیمه تمام بر اصالح برنامه پنج ساله شهرداری تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر، بدهی‌های شهرداری تهران و پروژه‌های نیمه تمام را مانعی برای تحقق برنامه پنج ساله دانست و در واکنش به گزارش علیرضا دبیر پیرامون گزارش پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای گفت: این گزارش باید در کنار گزارش شهرداری تهران در خصوص دیون و بدهی‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس این گزارش بیش از ۵۰ درصد مشکل پروژه‌های نیمه تمام شهرداری به علت عدم تأمین مسائل مالی بوده است، گفت: برای انجام این پروژه‌ها به نرخ امسال ۴۱ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و این در حالیست که بر اساس گزارش شهردار تهران که دو هفته قبل در صحن شورا ارائه شد دیون شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است که البته هنوز مستندات آن ارائه نشده تا راستی‌آزمایی صورت گیرد.

وی افزود: با این حال مجموع بدهی‌ها به انضمام اعتبارات لازم برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان است که فکر می‌کنم که ما در تدوین برنامه پنج ساله دوم با چنین موضوعاتی مواجه نبودیم و اکنون ضروری است جلسات فشرده‌ای برای بازنگری و اصلاح برنامه پنج ساله داشته باشیم.

وی افزود: در زمان تدوین برنامه پنجم با یک روند انبساطی بودجه شهرداری را سال به سال اضافه کرده و بر اساس آن بودجه‌ها، ماموریت تعیین کردیم اما حالا حجم بدهی‌ها و اعتبار لازم برای اتمام پروژه‌ها بالا است و باید تجدید نظری در این موضوع داشته باشیم.

وی افزود: در کنار این موضوعات رکود ساخت و ساز که قسمت عمده درآمدهای شهرداری از محل عوارض ساخت و ساز است قطعا تحقق برنامه‌ها را دچار مشکل می‌کند که البته با اصلاح رویکرد کمیسیون ماده پنج و اجتناب از رویکرد صرف درآمدزایی این مشکل حل می‌شود.

وی افزود: بر این اساس امکان تحقق برنامه پنج ساله دوم وجود ندارد و باید آن را اصلاح کنیم.

 به گزارش ایسنا همچنین سالاری در ادامه با اشاره به عدم وقت دهی ریاست شورا برای بیان نظراتش درمورد شورایاری منطقه ۴، اعلام کرد : شهرداری منطقه ۴ بزودی قفل می شود به گونه ای که دیگر امکان تداوم مدیریت شهری در آنجا وجود نخواهد داشت.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران با انتقاد به نحوه ارائه گزارش شورایاری های منطقه ۴ در جلسه روز سه شنبه گفت: منطقه ۴ بزرگترین منطقه شهرداری تهران محسوب می شود که اکنون با مشکلات و چالش های زیادی مواجه است وسرفصل این مشکلات می بایست امروز در حضور آقای بهاری شهردار منطقه مطرح می شد که متاسفانه اجازه داده نشد و ایشان به سرعت جلسه را ترک کردند. من بارها به ایشان و معاونین شهردار تهران هشدار داده ام که شهرداری منطقه ۴ بزودی قفل می شود به گونه ای که دیگر امکان تداوم مدیریت شهری در آنجا وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: فقط در سال جدید شاهد حجم گسترده ای از تخلفات و تثبیت های کاربری های خلاف بوده ایم. همچنین روزانه شاهد طرح شکایت و دغدغه تعداد گسترده ای از شهروندان به دلیل عدم تصمیم گیری و مدیریت صحیح در این منطقه می باشیم.

سالاری با انتقاد جدی نسبت به نحوه مدیریت مجموعه های ستادی و ... شهرداری منطقه ۴ از سوی شهرداری منطقه اعلام کرد: اکثر معاونین و همکاران آقای قالیباف در جریان این چالش ها هستند ولی متاسفانه نسبت به ارائه گزارش و حل و فصل آن اقدامی نمی کنند.

این عضو شورا با اشاره به اینکه منطقه۴ بعنوان بزرگترین منطقه شهرداری تهران نیازمند تدبیر و عقلانیت و تصمیم گیری به هنگام و عدم انتقال استرس به بدنه شهرداری منطقه و مدیران مربوطه می باشد گفت: می بایست مجموعه اشکالات و چالش هایی که این منطقه با آن مواجه است در جلسه ای جداگانه مورد بررسی و نتیجه گیری قرار گیرد و از هیات رییسه شورا تقاضا دارم حتما طی جلسه ای با حضور شهردار تهران مشکلات منطقه ۴مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.

نظر شما