شناسهٔ خبر: 26435 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

درگفت‌وگو با پایگاه خبری برنامه‌های راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در هفته دولت تشریح شد؛

افتتاح ۱۱۰۰ واحد مسکن مهر و بهره‌برداری از بیمارستان مال خلیفه در هفته دولت/ آغاز مطالعات ساخت راه‌آهن شهرکرد- خوزستان/ کاهش ۳۵ کیلومتری مسیر چهارمحال و بختیاری به خوزستان

قاسم قاسمی قاسمی مدیر کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری گفت: طی هفته دولت شاهد افتتاح پروژه‌های مختلف درحوزه مسکن مهر، بهسازی راه‌ها و احداث بزرگراه در استان چهارمحال و بختیاری خواهیم بود که ازجمله آنها می‌توان به افتتاح ۱۱۰۰ واحد مسکن مهر و افتتاح بیمارستان مال خلیفه اشاره کرد. وی همچنین با ارائه آمار درحوزه‌های مختلف تصریح کرد در سه سال اخیر انقلابی در راه‌های استان چهارمحال و بختیاری به وقوع پیوسته است.

قاسم قاسمی، مدیر کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح طرح‌های دردست اقدام و بهره‌برداری درحوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: هفته دولت ۱۱۰۰ واحد مسکن مهر در استان به بهره‌برداری می‌رسد که از این تعداد ۵۱۰ واحد تعاونی، ۱۹۰ واحد دارای تفاهم‌نامه‌ سه‌جانبه و ۴۰۰ واحد خودمالک هستند.

وی افزود: تاکنون ۲۵ هزار واحد مسکن مهر در استان احداث شده که ۱۰ هزار واحد آن درسه سال اخیر ساخته شده است. در عین حال حدود ۴۰۰۰ واحد تکمیل نشده داریم که تا پایان امسال تحویل داده می‌شوند.

مدیر کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: در سایت منظریه شهرکرد و الهیه بروجن تمام زیرساخت‌ها چون تامین آب و برق و گاز نیز فراهم شده و در برخی شهرها ۲۰ درصد پروژه باقی مانده که قرار است سایت‌ها را تحویل شهرداری بدهیم و در قبال ساخت، زمین در اختیار شهرداری بگذایم. 

قاسمی در معرفی سایر پروژه‌های قابل افتتاح، بهره‌برداری و کلنگ‌زنی درهفته دولت گفت: دراین راستا می‌توان به افتتاح بیمارستان ۲۴ تختخوابی مال خلیفه با صرف اعتبار ۱۱۸ هزار و ۴۹۱ میلیون ریالی، بهره‌برداری از استخر بنیاد شهید شهرکرد و افتتاح مرکز بهداشتی الهیه بروجن اشاره کرد.

افتتاح بزرگراه سفیددشت-زرین شهر درهفته دولت

مدیر کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری گفت: هفته دولت طرح بهسازی محور سفیددشت-زرین شهر با اعتبار ۹۰ هزار میلیون ریال افتتاح می‌شود. همچنین شاهد افتتاح بهسازی و آسفالت راه اصلی امیرآباد-جونقان با صرف اعتباری بالغ بر ۱۲ هزار میلیون ریال خواهیم بود. از دیگر طرح‌های قابل افتتاح در حوزه بهسازی و آسفالت راه روستایی می‌توان به بهسازی راه‌های دشتک-سرپیر، لردگان-قلعه‌چه، چلگرد-شیخ علیخان و حسین‌آباد-نصیرآباد اشاره کرد. همچنین در حوزه راهداری شاهد افتتاح پروژه‌های رفع نقطه حادثه‌خیز گهرو و روکش آسفالت میدان قمر-پایانه‌ها خواهیم بود.

طرح‌های دردست انجام حوزه توسعه راه

قاسمی در ادامه به معرفی طرح‌های در دست اقدام استان چهارمحال و بختیاری درحوزه توسعه راه‌ها به طرح احداث باند دوم بزرگراه شهرکرد-بروجن-لردگان به طول کلی ۱۶۰ کیلومتر اشاره کرد و توضیح داد: قسمت اعظم عملیات احداث باند دوم بزرگراه انجام شده و دو قطعه ۳۰ کیلومتری در دست احداث داریم که اگر اعتبار موردنیاز تامین شود ۳۰ کیلومتر آن تا پایان آذرماه تحویل داده می‌شود و ۱۲ کیلومتر هم از مسیر شهرکرد به بروجن به زودی آسفالت می‌شود و زیربار ترافیک می رود. ۱۰ کیلومتر دیگر در مسیر بروجن به لردگان باقی مانده که هنوز به مناقصه نرفته است. دو تونل در مسیر بزرگراه دردست احداث است که یکی در گردنه کره‌بس است که پیمانکار کار را آغاز کرده و تونل دوم هنوز به مناقصه نرفته است.

ارتقای راه اصلی لردگان-ایذه به آزادراه

مدیر کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری گفت: مسیر راه اصلی لردگان-ایذه درمسیر ملی قرار دارد که فلات مرکزی را به جنوب کشور متصل می‌کند و روزانه ۳۰ هزار خودرو در این جاده تردد دارند. ارتقای این راه به آزادراه مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی است که در مرحله واگذاری به سرمایه‌گذار قرار دارد که دو سرمایه‌گذار چینی و ایرانی قرار است با مشارکت هم این طرح را به انجام برسانند. با ساماندهی این راه قسمت اعظم ترافیک مسیر مرکز به جنوب کشور برطرف می‌شود.

ضرورت ارتقای جاده شهرکرد-ناغان-ایذه

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای ارتقای جاده شهرکرد-ناغان-ایذه خبر داد و عنوان کرد: سال ۹۴ پس از اینکه قسمتی ازاین جاده زیر آب رفت دوباره افتتاح شد ولی هنوز روشنایی تونل‌ها انجام نشده بود که امیدواریم به زودی وزارت نیرو در این زمینه اقدام کند و کل مسیر را تحویل بگیریم. همچنین به دلیل اینکه این مسیر بخش زیادی از بار ترافیکی را متحمل می‌شود، پیشنهاد ارتقای این جاده مطرح شده است. این محور طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ رفع نقطه حادثه خیزی شد و علائم ایمنی مسیر احیا شدند.

بهسازی راه شهرکرد-بازفت-مسجدسلیمان

مدیر کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری همچنین گفت: در مسیر شهرکرد-بازفت-مسجدسلیمان دو طرح بهسازی داریم: یکی درمحور شهرکرد تا بازفت است که قرار است تونلی در گردنه بازفت حفر شود. طول این تونل ۳۳۰۰ متر مربع است که تاکنون ۱۰۰۰ متر آن به مناقصه رفته و با احداث این تونل مشکل صعب‌العبور بودن گردنه برفگیر بازفت برطرف می‌شود و ۱۲ کیلومتر از مسیر چهارمحال و بختیاری به خوزستان کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: در مسیر دسترسی چهارمحال و بختیاری به خوزستان با گردنه تاراز مواجه هستیم که قرار است تونل هونی دراین گردنه احداث شود. با احداث این تونل جاده ارتقا می‌یابد و ۳۵ کیلومتر از طول مسیر چهارمحال و بختیاری به سمت خوزستان کاهش می‌یابد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری همچنین گفت: محور ارتباطی شهرکرد –بنداران لرستان در مسیر ملی پروژه بندرتا بندر است که درحال تبدیل به بزرگراه است و ۵۰ کیلومتر از مسیر بنداران باقی مانده است.

قاسمی با بیان اینکه مسیر اصلی ارتباط چهارمحال و بختیاری با اصفهان چهارخطه شده است، افزود: دو تونل در گردنه «رخ» احداث شده و بحث ادامه آزادراه کاشان به شهرکرد مطرح است که ۵۰ کیلومتر آزادراه تا پل فولادشهر اجرا شده و ادامه مسیر در دستور کار است.

وی همچنین با بیان اینکه از ۴۰۰۰ کیلومتر راه موجود در استان چهارمحال و بختیاری، ۲۶۰۰ کیلومتر روستایی و کوهستانی است، گفت: ۸۰۰ کیلومتر ازاین راه هنوز بهسازی و اصلاح نشده که امسال با اختصاص ۲۷ میلیارد تومان اعتبار عملیاتی خواهد شد.

افتتاح بیمارستان بروجن دراوایل سال ۹۶

وی همچنین به پیشرفت ۸۷ درصدی ساخت بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی بروجن اشاره کرد و گفت: این بیمارستان بهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

آغاز عملیات مطالعاتی احداث راه آهن اصلی شهرکرد

قاسمی عنوان کرد: چند سال پیش اجرای پروژه راه‌آهن آنتنی شهرکرد به طول ۸۶ کیلومتر آغاز شد که تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت کرده است. با پیش‌آمدن بحث ساخت راه‌آهن اصلی شهرکرد-خوزستان به طول ۵۰۰ کیلومتر که به صورت دوخطه برقی است تفاهم‌نامه‌ای بین رئیس جمهوران ایران و کره جنوبی منعقد شده و مطالعه ساخت این راه‌آهن با ۴.۵ میلیارد یورو آغاز شده است.

اجرای پروژه‌های توانمندسازی بافت فرسوده

مدیر کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری همچنین با بیان اینکه ۳۰۰۰ هکتار بافت فرسوده دراین استان موجود است، گفت: ۱۰۸۰ هکتار بافت فرسوده مکان‌یابی شده و ستاد بازآفرینی بافت فرسوده نیز درتمام شهرستان‌ها تشکیل شده و در ۱۰ شهر کدام یک پروژه بازآفرینی و بهسازی بافت فرسوده تعریف شده است.

وی محدوده بافت فرسوده شهرکرد را  بیش از ۸۶ هکتار عنوان و تصریح كرد: اين محدوده از شمال به خیابان سعدی، از جنوب به خواجه نصیر، میدان فردوسی و خیابان ملت، ‌از شرق به خیابان حافظ و از غرب به خیابان فردوسی و بوعلی سینا منتهی می‌شود.

کارنامه درخشان دولت یازدهم در توسعه راه‌های چهارمحال و بختیاری

قاسمی عنوان کرد: در سه سال اخیر ۱۴۰ کیلومتر راه جدید در استان چهارمحال و بختیاری احداث شده است. ضمن اینکه تا پایان امسال ۶۰ کیلومتر راه جدید به مساحت راه‌های استان افزوده می‌شود. از سوی دیگر در سه سال اخیر ۷۰۰ هزار تن روکش آسفالت در راه‌های استان انجام شده که هفت برابر دوران نهضت آسفالت دولت قبل بوده است. همچنین درسه سال اخیر ۶۰ نقطه حادثه‌خیز استان رفع نقطه حادثه خیز شد. می‌توان گفت اقدامات بی‌نظیری که درسه سال اخیر درحوزه راه و شهرسازی استان شده قابل مقایسه با هشت سال دولت محمود احمدی‌نژاد است و با وجود تحریم‌های اقتصادی شاهد انقلابی در راه‌های استان بوده‌ایم.

نظر شما