شناسهٔ خبر: 26493 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از ایستگاه در حال ساخت راه‌آهن نقده مطرح کرد:

پایه‌گذاری تمدن ایران‌شهری در آذربایجان‌غربی/ تاکید بر توسعه و گسترش بخش‌های مختلف حمل‌ونقل/ توسعه‌ بسیار سریع؛ علت مشکلات شهرهای منطقه/ بازتعریف لجستیك پارک‌ها و باراندازها در استان/ آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای رفع مشكلات حاشیه‌نشینی

ارومیه وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که آذربایجان غربی ۵ مرز ایران با كشورهای همسایه تركیه و عراق را در خود جای‌داده است، گفت: حمل‌ونقل این استان به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی خاصی كه دارد چه در بخش هوایی و چه در بخش‌های جاده‌ای و ریلی باید توسعه و گسترش پیدا كنند.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی در بازدید از ایستگاه در حال ساخت راه‌آهن نقده ضمن ابراز خوشحالی برای حضور مجدد در این منطقه اعلام كرد: من همواره از آمدن به این استان و حركت در این مسیر لذت برده و خاطرات بسیار خوبی دارم. استان آذربایجان غربی سرزمینی آباد، شاداب با مردمانی بسیار سربلند و سرافراز بوده كه نشان از یك تاریخ دیرینه از ایران دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: زمانی این منطقه مركز كشور بوده و تمدن ایران‌شهری را در خود پایه‌گذاری كرده است. رودخانه‌های پرآب این خطه كه برای ما همه ایرانیان نماد جغرافیایی شادابی و سرافرازی و آبادانی در كشور است باعث شادمانی و خوشحالی من برای حضور در این منطقه شده است.

وی در ادامه این منطقه را دارای قدرت رشد بسیار خوبی اعلام كرد و گفت: آذربایجان غربی ۵ مرز ایران با كشورهای همسایه تركیه و عراق را در خود جای‌داده است. با توجه به نقشه فاصله ارومیه تا شهر لاذقیه سوریه حدود ۴۰۰ كیلومتر است كه امیدواریم پس از برقراری امنیت در این كشور راه ارتباطی مناسبی بین ما و این كشور برقرار شود.

آخوندی با تأکید براینکه فاصله این منطقه تا دریای مدیترانه حدود ۴۰۰ كیلومتر بیشتر نیست گفت: این فرصت فوق‌العاده‌ای است چراکه علاوه بر این امتیاز این منطقه موردنظر از جهت منابع طبیعی، موقعیت استراتژیك، منابع انسانی، تاریخی و فرهنگی سرشار از ثروت است و این وظیفه ماست كه تمامی اقدامات لازم برای بالنده‌تر شدن این ثروت را انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: موقعیت شهرهای نقده، میاندوآب، سردشت، پیرانشهر و مهاباد در نقشه کاملاً گویاست كه چه مقدار ظرفیت و توانایی توسعه دارند. تاكنون اتفاقات بسیار بزرگی در این دهه در استان آذربایجان غربی رخ‌داده است كه جابه‌جایی گسترده جمعیت ازجمله آن به شمار می‌رود. شهرهای این منطقه دچار توسعه‌های بسیار سریع شده‌اند. طبیعی است كه با این تحولات جمعیتی سریع كیفیت زندگی نیز دچار مشكل می‌شود.

وی بابیان اینكه باوجود این مشكل باید اندیشه‌ای جدید برای ارتقای كیفیت تحولات در این منطقه داشته باشیم گفت: همان‌طور كه گفته شد حمل‌ونقل این استان به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی خاصی كه دارد چه در بخش هوایی كه هم‌اکنون در دست اقدام است و چه در بخش‌های جاده‌ای و ریلی باید توسعه و گسترش پیدا كنند.

عضو كابینه دولت تدبیر و امید با تأکید بر ضرورت بازنگری در خصوص بحث باراندازها، لجستیك پارک‌ها، ایستگاه‌ها و در نهایت شبكه حمل‌ونقل اظهار داشت: ما قصد داریم كه از این‌جهت پروژه‌ها را به جد پیگیری كنیم. با توجه به گسترش تجارت ایران و كشور عراق و ظرفیت گسترش آن با سوریه قاعدتاً باید راجع به لجستیك پارک‌ها و باراندازها بازتعریف روشنی داشته باشیم. ازاین‌جهت می‌خواهیم كه گزارش حمل‌ونقلی كاملی از سوی اداره كل راه و شهرسازی استان تهیه و میزان ظرفیت‌های مورد بهره‌برداری شده و اقدامات لازم برای اجرای باقی‌مانده آن ارائه شود.

آخوندی با اشاره به اهمیت بالای محور نقده- تمرچین در استان آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر مطالعات این محور در حال انجام است كه ۱۲ كیلومتر از آن تاکنون اجرا شده و مابقی در حال پیگیری است. از آنجایی‌ که خوشبختانه این پروژه جزو مصوبات سفر ریاست محترم جمهور به این استان بوده امید داریم با حمایت‌های انجام‌شده این طرح را به سرمنزل مقصود برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه از فعال بودن بخش عمده‌ای از پروژه جاده‌ای محور ارومیه- خبر داد و گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر باند دوم این محور نیز به بهره‌برداری برسد. با توجه به گزارش‌های ارائه‌شده در حوزه ریلی خط آهن شهرستان مهاباد به نقده اجراشده و همچنین پروژه ریلی نقده تا ارومیه دارای پیشرفت ۶۰ درصدی در بخش زیرساخت‌ها برخوردار است. خوشبختانه بیش از ۷۰ درصد از ریل مورد نیاز برای این محور تأمین‌شده كه مابقی آن را نیز در دست پیگیری داریم. امیدوارم این پروژه نیز شتاب خوبی گرفته و با حمایت جناب رئیس‌جمهور هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت فیزیكی ۷۰ درصدی ایستگاه راه‌آهن نقده بیان كرد: عملیات اجرایی این پروژه با سرعت در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پاییز سال جاری به بهره‌برداری برسد.

عضو كابینه دولت یازدهم در خصوص بحث‌های حاشیه‌نشینی در این منطقه بیان كرد: این منطقه دچار مشكلات حاشیه‌نشینی بسیار گسترده‌ای است. با توجه به اینكه دو اداره راهداری و اداره كل راه و شهرسازی از یكدیگر جداشده‌اند فرصت بیشتری برای همكاران ما در اداره كل راه و شهرسازی به وجود آمده تا با كمك شهرداری به ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی بپردازند. ما در این بخش آمادگی كامل خود را برای انجام هر اقدامی جهت ارتقای كیفیت زندگی شهری در این منطقه اعلام می‌کنیم.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مشكلات موجود در سه‌راهی محمدیار شهرستان نقده اعلام كرد: من در خصوص این موضوع نیز دستور دادم تا هرچه سریع‌تر مشكلات مربوط به پل این منطقه كه مدت‌هاست باعث رنج مردم این منطقه شده رفع و خواسته به‌حق مردم به نتیجه برسد.

وی در این مراسم اظهار داشت: به تصور من در این منطقه كه اقتصادی مبتنی بر كشاورزی دارد می‌توانیم پایانه تخصصی بار كشاورزی احداث كنیم كه هم از جهت سردخانه بازخورد خوبی داشته باشد و هم از انبارها و حمل‌ونقل پشتیبانی بانكی خوبی برخوردار شود. پس از مکان‌یابی مناسب می‌توانیم این پایانه را نزدیك به ایستگاه راه‌آهن نقده بنا كنیم تا با یكدیگر ترکیب‌شده و بازدهی خوبی داشته باشد. من قطعاً از این حركت حمایت كرده و از همكاران خود در بخش ریلی وزارت راه و شهرسازی می‌خواهم كه به‌طور مرتب از پروژه احداث راه‌آهن نقده بازدید كرده و جزئیات مراحل پایانی اجرای آن را به من گزارش دهند.

این مقام مسئول با اشاره به وجود تمامی تنگناهای مالی فعلی در كشور گفت: تلاش می‌کنیم تمامی پروژه‌ها را به‌خوبی پیش ببریم. من وظیفه خود می‌دانم كه از تمامی همكاران و مسئولان این حوزه كه تلاش‌های بسیاری برای اجرای این پروژه‌ها داشته‌اند تشكر كنم. خوشبختانه با منتشر شدن بخشی از اسناد خزانه می‌توانیم قسمت قابل‌توجهی از بدهی پیمانكاران را پرداخت كرده و باعث زنده ماندن و نفس كشیدن کارگاه‌های اجرایی شویم. من برای همه مردم عزیز ایران آرزوی شادابی داشته و امید دارم كه بتوانیم هرروز ایران را آبادتر و سرافرازتر از گذشته بدانیم.

 

نظر شما