شناسهٔ خبر: 26519 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

هیات دولت پیشنهاد وزارت راه وشهرسازی را قبول كرد؛

تصويب الحاق موادی به سند ملی احیا، بهسازی، نوسازی بافت‌های فرسوده و ناكارآمد شهری/ بهره‌گیری از ابزارهای غیرمالی دولت برای توسعه و اجراي برنامه‌های بازآفرينی شهری/ تاكيد بر هماهنگی دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری

بافت فرسوده اصفهان هیات دولت به ریاست دکتر حسن روحانی، پیشنهاد وزارت راه وشهرسازی الحاق موادی به سند ملی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب شهریور ماه ۱۳۹۳ را تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این مصوبه كه به استناد به موادی از قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تهیه شده است، تمامی دستگاه‌های متولی موظف هستند برنامه‌های خود را به منظور ارتقای كیفیت زندگی و كاهش آسیب‌های اجتماعی در چارچوب برنامه‌های مصوب ستاد ملی بازآفرینی و در محلات هدف با اولویت‌های ‌اعلام شده از سوی ستادهای استانی به اجرا ببرند.

این مصوبه به منظور حمایت از اجرای قانون احیا، بهسازی و نوسازی در جهت پیشگیری از ایجاد و گسترش نواحی نابسامان و ناكارآمد شهری، جلب همکاری و مشارکت تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در فرایند احیا و ایجاد مدیریت یکپارچه و ایجاد وحدت رویه بین عوامل مرتبط ملی و محلی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، به تصویب هیات وزیران رسیده است.

هیات وزیران در جلسه ۹۵/۵/۲۷ بنا به پیشنهاد وزارت راه وشهرسازی و به استناد مفاد قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری الحاق موادی به سند ملی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب شهریور ماه ۱۳۹۳ را تصویب کرد.

این مصوبه برای تکلیف دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری و شهرداری‌ها جهت ارتقای کیفیت محدوده‌ها و محله‌های هدف بازآفرینی از طریق اجرای برنامه‌ها و طرح‌های بهسازی، نوسازی، مقاوم‌سازی و ارتقای دسترسی به خدمات و بهبود زیرساخت‌ها با رویکرد محله محور در چارچوب سند ملی راهبردهای احیا، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری جهت ورود هماهنگ، تعامل اقدام مشترک سالانه در ۲۷۰ محله به عنوان الحاق سند ملی و بازآفرینی پیشنهاد و تصویب گردید.

بازتعریف و تدقیق محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری، پیش‌نگری و پیشگیری از گسترش این محله‌ها، ارتقای نظام سلامت و آموزش، امنیت، بالا بردن سواد مهارتی و توانمندسازی حرفه‌ای ساکنان محدوده‌های هدف برنامه‌های بازآفرینی شهری با رویکرد محله محوری، توجه به ضرورت تهیه طرح‌های ساماندهی مهاجرت، به روزرسانی سیاست‌های اسکان مجدد محدوده‌های واقع در معرض خطر از دیگر اهداف مصوبه مذکور است.

از دیگر نقاط قابل تامل در مصوبه مذکور که فرصت مناسبی را جهت جریان‌سازی بازآفرینی فراهم می‌نماید، بهره‌گیری از ابزارهای غیرمالی دولت اعم از اراضی ذخیره شهری جهت انتقال حق توسعه (TDR) در عرصه تاریخی شهری و حمایت از نهادها و بنگاه‌های توسعه‌گر در عرصه بازآفرینی شهری و استفاده از ظرفیت‌های نهادهای غیردولتی نظیر بنیاد مستضعفان و جانبازان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) سازمان اوقاف و امور خیریه و... در جهت طرح‌ها و برنامه‌های مصوب محدوده‌ها و محله‌های هدف بازآفرینی شهری است.

امید است این سند فرصت مغتنمی را برای یکپارچه سازی و هم‌راستاسازی منابع مدیریتی، اجرایی و مالی و کلیه ذی‌نفوذان را جهت تحقق بازآفرینی شهری پایدار فراهم نماید.

نظر شما