شناسهٔ خبر: 26544 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

افتتاح راه‌آهن خواف- هرات در هفته دولت/ بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن سنگان و حمل ریلی به مراکز فولادسازی/ تسهیل حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر از افغانستان به ایران و کشورهای شرقی آسیا

علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از افتتاح راه آهن ۷۶ کیلومتری خواف-هرات در هفته دولت خبر داد.

علی نورزاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از افتتاح راه آهن خواف-هرات در هفته دولت خبر داد و گفت: عملیات عمرانی این خط تا ایستگاه شمتیغ به پایان رسیده و این ایستگاه نیز هم اکنون در دست اجرا است و در مراحل پایانی قرار دارد.

به گفته وی راه‌آهن خواف- هرات در ادامه راه‌آهن تربت حیدریه-سنگان و شاخه‌ای منشعب شده از راه‌آهن بافق- مشهد واقع است و در بخش ایران از کیلومتر ۲۴ راه‌آهن سنگان- تربت حیدریه، نزدیک ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال‌غربی به جنوب شرقی ادامه می‌یابد و در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد- خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل افزود: این خط ‌‌آهن در کیلومتر ۳۸ تا ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ تا ۵۲ وارد منطقه‌ای هموار می‌شود و از کیلومتر ۵۵ در مجاور نوار مرزی قرار گرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمتیغ می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی هدف از احداث این خط‌ آهن را توسعه بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن سنگان و حمل ریلی به مراکز صنعتی فولادسازی کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به عبور راه‌آهن بافق – مشهد از تربت حیدریه و نیز هم‌راستایـی آن با مسیـر معادن عظیم سنگ آهن سنگان و مجتمع فولاد خراسان (نیشابور)، اتصال راه‌آهن بافق – مشهد به سنگان مطرح شد. همچنین از آنجا که معادن سنگ‌آهن سنگان در حاشیه مرزی و به فاصله ۳۰ کیلومتری خاک کشور افغانستان قرار دارد، احداث راه‌آهن تربت حیدریه – سنگان – هرات نیز مورد مطالعه قرار گرفت.

نورزاد خاطرنشان کرد: این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از نظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد- حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا بسیار مهم است.  

نظر شما