شناسهٔ خبر: 26574 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به بلندترين آسمانخراش ايران؛ برج میلاد

برج میلاد برج میلاد بلندترین آسمان‌خراش ایران و ششمین برج مخابراتی بلند در جهان است.این برج مخابراتی و چندمنظوره، در مجموعه مرکز ارتباطات بین المللی تهران، در شمال‌غربی شهر تهران، میان تپه‌ای با مساحت تقریبی ۱۴ هکتار واقع در جنوب شهرک‌قدس و شمال کوی‌نصر در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد.

این سازه که به خاطر ارتفاع بلند و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است، یکی از نمادهای پایتخت به شمار می‌آید.

ارتفاع برج میلاد ۴۳۵ متر است که پس از برج توکیو اسکای تری ژاپن با ۶۳۴ متر ارتفاع، برج گوانگژو و سیجسین گوانگژو چین با ۶۰۵ متر ارتفاع، سی‌ان تورنتو کانادا با ۵۵۳ متر ارتفاع، برج مسکو با ۵۴۰ متر ارتفاع و برج اورینتال شانگهای چین با ۴۶۷ متر ارتفاع در مکان ششم برج‌های مخابراتی جهان قرار دارد.

برج میلاد از ۵ قسمت اصلی شامل، شالوده، ساختمان پای برج (لابی)،‌ بدنه اصلی برج، سازه راس و دکل تشکیل شده است که ساختمان راس آن یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های راس در برج‌های مخابراتی دنیاست.

مرکز ارتباطات بین المللی تهران، که با هدف رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران ساخته شده است، از چهار بخش اصلی شامل: برج مخابراتی - تلویزیونی، مرکز همایش‌های بین‌المللی، هتل پنج ستاره بین‌المللی و مرکز تجارت جهانی تشکیلشده است.

کارکردهای عمده برج

ایجاد و گسترش شبکه دسترسی بی‌سیم به اطلاعات Wireless Access Network

زیر ساخت مناسب برای سیستم های جدید تلویزیونی دیجیتال

بهینه سازی پوشش رادیو تلویزیونی FM,UHF,VHF

کاربری‌های هواشناسی

گسترش و بهینه سازی پوشش شبکه های بی سیم و پی جو

ایجاد جاذبه گردشگری و بهره مندی از فضاهای گردشگری، تجاری و فرهنگی (رستوران گردان، سکوی دید،گالری هنری، گنبد آسمان و موزه انقلاب اسلامی)

مشخصات فنی برج:

این برج سازه‌ای است بتنی که پایهٔ اصلی برج بتن آرمه است. ارتفاع آن ۳۱۵ متر از روی زمین‌طبیعی با مقطع حجره‌ای (سلولار) است که حدود ۳۳۰۰۰ متر مکعب بتن در آن مصرف شده‌است.

بدنه برج، شامل هسته مرکزی و چهار عدد باله‌است که درون هسته مرکزی ۳ حجره به آسانسورها و یک حجره به راه پله اضطراری اختصاص یافته‌است.

۶ آسانسور شیشه‌ای در سه طرف بدنه برج، هر یک با ظرفیت ۲۵ نفر قرار داردکه با سرعت متوسط ۷ متر بر ثانیه، بازدید کنندگان را به بالای برج منتقل خواهد کرد.

سازه راس برج از جنس فولاد و از ۱۲ طبقه با زیربنای بیش از ۱۵۰۰۰ مترمربع با حداکثر قطر ۶۰ متر که یکی از بزرگترین سازه راس برج‌های مخابراتی تلویزیونی دنیاست، ساخته شده است. عملکرد سازه راس شامل رستوران ویژه و گردان، سکوهای نمایش، گنبد آسمان است. 

دکل آنتن برج با ارتفاع بیش از ۱۲۰ متر به منظور نصب آنتنهای مخابراتی و تلویزیونی پیش بینی شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما