جواد هدایتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سانحه برخورد دو اتوبوس مسافربری در آزادراه تهران-کرج که روز جمعه ۲۹ مرداد ماه اتفاق افتاد اظهار داشت: طبق بازدید و بررسی انجامشده از محل حادثه گزارش پلیس علت وقوع حادثه مبنی بر خستگی و خوابآلودگی در ساعتهای پایانی سفر بوده است و علیرغم اعتراض مسافران به نحوه رانندگی، خستگی بر راننده غلبه میکند و اتوبوس از مسیر اصلی خارج و در بخش پارکینگ جاده با اتوبوس تبریز-تهران برخورد میکند.
وی افزود: شناسایی مقصر در تصادفات از طریق کروکی ضابط قضایی به دلیل تمرکز بر روی نقطه و زمان وقوع حادثه زمانبر نیست اما برای بررسی حادثه و برخورد عمیقتر برای پیشگیری از وقوع مجدد حادثه باید زنجیره علل وقوع حادثه از چند روز قبل از وقوع حادثه مورد بررسی قرار گیرند که شامل سابقه، پرونده تخلفات، مقررات، خستگی و خوابآلودگی، استراحت کافی میشود.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری از آزادی راننده اتوبوس تبریز-تهران و احتمال محرومیت مادامالعمر راننده اتوبوس اردبیل–تهران خبر داد و گفت: در این حادثه بحث خطای انسانی متمایز و برجسته است، زیرا مشخصات هندسی جاده از نوع آزادراهی است که از نظر ظرفیت و رعایت نکات ایمنی بهترین شرایط را نسبت به سایر راهها دارد و خودرو در این مورد نقشی ندارد.
هدایتی با اشاره به ورود قوه قضاییه به پرونده تخلف رانندگان و ناوگان حملونقل عمومی تصریح کرد: در بخش حرفهای و حملونقل عمومی، سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای برخورد با رانندگان از طریق کمیسیونهای ماده ۱۲ و ۱۱ اقدام میکند که در صورت احراز تخلف راننده، احکام مربوطه صادر میشود. اما ورود مرجع قضایی و قضاوت بر مبنای جرمشناسی بهعنوان مدعیالعموم جای نگرانی ندارد زیرا ایمنی یک مسئولیت اجتماعی همگانی است و هرگونه تصمیمگیری ازنظر جرمشناسی نیز یک حساسیت مثبت تلقی میشود.
وی بابیان اینکه «طبق کمیسیون ماده ۱۱ راننده موظف به رعایت زمان و حفظ سطح هوشیاری خود در زمان رانندگی است» تأکید کرد: هوشیاری یکی از نیازهای اصلی رانندگی به شمار میرود و راننده حتی در ۹ ساعت رانندگی روزانه نیز باید هوشیاری خود را حفظ و در صورت احساس خستگی از راننده دوم استفاده کند.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری یادآور شد: راننده حرفهای همانند یک ورزشکار حرفهای باید قواعد مربوط به حرفه خود مانند استراحت، خواب، تغذیه و قوانین و مقررات را رعایت کند تا بتوانند در یک دوره ۲۰ تا ۳۰ ساله به فعالیت حرفهای ادامه دهد.
هدایتی اذعان کرد: البته مشکلات رانندگان ناوگان حملونقل عمومی مسافری همچون ترددهای یکسرخالی، حرکت با ظرفیت خالی نشان از مشکلات مالی آنها دارد که در مقابل باید برای تأمین مخارج زندگی و استهلاک خودرو تلاش کند. اما ایمنی در شغل رانندگی باید در اولویت باشد و خود راننده باید به آن احترام داشته باشد.
وی با اشاره نارضایتی راننده از میزان پرداختی بیمه برای جبران خسارات وارده خاطرنشان کرد: میزان پرداختی بیمه به شرایط قرارداد میان مالک و شرکت بیمه برمیگردد و اتوبوس و کامیون در حملونقل عمومی چند نوع بیمه دارد که شامل بیمه الزامی شخص ثالث برای جبران خسارت جانی بر اساس نرخ دیه، بیمه الزامی تکمیلی برای جبران کاستیهای بیمه شخص ثالث و بیمه مسئولیت شخص ثالث که به نسبت پرداخت حق بیمه در ازای حرفه خود از خدمات بهرهمند میشود. لذا میزان سقف بیمه مالک در قبال مسئولیت خود نمیتواند تابع تصمیمات بخش دولتی باشد.
گفتنی است، ساعت ٧:٢٥ صبح روز ۲۹ مرداد در كيلومتر ٧ باند جنوبي آزادراه تهران – كرج محدوده پیکان شهر، يك دستگاه اتوبوس اسكانيا پس از پياده كردن چند مسافر در زير پل عابر پياده پيكانشهر، قصد خروج از شانه خاكي جاده را داشت كه ناگهان يك دستگاه اتوبوس «مان» از پشت بهشدت به آن برخورد كرد و مرگ سه نفر را رقم زد و پلیس علت تصادف را «خوابآلودگی راننده مان» و «عدم توجه او به جلو» اعلام كرد.
به گفته عباس جعفری دولتآبادی دادستان تهران در گزارشهای اولیه عنوانشده بود که راننده خوابآلوده بوده، که البته راننده مقصر اشتباه خود را پذیرفته اما مدعی است که خوابآلوده نبود و در یک سبقت ناگهانی اقدام به این کارکرده است که یک ماشین جلوی او میپیچد و نتوانسته ماشین را کنترل کند و به ماشینی که در پارک بوده و در مسیر مجاز قرار داشته است برخورد میکند. همچنین بیمه اتوبوس غیرمقصر متأسفانه بسیار کم و مبلغ (۵ میلیون تومان) بوده که اینیکی از آسیبهایی است که در این زمینه وجود دارد؛ راننده مدعی است که حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون خسارت به او واردشده است که میتواند این موضوع را در مسیر قضایی پیگیری کند.
نظر شما