شناسهٔ خبر: 26631 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیركل راه آهن اصفهان مطرح كرد:

رشد ترانزیت كالا از بنادر با راه‌اندازی بندر خشك/طرح احداث خط دوم محور بافق–میبد- زرین در دست اجرا است

قطار باری مدیركل راه آهن اصفهان گفت: استان اصفهان به عنوان كریدور حمل و نقل مركزی كشور شناخته می شود و عبور شاهراه های اصلی و همچنین خطوط ریلی نقش این استان را در حمل و نقل دو چندان می كند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل وزارت راه وشهرسازی در جلسه مطالعات راهبردی – ساختاری بندر خشك اصفهان گفت: احداث بندرخشك، ایجاد ارزش افزوده‌ای برای حمل ونقل ریلی شهر است كه طبق قانون با حضور سرمایه گذار بخش خصوصی دولت می تواند نسبت به احداث بندرخشك اقدامات بسیاری انجام دهد.

وی افزود: بنادرخشك برای كشورهای محصور در خشكی طراحی شده كه مدیریت آن بر عهده دولت است و خللی در فعالیتهای بخش خصوصی ایجاد نخواهد كرد.
امینی عنوان كرد : اصفهان به لحاظ موقعیت خاص خود و قرارگیری در چهار راه حمل ونقل كشور احداث بندر خشك در آن جایگاه ویژه ای دارد و ما آمادگی داریم در این زمینه تصمیمات لازم را اتخاذ و جهت به ثمر نشستن آن تلاش كنیم.
وی از مهمترین شاخص های احداث بندر خشك را مكان یابی عنوان كرد و افزود: مكان احداث بندر بسیار حائز اهمیت بوده و لازم است تا با سرویس های حمل ونقل تداخل ترافیكی نداشته باشد.

در ادامه جلسه حسن ماسوری مدیركل راه آهن اصفهان گفت: مفهوم بنادر خشك با انتقال جریان عبور كالاهای تجاری از سطح جاده ها به خطوط آهن علاوه بر فواید كلی برای محیط زیست و كیفیت زندگی، این امكان را برای بنادر دریایی فراهم می آورد تا در مناطق پشت ساحلی بازارهای هدف را شناخته و عملیات تخلیه و بارگیری خود را توسعه دهند.

وی با بیان اینكه در بنادر خشك بدون اینكه نیازی به توسعه بنادر باشد میزان كالاهای ورودی به بندر افزایش می یابد، عنوان كرد: طی این عملیات، خدمات بهتری به كشتی های باربری و متصدیان حمل و نقل ارائه و شهرهای بندری و همچنین مدیریت بنادر از كاهش تراكم جاده ها برخوردار می شوند.

ماسوری افزود: استان اصفهان به عنوان كریدور حمل و نقل مركزی كشور شناخته می شود و عبور شاهراه های اصلی و همچنین خطوط ریلی نقش این استان را در حمل و نقل دو چندان می كند.

مدیر كل راه آهن اصفهان اضافه كرد: باید توجه داشت كه مهمترین نیاز بندرخشك، توسعه خطوط ریلی است تا كالا وبارها با راه آهن به مركز كشور منتقل شده وازآنجا با سیستم ریلی و جاده‌ای در سراسر كشور توزیع شود كه خوشبختانه با پیگیرهای مدیرعامل راه آهن كشور، طرح احداث خط دوم محوربافق – میبد - زرین شهر با جدیت درحال اجرا است.

ماسوری اظهار داشت: با دوخطه شدن این مسیر، بهترین مكانی كه برای بندر خشك استان در منطقه سجزی در شرق استان درنظرگرفته شده است و در همجواری با ایستگاه راه‌آهن سیستان قراردارد، با یك خط فرعی به شبكه سراسری راه آهن متصل شده و با دوخطه شدن محور بافق – میبد - زرین شهر وعبور آن از ایستگاه سیستان درآینده نزدیك زیرساخت لازم جهت ایجادبندرخشك درحوالی این ایستگاه فراهم خواهد شد.

وی تصریح كرد: احداث بندر خشك از نظری ریالی و میزان مصرف سوخت به اقتصاد كشور كمك بسیاری می‌كند و ایجاد آن در استان اصفهان گامی موثر در تقویت زیرساخت بازرگانی منطقه مركزی كشور است كه می تواند ضمن كاهش بار ترافیكی بندر شهید رجایی به توسعه و تسهیل مبادلات تجاری در بخش واردات و صادرات كمك كند.

مدیركل راه آهن اصفهان افزود: بندر خشك اصفهان می‌تواند نقش مؤثری در تسهیل مبادلات تجاری خارجی فعالان اقتصادی استان و كشور داشته باشد و با توجه به قرار گرفتن استان اصفهان در مركز كشور می‌توان از این ظرفیت برای افزایش حجم مبادلات تجاری بهره برد.

وی با اشاره به اینكه حمل و نقل ریلی می‌تواند فرصت‌های تجاری ارزنده‌ای برای استان اصفهان ایجاد كند، بیان كرد: راه‌اندازی بندر خشك با استفاده از خطوط ریلی می‌تواند ترانزیت كالا از بنادر ایران به كشورهای آسیای میانه را تسهیل كند.

در ادامه زرگرپور استاندار اصفهان با اشاره به مصوبات دولت قبل مبنی بر احداث بندر خشك در استان اصفهان گفت: اصفهان به لحاظ قرارگیری در چهار راه حمل ونقل كشور و همجواری با ۹ استان و داشتن ۴۰ درصد بار و مسافر كشور احداث بندر خشك در آن ضرورت پیدا می كند و با توجه به مصوبات قبلی و مطالعات انجام شده مكانهایی در مناطق شرقی اصفهان جهت احداث بندرخشك در نظر گرفته شده است .

زرگرپور با تاكید بر حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در احداث بندر خشك دراستان گفت: این مهم تنها با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی قابل انجام است و دولت نقش حاكمیتی خود را دارد.

وی بیان كرد: در این راستا انتظار داریم مدیریت واحدی جهت انجام این مهم مشخص شود تارپیگیری های لازم جهت ادامه كار صورت پذیرد .

حجت اله غلامی مدیركل راه وشهرسازی استان اصفهان نیز در این جلسه بیان داشت : طبق برنامه ها و طرحهای موجود، توسعه اصفهان به سمت شرق به لحاظ شرایط آب وهوایی وجود ندارد وهرآنچه توسعه شهر صورت گرفته به سمت جنوب وشمال شهر اصفهان است، به همین منظوراحداث بندر خشك در شرق اصفهان با توجه به مطالعات راهبردی وساختاری انجام شده مناسب و نقش بسزایی در حمل ونقل ریلی استان وكشور دارد .

گفتنی است؛ جلسه تبیین و اتخاذ تصمیم جهت احداث بندر خشك در استان اصفهان با حضور رسول زرگرپوراستاندار اصفهان و امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در استانداری اصفهان برگزار شد.

نظر شما