شناسهٔ خبر: 26635 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری كارگاه آموزشی و هم انديشی مبارزه با قاچاق كالا

پایانه اتوبوس بین شهری كارگاه آموزشي و هم انديشي مبارزه با قاچاق كالا با حضور متصديان و مديران شركت هاي حمل و نقل بين الملي و دبير كميسيون برنامه ريزي هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز، مديركل ترانزيت گمرك ايران ومعاون مديركل تعزيرات حكومتي ورئيس پليس قاچاق كالا استان تهران در سالن ۴۰۰ نفره جهاد دانشگاهي تهران برگزار گرديد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومي اداره كل حمل ونقل وپايانه هاي استان در اين همايش حميد رضا شهركي ثانوي به نقش شركت هاي حمل و نقل در جلوگيري از قاچاق كالا اشاره كرد و گفت: ۴۰۰ شرکت بین المللی حمل و نقل در کشور وجود دارد که ۷۰ درصد آنها در تهران مستقرند  و اكثر کالاهای صادراتی و وارداتی از طریق اين شركت ها حمل می‌شود.

مدير كل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران افزود: طي سال ۱۳۹۴ به ميزان  ۳۶ ميليون تن محمولات وارداتی از طريق مبادي دريايي توسط ناوگان جاده اي و نيز يك و نيم تن محمولات وارداتي كه از طريق مبادي ورودي و خروجي مجاز زميني كشور وارد گرديده توسط ناوگان جاده اي  به داخل كشور حمل گرديده همچنين در سال ۹۴ به ميزان ۵۳ ميليون تن محملات صادراتي از مراكز توليد داخل كشور توسط ناوگان جاده اي به مبادي مرزي و نيز شش ميليون و شصد هزار تن محملات صادراتي از مراكز توليد توسط ناوگان جاده اي از طريق مبادي ورودي و خروجي مجاز زميني كشور صادر شده است.

وي اضافه نمود: طي سال ۱۳۹۴ به ميزان يازده ميليون تن محمولات ترانزيتي توسط ناوگان جاده اي از قلمرو جمهوري اسلامي ايران عبور نموده است.

شهركي ثانوي با اشاره به تاكيدات و فرمايشات مقام معظم رهبري مد ظله  در خصوص اقتصاد مقاومتي، مبارزه با قاچاق كالا را از عوامل مهم براي به ثمر نشستن برنامه ها و اقدامات عملي اقتصاد مقاومتي عنوان كرد.

علی اکبر پوراحمدنژاد، دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق استان تهران نيز در اين کارگاه آموزشی بر ضرورت قطع ارتباط پدیده قاچاق کالا با ترانزیت تاکید کرد و گفت : متاسفانه قاچاقچیان از بستر ترانزیت برای رسیدن به اهداف و مطامع سوء خود بهره برداری می کنند.

وي افزود: بررسی های ما در یک سال اخیر نشان می دهد که بخش عمده ای از قاچاق کالا که از صدها کیلومتر دورتر وارد بازار تهران می شود مي تواند در بستر حمل و نقل  صورت گیرد و از ظرفیت شرکت های حمل و نقل بعنوان بستری آرام برای انتقال کالا و همچنین تغییر هویت کالا در طول مسیر  توسط باندهاي قاچاق مورد سوء استفاده از اين صنعت موثر و پرتلاش قرار گيرد شود. 

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق استان تهران گفت: اين همایش با این رویکرد برگزار شده تا با هم انديشي مديران و متصديان شركت هاي حمل و نقل بين المللي با هر گونه تخلف و پدیده قاچاق برخورد موثر شود.

عليرضا دشتاني مديركل دفتر نظارت بر ترانزيت گمرك ايران نيز در اين همايش  گفت: صنعت حمل‌ونقل و ترانزیت، دارای سود سرشاری است که چنانچه سلامت آن به خطر بیفتد و با تخلفات احتمالی در این صنعت، از مجاری ذیصلاح قضایی برخورد جدی نشود، این سود، به زیان بسیار برای اقتصاد ملی کشور تبدیل خواهد شد.

وي با اشاره به تخلف برخي از عوامل فعال در شركت ها و نقش آنها در قاچاق كالا تاكيد كرد: ما شرکت‌های بسیار خوب بسياري داریم که بیش از سی سال است که در صنعت حمل و نقل سابقه درخشانی داشته‌اند و حتی یک مورد تخلف هم نکرده‌اند. به نظرم دولت باید از این شرکت‌هایی که این گونه درخشیده‌اند تقدیر کند و من به سهم خودم وعده می‌دهم که هر گونه تسهیلات به این شرکت‌ها بدهم. تا به حال نيز این شرکت‌ها را از مکاتبات و چرخه بوروکراسی اداری دور کرده‌ام و از این به بعد هم به اين رويه ادامه خواهم داد. اگر هم امتیاز خاصی بخواهند و در محدوده اختیارات من باشد، حتما اقدام خواهم کرد.

 دشتاني به سیستم مکانیزه سامانه هوشمند خروج کالاهای ترانزیتی از مبدأ و وصول آن در مقصد و دیگر فناوری‌هاي مورد استفاده در گمرك اشاره كرد و گفت: اين سامانه ها در جهت تسهيل عبور و مرور كالاهاي ترانزيت از قلمرو كشور موثر واقع شده و باعث شده از ميزان قاچاق كالا و به تبع آن مشكلات شركت‌ها كاسته شود.

سرهنگ درويش معاون مبارزه با قاچاق كالا و ارز  پليس آگاهي تهران بزرگ نيز در اين همايش با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه مقابله با قاچاق کالا گفت: با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده و با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی به تولید داخلی و رونق کسب و کار کمک می‌کند، موضوع مقابله با کالای قاچاق در دستور کار جدی نیروی انتظامی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه زمینه‌های لازم برای مقابله با قاچاق کالا در کشور فراهم شده است تصریح کرد: بی‌شک کالای قاچاق نباید به چرخه تولید بازگردد چون در آینده اثر معکوس و سوء خود را خواهد گذاشت.

در پايان پنل پرسش و پاسخ با حضور دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق استان تهران، مديركل دفتر نظارت بر ترانزيت گمرك ايران، مدير كل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران، معاون مدير كل تعزيرات حكومتي استان تهران تشكيل شد و مديران و متصديان شركت هاي حمل و نقل بين المللي نقطه نظرات، سوالات و دغدغه هاي خود را در اين خصوص مطرح و از شركت كنندكان پاسخ هاي لازم را در اين خصوص ارايه كردند./

نظر شما