شناسهٔ خبر: 26641 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در نشست شورای سازماندهی مبادی زمينی كشور مطرح شد

تمهیدات سازمان راهداری در آستانه اربعین حسینی/ افتتاح سالن مسافری شلمچه پیش از اربعین امسال

شورای سازماندهی مبادی زمینی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن اعلام افتتاح سالن مسافری شلمچه پیش از اربعین امسال از اصلاح و بهبود و ضعیت پایانه‌ها طی یک‌سال گذشته خبر داد و گفت: ۶۲ درصد زایران از مرز مهران استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در شورای سازماندهی مبادی زمینی کشور، در خصوص تمهیدات سازمان راهداری در آستانه اربعین حسینی، گفت: تا جایی که بودجه داشتیم و شرایط اجازه می‌داد برای اصلاح وضعیت پایانه‌ها وقت گذاشیم و کار انجام دادیم.

وی توضیح داد: بحث اربعین کارگروه ویژه‌ای دارد که جلسات آن به صورت منطم به ریاست معاونت امنیتی وزارت کشور دکتر ذوالفقاری تشکیل می‌شود. کمیته‌های مختلفی هم شکل گرفته است که مسوولیت یکی از آنها یعنی کمیته حمل و نقل و سوخت با سازمان راهداری است و در عین حال ارگان‌های مختلفی چون سپاه، شرکت نفت و شهرداری در هر یک از کارگروه‌های این کمیته حضور دارند. 

کشاورزیان با بیان اینکه علاوه بر این وظیفه کمیته‌ای، یک وظیفه دیگر هم داریم و آن مسوولیت خود پایانه‌ها است، گفت: سال گذشته سرمایه‌گذاری‌هایی که نیاز بود را در پایانه‌های مرزی مهران، شلمچه و چزابه انجام داده‌ایم و در همین راستا سالن مسافری شلمچه آماده افتتاح است و قبل از اربعین امسال افتتاح می‌شود. یک سری امکانات هم در مرزها مثل گیت‌های کنترل گذرنامه نیاز بود که نصب شده است و برخی کارهای نیمه تمام در پایانه‌ها مثل تعمیر سرویس‌های بهداشتی هم در حال انجام است.

وی گفت: در عین حال یک سری کارهای عمرانی دیگری مثل اصلاح و بهسازی راه‌های دسترسی به این پایانه‌ها وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین‌تر است که به دلیل محدودیت اعتبار خیلی نتوانسته‌ایم کاری کنیم. این درحالی است که از بعد از اربعین سال گذشته اعلام کردیم اگر بخواهیم چهار خطه ایلام به مهران را تکمیل کنیم نیازمند ردیف بودجه هستیم و حل و فصل این مشکلات  مستلزم تامین اعتبار است.

کشاورزیان با اعلام اینکه بخشی از کارهایی که ما باید انجام دهیم به حمل و نقل  در داخل خاک ایران و  بخشی به عراق برمی‌گردد که عمدتا هنگام برگشت زایران شدت می‌گیرد، گفت: در هر صورت باید بپذیریم مرز مهران پذیرش این همه ورودی را ندارد. بیش از ۶۲ درصد زایران هنگام برگشت از مرز مهران و ۳۸ درصد آنها در زمان برگشت از دو مرز شلمچه و چزایه در استان خوزستان که پتانسیل آن به مراتب از استان ایلام بیشتر است استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد باید بپذیریم کمبود امکانات، زیربنا و امکانات حمل و نقلی داریم و گره‌های ترافیکی امسال هم در مسیر بازگشت زایران اربعین وجود خواهد داشت. مهران کشش چنین ورود و خروجی را ندارد  و در عین حال مرز خسروی به دلیل عدم برقراری امنیت کماکان بسته است و بار ترافیک اصلی امسال هم در مرز مهران وجود دارد.

نظر شما