شناسهٔ خبر: 26703 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تاكید بر كیفیت و برندسازی در حوزه راهداری/ چرایی بی‌انگیزگی در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای

داود کشاورزیان معاون وزیر راه شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به این نکته که نگهداری راه‌ها در ایران بسیار گسترده و بسیار زود بازده است گفت: پایین بودن قیمت سوخت موجب شده ناوگان قدیمی انگیزه‌ای برای تعویض خودرو نداشته باشند لذا بخش حمل ونقل كالا با عرصه مازاد و پایین آمدن بهره‌وری خودرو مواجه است

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: ابلاغ آیین‌نامه تاسیس شركت‌های حمل‌ونقل مسافر، موجب ایجاد تحولی اساسی در بخش حمل‌ونقل مسافر خواهد شد و آینده متفاوتی را برای این بخش رقم خواهد زد.

وی افزود: در آینده به لحاظ كمی در بخش حمل‌ونقل مسافر رشد چندانی صورت نمی‌گیرد حتی به دلیل حضور گسترده خودروهای شخصی چه بسا شاهد كاهش مسافر باشیم لیكن هدفگذاری در این بخش، ارتقای كیفی، حركت به سمت برندسازی و ایجاد شركت‌های صاحب نامی است كه بتوانند بخشی از وظایف دولت را با تاثیرگذاری و موفقیت انجام دهند.

معاون وزیر راه  و شهرسازی با اشاره به افزایش تعداد دفعات برگزاری آزمون تاسیس شركت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و افزایش سقف تعداد قبول شدگان ، این امر را موجب ایجاد موازنه در بازار دانست و خاطرنشان كرد: مقوله برندسازی در زمینه امداد خودروها نیز به منظور ساماندهی وضعیت امداد خودرو در جاده‌های كشور با راه‌اندازی مركز تلفن ویژه دنبال خواهد شد.

مهندس كشاورزیان با بیان این كه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مقوله راهداری عمدتاً وظایف اجرایی به عهده دارد، افزود: تاكید بر كیفیت و برندسازی از تفكرات و نگرش‌های جدید در حوزه راهداری تلقی می‌شود كه بر این اساس باید اجازه داد شركت‌های بزرگ شكل بگیرند، روی كیفیت كالاهای تولیدی در زمینه راهداری تمركز كنند و علاوه بر تامین نیازهای داخلی، به تدریج قدرت حضور در بازار سایر كشورها را نیز پیدا كنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های نگهداری راه‌ها در كشور اظهار داشت: نگهداری راه‌ها در ایران بسیار گسترده و بسیار زود بازده است و به حفظ سرمایه‌های ملی و ارتقای ایمنی كمك شایان توجهی می‌كند ولی به دلیل كمبود اعتبارات، منابع موجود دولت برای نگهداری راه‌ها كفایت نمی‌كند و در سال‌های اخیر، بحث ایجاد درآمد پایدار در قالب عوارض بر خودرو و عوارض بر سوخت جهت جبران این نقیصه مطرح شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای پایین بودن قیمت سوخت را مهم‌ترین چالش بخش حمل‌ونقل برشمرد و گفت: پایین بودن قیمت سوخت موجب شده ناوگان قدیمی انگیزه‌ای برای تعویض خودرو نداشته باشند لذا بخش حمل ونقل كالا با عرصه مازاد و پایین آمدن بهره‌وری خودرو مواجه است .

وی افزود: در صورت واقعی شدن قیمت سوخت از فعالیت وسایط نقلیه بدون بار جلوگیری می‌شود، میزان تردد یك‌سر خالی كاهش می‌یابد، تقاضای مناسبی برای نوسازی ناگان ایجاد خواهد شد، ضمن این كه آلودگی كاهش می‌یابد و به حفاظت از محیط زیست كمك شایانی می‌شود.

نظر شما