شناسهٔ خبر: 26767 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزير راه وشهرسازی در جلسه شورای اداری استان فارس مطرح کرد:

توسعه بدون سرمایه اجتماعی و قابل‌اعتماد رخ نمی‌دهد/ برگشت به‌ اعتدال و قانون مهم‌ترین دستاورد دولت تدبير است/ با بودجه ۲۲۰۰ میلیارد تومانی عملکردمان بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان بود/ اتصال ۶ مرکز استان به شبکه ريلی

آخوندی عباس آخوندی با بزرگداشت یاد دو شهید دولت، رجایی و باهنر ابراز امیدواری كرد تا همواره آثاری ماندگار از دولت‌ها و به‌ویژه دولت یازدهم به جا بماند و افزود: هرچه تلاش كنیم می‌توانیم آستانه‌های جدید برای كار بیشتر فراهم سازیم و این که چطور می‌توانیم بهره‌وری، حجم كاری و كیفیت را افزایش دهیم تا به رضایت‌مندی برسیم، باید در اولویت باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی عصر امروز در نخستين روز هفته دولت در سفر به استان فارس در جلسه شورای اداری استان ضمن اظهار خرسندی از حضور در این استان گفت: مایه افتخار و خوشنودی است كه این فرصت را پیدا كردم تا در آغاز هفته دولت به استان فارس بیایم و در جمع مدیران ارشد استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حضرت آیت‌اله دستغیب حضور پیدا كنم.

عضو كابینه دولت تدبیر و امید با یادآوری و بزرگداشت دو شهید گرانقدر دولت، رجایی و باهنر ابراز امیدواری كرد تا آثاری ماندگار از دولت‌ها و به‌ویژه دولت یازدهم به جا بماند.

آخوندی ادامه داد: در حال حاضر فكر می‌کنم مهم‌تر از ارائه آمار و ارقام، تشریح فضای اجتماعی ایران است كه هرچه تلاش كنیم می‌توانیم آستانه‌های جدید برای كار بیشتر فراهم سازیم و این نكته را باید موردتوجه قرار دهیم كه چطور می‌توانیم بهره‌وری، حجم كاری و كیفیت را افزایش دهیم تا به رضایت‌مندی برسیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه همه كارها در محیط‌های مستعد امكان تحقق خواهند یافت و تلاش‌های منفرد راه به‌جایی نمی‌برند گفت: اگر به صحنه سیاسی ایران نگاهي بیندازیم دو اتفاق بزرگ را مشاهده می‌کنیم كه همه‌کسانی كه ایران را دوست دارند باید از این دو اتفاق پاسداری كنند.

وی در تشریح جزئیات دو اتفاق مهم در فضای سیاسی ایران بر پر شدن شكاف اجتماعی در كشور تأکید كرد و گفت: بدون سرمایه اجتماعی و محیط اجتماعی آرام و قابل‌اعتماد غیرممكن است كه توسعه رخ دهد كه متأسفانه در سال‌های قبل از دولت یازدهم چنین مشكلی رخ داد یعنی شكاف اجتماعی ایجاد شد.

این مقام مسئول، وحدت ملی در سال‌های پس از انقلاب را - چه در دوران رهبری امام خمینی رضوان‌الله علیه و چه پس از ایشان در زمان رهبری مقام معظم رهبری، قابل‌تقدیر خواند و گفت: ایران همواره با رهبری مدبرانه ریسمان وحدت ملی‌اش مستحكم بود و ما دارای كمترین شكاف اجتماعی بودیم. لیكن در سال‌های اخیر ملت ایران یك تجربه تلخ را پشت سر گذاشت كه دودش به چشم اهل علم و اندیشمندان و شهروندان رفت و این شكاف در جاهای مختلف نمایان شد.

آخوندی تأکید كرد: باید پرشدن شكاف اجتماعی در دولت یازدهم را پاس بداریم و بازگشت به جاده میانه‌روی را كه همان جاده قدیم الهی است در پیش بگیریم. از بهترین بحثی كه این دولت می‌تواند به‌عنوان بحث خود مطرح كند برگشت به‌اعتدال، میانه‌روی، حفظ حقوق دیگران،‌حفظ حقوق شهروندان،‌ برگشت به قانون و احترام به همگان است كه بدون آن انجام كارها بی‌ثمر خواهد بود.

این سیاست‌گذار حوزه مسكن و شهرسازی ایجاد فضای امنیت و امیدواری در جامعه را از نكات مهم دولت یازدهم نامید و گفت: امروز مردم كه از خانه‌ها بیرون می‌آیند یا پیچ تلویزیون را باز می‌کنند دیگر اخبار تفرقه‌انگیز نمی‌شنوند و این نكته مهمی است كه توانستیم وجدان جامعه را آرام نگاه‌داریم؛ چون حتماً صحنه‌های درگیری و نزاع در مجلس شورای اسلامی را پیش از دولت یازدهم به یاد دارید. در حال حاضر احترام بین قوای مختلف و تمام اركان حكومتی به‌خوبی نمایان است كه نشانه‌های محكمی از تدبیر است.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری سخنان رهبری بر تقویت اقتصاد درون‌زا خاطرنشان كرد: درون‌زایی متكی بر وحدت ملی است و وحدت و اعتماد ملی بدون ارتباط با دنیا محقق نمی‌شود كه خوشبختانه در این دولت فضای گفتگو و تعامل با دنیا فراهم‌شده است.

آخوندی انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی را كه با كمترین درگیری و بیشترین وفاق برگزار شد نشانه‌ای از خرد ایرانی و خرد اسلامی برشمرد كه دل‌های ایرانیان را به هم نزدیك كرد.

بازتعریف جایگاه ایران در جهان

به گفته وی یكی از اصلی‌ترین مباحثی كه باید به جد دنبال شود بازتعریف جایگاه ایران در جهان است و اینكه ایران بتواند سهم خود را در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، امور اجتماعی و سایر مسائل بار دیگر به دست آورد.

عضو كابینه دولت یازدهم گفت: ملت ایران ملتی است كه پایه‌گذار تمدن جهانی و نقشش در تمدن بشری شناخته‌شده است و همواره در طی حفظ عزت خود تلاش كرده و به دنیا معرفی‌شده است به همین خاطر نمی‌شود به مردم ایران گفت كه از گرفتن سهم خود از اقتصاد دنیا منصرف شود. در حالی ۳۷ سال از انقلاب گذشته است كه ملت ایران برایش مبارزه كرده است. جنگ تحمیلی عراق طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم بود.

وی ادامه داد:‌ تصور می‌کنیم آنچه در جریان مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی تحت عنوان ۱+۵ رخ داد در ماهیت به رسمیت شناخته شدن قدرت ایران بود و این نکته بسیار مهمی است.

آخوندی گفت: تمام کسانی که جزو فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفته‌اند جان سالم به در نبرده‌اند لذا اینکه جهان بپذیرد علی رغم آن‌که ایران به واسطه این فصل تحریم شده بود بدون جنگ و خونریزی از منشور هفت خارج شود باید قدر بدانیم. قطعا تاریخ از این اتفاق به عنوان یک رویداد مهم یاد خواهد کرد.

وی گفت اعتقاد دارم که این دستاورد، دستاورد دولت به تنهایی نیست و رهبری خردمندانه مقام معظم رهبری و همدلی و همراهی دلسوزان کشور و وحدت جامعه مسیر دسترسی به این مهم را میسر کرد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که توسعه ایران باید متکی بر توان داخلی و خصوصا اتکا به نیروی متخصص انسانی باشد.

آخوندی در ادامه با اشاره به اینکه دستیابی به سطحی از صادرات محصولات غیرنفتی و خصوصا محصولات صنعتی یکی از راهکارهای مهم در کسب سهم واقعی ایران از بازار جهانی است گفت: ما باید هزینه ورود به بازار جهانی را به حداقل برسانیم. زمانی که ملتی در تحریم است نمی‌تواند از مزایای بیمه صادرات برخوردار شود و اگر بتواند باید درصدی را بیش از قیمت واقعی بیمه پرداخت کند و همین موضوع هزینه‌ها را بالا برده و قدرت رقابت را از بین خواهد برد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که در حوزه صادرات حادث شده است گفت: طی سه سال گذشته خوشبختانه صنعتگران و تجار از مرزهای جنوبی کشور بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده‌اند و این آینده خوبی را نوید می‌دهد.

ايجاد امیدهای تازه در زمینه سرمایه گذاری آزادراهی، ريلي و فرودگاهی

او در پاسخ به طرح نیازهای استان فارس به توسعه خطوط راه آهن گفت: امروز اگر بخواهیم یک خط راه‌آهن سریع‌السیر در مسافتی به اندازه مسافت تهران به اصفهان ایجاد کنیم بیش از ۳ میلیارد دلار هزینه دارد. آیا بدون دسترسی به بازارهای جهانی می‌توان این هزینه را تامین و کار را اجرا کرد؟

وی ادامه داد:‌ ایران اگر بخواهد سهم خود را از گردشگری جهانی به دست آورد نیازمند ایجاد تحول و نوسازی در کل سیستم هواپیمایی و مسافربری هوایی است. امروز تعداد هواپیماهایی که سال ساخت آن بالای ۲ هزار است تنها ۱۲ فروند است. ما با این وضعیت چطور می توانیم با جهان رقابت کنیم؟

آخوندي از امیدهای ایجاد شده در زمینه سرمایه گذاری آزادراهی، راه آهن و فرودگاهی نیز گفت و اضافه کرد: امروز در فرودگاه شیراز شاهد هستیم که نوسازی در ۸۰ درصد بخش‌ها در حال انجام است. ایجاد فرودگاه‌های مناسب یکی از ظرفیت‌های لازم برای دستیابی به توسعه محسوب می‌شود.

آخوندی گفت: آمار ۵ ماهه بنادر ایران نشان دهنده رشد ۲۴ درصدی صادرات است. از طرفی افزایش فروش نفت به ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز ما را به روزهای قبل از تحریم رسانده اگرچه سهم ایران چندین برابر این میزان است. ما امروز حتی با عراق هم خیلی فاصله داریم.

اتصال ۶ مرکز استان به شبکه راه‌آهن

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که نمی توان برای توسعه در تمام بخش‌ها تنها دولت را موتور محرکه دانست و گفت: دولت تنظیم کننده قواعد و قوانین اقتصادی است. ما با اتکا به بخش خصوصی می‌توانیم مسیرها را با سرعت بیشتری طی کنیم و این موضوع تنها با دادن شعار حل نمی‌شود. ما باید به یک مدل در هر بخش برسیم که اتکای‌مان را به بودجه دولتی کاهش دهد. بخش‌هایی که سهم خود از بودجه را کم کرده‌اند عملکرد موفق‌تری داشته‌اند.

آخوندی همچنین به وضعیت آزادراه‌هایی کشور اشاره و اضافه کرد: در کل کشور و در ظرفیت توسعه آزادراه‌ها دارای پیشرفت مناسبی هستیم. امسال قول داده‌ایم ۱۰۷۰ کیلومتر آزادراه احداث کنیم و در هفته دولت ۴۴۰ کیلومتر بزرگراه افتتاح می‌شود. در همین شرایط با استفاده از انواع روش‌های تامین مالی توانسته‌ایم موفقیت‌هایی را به دست آوریم. سال گذشته کل بودجه وزارت راه و شهرسازی ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود اما عملکرد ما بیش از ۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

وي با تصریح اینکه در بخش راه‌ آهن نیز می‌توانیم از منابع مالی مختلفی استفاده کنیم گفت: اتصال ۶ مرکز استان به شبکه راه آهن مدنظر است و پروژه‌ها نیز در این ارتباط پیشرفت خوبی دارد.

آخوندی در مورد راه آهن شیراز- اصفهان گفت: ۳ خط اصلی راه آهن که در شیراز پیش‌بینی شده یعنی خط اصفهان- شیراز، شیراز- بوشهر و گل گهر – شیراز به یکدیگر اتصال ندارند. این خطوط باید به یکدیگر متصل باشند و یکدیگر را پیدا کنند. باید ارتباط خطوط با یکدیگر را و خطوط راه آهن با فرودگاه را با استفاده از مترو و دیگر امکانات حمل و نقلی فراهم کرد.

بازنگری در نظام حمل و نقل عمومی شیراز

وی تاکید دارد که نظام حمل و نقل عمومی در شیراز نیازمند بازنگری است و باید ارتباط شیراز و حومه خصوصا بین شیراز و شهر صدرا یا شیراز و مرودشت با خطوط ریلی و حمل و نقل ریلی فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر لزوم تبیین مفهوم معماری ایرانی و اسلامی تاکید و اضافه کرد: ما قبل از آنکه اصرار بر اجرای مفاهیمی مانند معماری ایرانی اسلامی داشته باشیم باید این مفهوم رابه درستی تعریف و تببین کرده باشیم.

آخوندی همچنین تاکید کرد:‌ بر سر آنچه در خصوص طرح ۵۷ هکتاری توسعه حرمین مطهر شیراز با استاندار فارس مطرح کرده متعهد و پایبند است.

وي گفت: دیگر شهرهای ایران شاهد تحولات جمعیتی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نخواهد بود لذا باید از این پس کیفیت زندگی را بیش از گذشته مدنظر قرار دهیم.

آخوندی انضباط شهری را یکی از اصول مهم در رسیدن به شهرهایی با کیفیت بالا دانست و با اضافه کردن این نکته که در حوزه مسکن شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم گفت: سیاست‌های پس انداز و تسهیلات به تدریج آثارش را نمایان می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی پیش‌بینی و اجرایی شدن تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی را برای خرید مسکن و با نرخ ۱۱ درصد را هموارکننده مسیر برای آینده‌ای بهتر در حوزه مسکن دانست.

نظر شما