شناسهٔ خبر: 26865 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

پیمانکاران داخلی هسته اصلی توسعه پروژه‌ها هستند/ پرداخت حقوق نجومی در وزارت‌راه نداشتیم/ رقابت و انتشار اطلاعات دو عامل کاهش فساد/ رشد ۸۹ درصدی تسهیلات بانک مسکن/ احتمال افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات/ ۷۱۰ هزار واحد از ۱ میلیون مسکن‌مهر را تحویل دادیم

آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیمانکاران وابسته به وزارت راه و شهر سازی هسته اصلی توسعه پروژه های داخلی هستند گفت: تا به حال هیچ دریافت کننده حقوق نجومی ای در مجموعه ما دیده نشده زیرا نظارت های درستی صورت می پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با موضوع ارزیابی اقدامات یکسال گذشته وزارت راه و شهرسازی گفت: پیمانکاران شاغل در پروژه های کشور که عمدتا ایرانی و فقط ۵ درصد ازْآنها خارجی هستند مهمترین و پرقدرت ترین بازوی وزارت راه و شهر سازی هستند.

او گفت: با اهتمام پیمانکاران خدوم  و وظیفه شناس سال قبل موفق به کارکرد ۷ هزار میلیارد در وزارت راه شدیم که از ‌آن مبلغ ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان توسط بودجه کشور ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از اسناد خزانه و ۳ هزار میلیارد تومان از انتشار اوراق مشارکت حاصل شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: البته حجم کار انجام شده بیش از این مبالغ بوده است.

ْآخوندی با بیان اینکه روزانه حدود هزار و ۵۰ پرواز در آسمان کشور انجام می گیرد و کنترل این پروازها کار بسیار سختی است گفت:‌ طبق قوانین کار جهت ارتقا سطح خدمات جانبی همکارانم در وزارت راه و شاخه های زیر مجموعه آن تلاش شده که قدردان زحمات آنها باشیم.

او افزود: تا به حال هیچ دریافت کننده حقوق نجومی ای در مجموعه ما دیده نشده زیرا نظارت های درستی صورت می پذیرد.

وزیر راه و شهر سازی  دو عامل موثر در کاهش فساد در کشور را ایجاد رقابت و انتشار شفاف و دقیق اطلاعات بیان کرد .

آخوندی ادامه داد: آغاز استثنائات شروع کننده واژه فساد است که در مقابل آن هر قدر رقابت شفاف تر و اطلاع رسانی دقیق تری صورت پذیرد و ممیزی ها حذف شود به کاهش فساد کمک خواهد کرد.

او تصریح کرد: فساد را با کنترل اداری نمی توان مهار کرد زیرا هر جا کنترل اداری انجام شود یقین بدانید که در پس آن فساد دیگری گنجانده شده است.

وزیر راه و شهر سازی در بیان اقدامات شفاف سازانه در وزارت راه و شهرسازی به راه اندازی و توسعه سامانه های ۱۴۱ جهت بازدید از وضعیت جاده ها و سامانه مسکن به منظور شفاف سازی اعداد و ارقام معاملات ملک و مسکن در کشور اشاره کرد.

آخوندی میزان معاملات پنج ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته را  همراه با ۲۴ درصد رشد بیان کرد.

او همچنین از رشد ۸۹ درصدی تسهیلات بانک مسکن و در مجموع رشد ۱۰ درصدی شاخص کل مسکن در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد.

وزیر راه و شهر سازی گفت: به منظور افزایش قدرت خرید مردم تسهیلات مسکن ۲۰ میلیون تومانی را به ۱۶۰ میلیون تومان ارتقا دادیم و این تسهیلات ابتدا به خانه اولی ها و بعد به بافت های میانی و ناکارآمد شهری تعلق گرفت.

آخوندی حاصل این مشوق مردمی را ثبت نام و اقدام ۶۵ هزار خانواده به ارزش بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و به منظور دریافت تسهیلات مسکن بیان کرد.

او ادامه داد:‌ کسانی که برای دریافت این تسهیلات اقدام کرده اند می توانند هر شش ماه یک بار یک برابر پس انداز خود را تسهیلات دریافت کنند.

وزیر راه و شهر سازی افزود: در سطح کلان اقتصادی پس انداز مردم به عنوان منبع مالی کلان برای دولت محسوب می شود.

آخوندی گفت:‌ما بر آنیم که نرخ تمام شده پس انداز برای بانک ها هم ارزان تر شود و درصورت تایید بانک مرکزی این رقم از ۱۱ درصد به ۹ درصد برسد .

او با فرض اینکه متوسط قیمت ملک در تهران متری ۴ میلیون تومان است افزود: با دریافت تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی هر فرد می تواند به راحتی آپارتمانی ۷۰ متری خریداری کند.

وزیر راه و شهر سازی با قبول اینکه مدت بازپرداخت ۱۲ سال برای برخی مشکل است گفت:‌ قصد داریم این زمان را به ۱۵ سال برسانیم البته با تایید نظام بانکی کشور .

آخوندی ادامه داد: طبعا با اضافه شدن زمان بازپرداخت ،‌ مبلغ هر قسط هم کاهش پیدا می کند و به این ترتیب فشار کمتری در جیب مردمی که قصد دریافت تسهیلات دارند احساس می شود.

او در مورد وضعیت مسکن مهر هم افزود:‌ تاکنون ۷۱۰ هزار واحد از تعداد یک میلیون واحدی که در تعهد وزارت راه و شهر سازی بوده است تحویل گردیده و حدود ۲۳۰ هزار واحد دیگر در مرحله پایان است.

وزیر راه و شهر سازی پیشرفت واحدهای باقی مانده را بیش از ۸۰ درصد اعلام کردو گفت: از نظر ما بخش اعظم کار انجام شده و فقط خدمات شهری همچون مدرسه، کلانتری، مسجد و مرکز بهداشت باقی مانده است.

آخوندی ادامه داد: در زمینه تامین خدمات شهری تا کنون حدود ۲۰ مدرسه ، ۳۶ کلانتری،‌ ۲۵۱ مسجد و ۳۳ مرکز بهداشت تحویل داده شده است.

نظر شما