شناسهٔ خبر: 26888 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

وزیر راه وشهرسازی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

تلاش برای بازپس‌گیری سهم ایران و افزایش قدرت رقابت‌پذیری بنادر در جهان/ بارگیری ۱۴ لاینر خارجی در بنادر ایران/ هدفگذاری برای ظرفیت بارگیری بیش از ۷ میلیون تن در سال

آخوندی درجمع دکتر عباس آخوندی با اشاره به این نکته که اصلی ‌ترین هدف ما این است كه سهم بنادر كشورمان را در جهان بگیریم و بتوانیم قدرت رقابت‌پذیری بنادر ایران را از افزایش دهیم گفت: در حال حاضر ۱۴ لاینر خارجی در بنادر ایران بارگیری می‌كنند.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در حاشیه افتتاح طرح‌های بندری و عمرانی بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران گفت: اصلی ‌ترین هدف ما این است كه سهم بنادر كشورمان را در جهان بگیریم و بتوانیم قدرت رقابت‌پذیری بنادر ایران را از افزایش دهیم.

وی بابیان اینكه به تدریج به این هدف مهم در حوزه بندری خواهیم رسید گفت: هم اكنون كشتی كه در بندرگاه حضور دارد یك كشتی خارجی با ظرفیت ۸ هزار كانتینری است كه تا پیش از این كشتی با این حجم ظرفیت در بنادر كشورمان وجود نداشت.

آخوندی به شرایط بنادر ایران قبل از تحریم‌ها اشاره كرد و گفت: در شرایط قبل از تحریم چیزی حدود ۲.۶ میلیون كانتینر بارگيری و تخلیه داشتیم كه در دوره تحریم و با خروج تمام لاینرهای خارجی از كشور میزان ظرفیت كانتینری و تخلیه و بارگیری ما در بنادر به ۱.۶ میلیون كانتینر كاهش یافت كه این هم عمدتا توسط كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شد.

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: اما در حال حاضر ۱۴ لاینر خارجی در ایران بارگیری می‌كنند و یك كشتی بزرگ خارجی در بندر شهید رجایی وجود دارد و در حال تخلیه و بارگیری است.

وی با اعلام اینكه میزان تخلیه و بارگیری در سال ۹۴ به ۱.۸ و در سال ۹۵ به ۲.۲ میلیون افزایش پیدا كرد ادامه داد: به شرایط قبل از تحریم نزدیك شد‌ه‌ایم و در حال به دست آوردن موقعیت قبلی خود هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: ما ظرفیت بالای ۷ میلیون تن را هدف‌گیری كرده‌ایم و امیدواریم در سال ‌های آتی به این مهم برسیم. برای رسیدن به این هدف غیر از بحث خود بندر، پسكرانه بندر و امكانات حمل و نقلی و لجستیكی كه باید در بندر ایجاد شود مهم است.

آخوندی توضیح داد: در پسكرانه بندر شهید رجایی چیزی حدود ۲ هزارو ۴۰ هكتار برای خدمات بار، خدمات بانكرینگ، خدمات سیستم‌های كانتینرها، تعمیرات كانتینرها، شست‌وشوی كانتینرها، مخازن فله، مخازن روغن و نفت مورد نیاز است.

وی همچنین به افتتاح ۳۰ پروژه بندری و عمرانی در سفر امروز خود به استان هرمزگان اشاره كرد و با بیان اینكه عمده این پروژه‌ها در خود بندر شهید رجایی افتتاح شد گفت: امروز از پروژه‌های بسیار مهمی بازدید داشتم، یكی از این پروژه‌ها منجر به افزایش ظرفیت یك میلیون تن برای صادرات نفت و محصولات نفتی می‌شود. همچنین امروز افتتاح پالایشگاه خلیج فارس را داشتیم كه بخش عمده‌ای از كالای این پالایشگاه به صورت محصولات فرآوری شده نفت صادر می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیدواریم علاوه بر صادرات نفت خام بتوانیم صادرات فرآورده‌های نفتی را هم داشته باشیم.

وی با بیان اینكه امروز چندین مخزن قیر را افتتاح كردیم که امكان صادرات قیر و سایر محصولات سنگین و همچنین سبك نفتی را از این بندر فراهم می‌كند ادامه داد: توسط شركت‌های هلندی و ترك سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در بندر داشتیم و پایانه یك شركت ترك كه برای صادرات و واردات پنبه طراحی شده است.

آخوندی با بیان اینكه مهمترین ما در بندر شهید رجایی به دنبال ایجاد حمل ونقل تركیبی بین بندر و ریل بودیم گفت: چیزی حدود ۵۲ كیلومتر ریل طراحی شده است كه به تدریج كامل و امكان اتصال كشتی به ریل را برای فراهم شدن موقعیت ترانزیتی ایجاد می‌كند و همچنین نگاه‌ها را در سطح جهانی در حوزه حمل ونقل به این منطقه سوق می‌دهد.

عضو كابینه دولت یازدهم تصریح كرد: قدرت رقابت‌پذیری بنادر شمال خلیج فارس رو به افزایش است و این مهم در سایر بنادر استان مثل جاسک، سیریک و ... در حال پیگیری و با انجام عملیات لایروبی در این بنادر  امیدوار به استفاده از ظرفیت‌های بندری سایر بنادر هستیم.

آخوندی  با بیان اینكه سیستم‌های نرم‌افزاری در بندر شهید رجایی فراهم است گفت: سیستم‌های نرم‌افزاری در حوزه‌های مختلف به شدت فعال شده‌اند. یكی از مشكلات اصلی كه در حوزه نرم‌افزاری داشتیم گرفتن نوبت توسط كامیون‌ها بود اما هم اكنون تمام كامیون‌ها از هر شهری كه بخواهند می‌توانند به صورت آنلاین نوبت بار بگیرند كه با انجام این مهم بخش عمده‌ای از بندر خلوت شده است.

وی همچنین از فراهم‌شدن سیستم نرم ‌افزاری یكپارچه با گمرك خبر داد و گفت: مشكلات اطلاعاتی بین ما و گمرك نیز مرتفع شده است.

وزیر راه وشهرسازی با تاكید بر اينكه بندر شهید رجایی جزو بنادری است كه بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایش به صورت نرم‌افزای انجام می‌شود و در پاسخ به سوال یك خبرنگار مبنی بر وجود مشكلات بیمه‌ای و مالیاتی در این بندر گفت: اینجا منطقه ویژه است و از تمام قواعد و قوانین منطقه ویژه استفاده می‌كند و كوچكترین مشكلی در بخش بیمه و مالیات در بندر شهید رجایی وجود ندارد.

نظر شما