شناسهٔ خبر: 26894 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در شورای اداری استان هرمزگان مطرح کرد:

تاکید بر رقابت بنادر ایران با بنادر جنوب خلیج فارس/ کاهش هزینه مبادلات ایران در سطح جهانی ارمغان برجام است/ سازماندهی حمل ونقل ۴وجهی در بندرعباس/ اتفاقات بسیار بزرگی در بنادر کشور در حال رخ دادن است

نشست وزیر راه و شهرسازی می‌گوید اتفاقات بسیار بزرگی درحال رخ دادن است که همه اینها نتیجه بازگشت عزتمندانه ایران به بازار بین‌المللی است و درعین حال تاکید دارد برای آنکه بتوانیم مزیت رقابتی بندرعباس را حفظ کنیم غیر از بندر و پسکرانه باید اقدامات بیشتری انجام داده شود ازجمله اینکه حمل ونقل ترکیبی را در استان سازمان دهی کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی در بخش پایانی سفر به استان هرمزگان با تبریک هفته دولت و روز کارمند و تشکر از نمایندگان استان برای همراهی وی در این سفر با یادی از شهیدان رجایی و باهنر گفت: این دو شهید بزرگوار الگوی خدمتگزاری به مردم بودند و به همین دلیل یادشان در اذهان مردم ماندگار شد و امیدوارم که همه ما توفیق ادامه راه آنها را داشته باشیم.

آخوندی با ابلاغ سلام رئیس جمهوری به مدیران و کارمندان استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان دروازه ورودی ایران است و استانی با موقعیت استراتژیک صددرصدی برای ما است و قطعا امنیت اقتصادی و دریایی ایران از طریق این استان تامین می‌شود، بنابراین هرمزگان استانی است که مستقیما از سیاست‌های ملی دولت متاثر می‌شود.

باید قدرت رقابتی با تمام بنادر جنوب خلیج فارس را داشته باشییم

وی ادامه داد: ما فکر می‌کنیم استان هرمزگان و بنادر جنوب کشور در خوزستان و همچنین در استان سیستان و بلوچستان باید قدرت رقابتی با تمام بنادر جنوب خلیج فارس را داشته باشند. برهمین اساس حفظ مزیت رقابتی بنادر ما یکی از استراتژی‌هایی است که قابل چشم پوشی نسیت.

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: نه تنها باید بتوانیم رقابت کنیم بلکه باید بتوانیم از طریق همکاری و از طریق حضور فعال در بازار جهانی و دیپلماسی اقتصادی سهم ملت ایران را از بازار تجارت جهانی به دست آوریم.

آخوندی این هدف را اصلی و هدف یکپارچه دانست و توضیح داد: یک بخش این هدف در غالب سیاست خارجی رخ می‌دهد مثل فعالیت‌های دولت برای تسهیل ورود به بازار جهانی و تلاش‌هایی که دولت در جهت کاهش هزینه مبادلات ایران در سطح جهانی داشت.

این مقام مسئول با اشاره به مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی گفت: آنچه که رخ داد از یک سو رفع مخاطره و از سوی دیگر بازگشایی و کاهش هزینه مبادله تجاری ایران بود.

وی خطاب به مدیران استانی حاضر در جلسه گفت: شما استانی هستید که بیش از همه مفهوم هزینه مبادله را می‌دانید. ما هزینه بسیار زیادی را از تحریم متحمل شده‌ایم. قطعا آنجایی که پای عزت و سرافرازی باشد هر هزینه‌ای را پرداخت می‌کنیم. هیچ هزینه‌ای بیشتر از هزینه جنگ نبود اما ملت ایران با شهدا، جانبازان و ایثارگرانش آن را پرداخت، با این حال تدبیر حکم می‌کند تا جایی که بتواینم از پرداخت هزینه پرهیز کنیم و با حفظ عزیت هزینه مبادله را کاهش دهیم.

راه ورود کشور را به بازارهای جهانی هموار و هزینه مبادلات ایران با جهان را کاهش دادیم

مقام عالی وزارت راه ادامه داد: آنچه در دولت تدبیر و امید انجام شد آن بود که با حفظ موقعیت عزت و اقتدار ایران توانستیم راه ورود کشور را به بازارهای جهانی هموار و هزینه مبادلات ایران با جهان را کاهش دهیم، این مهم جان مایه بحثی است که دولت دارد و شما در استان هرمزگان بیش از هرکس دیگری گواهی می‌کنید.

آخوندی  گفت: همینکه کشوری به تنهایی روبروی ۶ قدرت بزرگ جهانی می‌نشیند و ۶ قدرت با یک قدرت صحبت می‌کنند هیچ عزتی بالاتر از این نیست و این به رسمیت شناختن قدرت ایران است.

به گفته وزیر راه وشهرسازی محصول این مذاکرات سرافرازی برای ایران بود که ثمره راهنمایی‌های رهبری و مجاهدت کسانی است که در راه آزادی ایران تلاش کردند و اکنون نوبت باقی اعضای دولت است.

آخوندی به تشریح این وظیفه در حوزه بندری پرداخت و گفت: بنادر یک سازو کار صد در صد جهانی دارد اینکه بتوانیم موقعیت حمل ونقل بین‌المللی ایران را در سطح جهانی بازپس بگیریم یکی از اهداف اصلی ماست که تعقیب می‌کنیم. باید بتوانیم مزیت رقابتی بنادر را به دست آوریم که لازمه این کار تعامل است. خوشبختانه اتفاقات بسیار خوبی در حال رخ دادن است.

عضو کابینه دولت یازدهم که برای افتتاح ۳۰ پروژه دریایی و بندری به هرمزگان سفر کرده بود گفت: وقتی گفته می‌شود ۱۴ شرکت خطوط کشتیرانی دنیا به آب‌های ایران برگشته و برنامه دوره‌ای دارند این همان موقعیتی است که ما به دنبالشیم.

وی به شرایط بندر شهید رجایی قبل و بعد از تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: پیش از تحریم ۲.۶ میلیون کانتینر در سال بارگیری و تخلیه کالا داشتیم که این رقم در دوره تحریم به نصف کاهش یافت اما از سال گذشته تا کنون مجددا به رقم ۲.۲ میلیون کانتینر در سال رسیده است که نشان می‌دهد به شرایط قبل از تحریم نزدیک شده‌ایم اما بازگشت به شرایط پیش از تحریم بازگشت به نقطه صفر است و هدف ما باید چیزی بیش از این باشد. یعنی باید بتوانیم موقعیت بنادر ایران را با کل کشورهای جنوب در موقعیت رقابتی قرار دهیم.

وزیر راه وشهرسازی این را هم گفت که برای رسیدن به این مهم اقدامات خوبی در حال انجام است و در این باره توضیح داد: نخست توسعه خود بندر است که خوشبختانه فاز ۳ بندر شهید رجایی، بهسازی فاز یک و تجهیز فاز دو را داریم. عملیات اجرایی در فاز ۳ شروع شده است و ما به دنبال آن هستیم که عمق آب خور فاز سه دو متر بیشتر از عمق آب خور فاز دو باشد. تا کشتی هایی با امکان پهلوگیری با ظرفیت بالاتر را داشته باشیم.

آخوندی همچنین خبر داد که مقدمات جذب سرمایه گذار بین‌المللی در فاز سه بندر شهید رجایی انجام و به زودی اعلام خواهد شد که امیدواریم در سال جاری ظرفیت ۱۰ میلیون کانتینری را به مجموع بندر اضافه کنیم.

تجهیز فاز دو بندر شهید رجایی است

وی ادامه داد: نکته مهم تجهیز فاز دو بندر شهید رجایی است که درحال حاضر فقط از یال جنوبی استفاده و از یال شرقی و غربی استفاده نمی‌کنیم. خوشبختانه با استفاده از شرایط بعد از تحریم مناقصات بین‌المللی را انجام داده‌ایم که رقم مناقصه ۱۰۷ میلیون یورو بود. کارهای مناقصه برگزار، ال سی‌ها گشایش و تمام تضامین توسط بانک‌های مهم اروپایی داده شده و امیدواریم ظرف ۱۸ ماه آینده فاز دو کاملا تجهیز و ظرفیت آن به شدت گسترش یابد.

مقام عالی وزارتخانه به اهمیت توسعه باقی بنادر اشاره کرد و گفت: داشتن ماموریت برای بندر سیریک، جاسک و تیاپ بحث مهمی است خوشبختانه کار لایروبی در هر سه این بنادر شروع شده و ما از جهت توسعه این عمل کرده ایم.

به گفته آخوندی این مهم از سوی دولت و وزارت راه وشهرسازی دنبال می‌شود که باید با مجموعه بنادر کشور کار کنیم نه فقط یک بندر بزرگ چون بندر شهید رجایی.

وی ادامه داد: توسعه بندر جاسک و چابهار در دستور کار است و در همین راستا کارها در بندر چابهار به سرعت در حال پیشرفت است و ظرفیت این بندر از ۲.۵ میلیون تن در سال به ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش پیدا می‌کند و در حال حاضر با انجام قرارداد با هندی‌ها سرمایه‌گذاری خارجی بزرگی در چابهار انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین این را هم گفت که مهم‌تر از خود بندر اتفاقی است که در پس‌کرانه‌ها صورت می‌گیرد و آنجاست که امکان بهره وری از بندر را فراهم می‌کند.

آخوندی ادامه داد: در سال‌های اخیر موافقت‌های سرمایه‌گذاری متعددی در پس‌کرانه‌های بندر عباس ایجاد شده است که به مفهوم اشتغال و آبادانی است که سرجمع این قراردادها در دو هزار و ۴۰۰ هکتار پس‌کرانه بندر عباس به ارزش ۷ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۵ میلیارد تومان آن در همین دو سال اخیر منعقد شده است.

وی به افتتاح و بازدید از پروژه های بندری در جریان سفر یک روزه خود اشاره کرد و گفت: ارزیابی مثبتی از وضعیت بنادر دارم و باید بگویم اتفاقات بسیار بزرگی در حال رخ دادن است که همه اینها نتیجه بازگشت عزتمندانه ایران به بازار بین‌المللی است. با این حال باز هم فکر می‌کنم برای آنکه بتوانیم مزیت رقابتی بندر عباس را حفظ کنیم غیر از بندر و پس‌کرانه باید اقدامات بیشتری انجام داده و حمل ونقل ترکیبی را در استان سازمان دهی کنیم.

افزایش سهم ریل بار بندر از ۵ درصد به ۱۵ درصد

عضو کابینه دولت تدبیرو امید در این باره گفت: نخست ترکیب ریل و بندر است که خوشبختانه خیلی خوب صورت گرفته و سهم ریل از بار بندر از ۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته است. با این حال انتظار می‌رود در استانی که مهد حمل ونقل است حمل ونقل ترکیبی فراتر از این باشد و ما به دنبال حمل ونقل ۴ وجهی یعنی هوا، ریل، بندر و زمین باشیم.

آخوندی گفت: برهمین اساس بود که من از اولین روزهای مدیریتم بحث توسعه فرودگاه بین‌المللی بندر عباس را در دستور کار قرار دادم و امروز در جریان بازدید از فرودگاه از بازسازی کامل فرودگاه بسیار خوشحال شدم.

رشد ۲۴ درصدی پروازها در ۵ ماه امسال نسبت به سال قبل

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: نتیجه بازسازی کامل فرودگاه در بخش هوایی و هم ترمینالی رشد ۲۴ درصدی پروازها در ۵ ماه امسال نسبت به سال گذشته و همچنین رشد ۱۶ درصدی مسافر را داشته است که این آمار امید ما برای امکان حمل ونقل ترکیبی بین دریا و هوا را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهید بندرعباس با کشورهای جنوب خلیج فارس رقابت کند باید مسئله کیفیت زندگی در بندر عباس را در دستور کار قرار دهیم و به سمت ارتقای کیفی زندگی مردم برویم.

او تاکید کرد: بندر عباس به عنوان دروازه ورودی ایران و به عنوان یک ایران‌شهر که مبین و بیان کننده فرهنگ ایرانی‌ است محسوب می‌شود و باید موقعیت خوبی را داشته باشد.

آخوندی اعلام کرد که ۴۰ درصد حاشیه‌نشین و بدمسکن در بندرعباس داریم و گفت: چیزی که ما دنبال می‌کنیم این است که بتوانیم رویکرد محله محور را داشته باشیم که براین اساس برای هر محله باید یک طرح نوسازی و بازسازی داشته باشیم. امکان جابه جایی جمعیتی که در این محله‌ها زندگی می‌کنند وجود ندارد بنابراین راه حل آن است که کیفیت زندگی را در این محله ها ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه سیاست ما آن است که در نهایت قدرت خرید مردم  را در حوزه مسکن افزایش دهیم به چگونگی تصویب طرح صندوق پس انداز مسکن و افزایش وام به ۶۰ میلیون تومان و همچنین آسان کردن شرایط پرداخت این وام به زوج ها پرداخت و گفت: امکان استفاده ار این تسهیلات امکان کم نظیری است که قدرت خرید بزرگی را ایجاد می‌کند و ما امیدوار هستیم پرداخت آن به مردم بتواند تحولی در بخش مسکن ایجاد کند.

نظر شما