شناسهٔ خبر: 26930 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان میراث فرهنگی خبر داد:

۷۰ بنای تاریخی ‌واگذار شد/ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی دیگر به بخش خصوصی تا پایان سال در استان همدان

بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی از واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی به بخش خصوصی تا پایان امسال خبر داد و گفت: حفظ میراث فرهنگی فضیلتی برای بخش‌های دولتی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان همدان دکتر مسعود سلطانی فر در حاشیه سفر به استان همدان در جمع خبرنگاران گفت: دوره‌ای است که از جهت بازسازی بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی نهایت همکاری را با یکدیگر دارند.

وی با اشاره به اینکه این همکاری باعث شده که مسیر نجات‌بخشی بسیاری از این بافت‌ها آغاز شود، افزود: همگرایی خوبی در این بین وجود دارد که امیدواریم فرآیند نجات‌بخشی بتواند بافت‌های فرهنگی، تاریخی و قدیمی شهر هویت‌های فرهنگی این بناها را که بسیاری از آنها ثبت ملی شده حفظ کند.

سلطانی فر با اعلام اینکه از بناهای تاریخی برای کاربری‌های خدماتی، فرهنگی و اقامتی استفاده کنیم، اظهار داشت: این مکان‌ها و بناهای تاریخی پس از بازسازی و مرمت فوق‌العاده مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۷۰ بنای تاریخی در سطح کشور واگذار شده و تا پایان امسال ۱۰۰ بنای دیگر نیز به بخش خصوصی واگذار می‌شود، عنوان کرد: البته این تعداد به غیر از بناهای واگذار شده به شهرداری‌هاست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد:در شیراز قرارداد واگذاری ۲۸ بنای تاریخی به شهرداری منعقد شده که مراحل نجات‌بخشی از جمله مرمت، بازسازی، نجات‌بخشی و بهره‌برداری به شهرداری واگذار می‌شود که براساس این واگذاری ۳۳ میلیارد تومان در این بناها هزینه شده و به مدت ۲۰ سال بهره‌برداری با شهرداری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه روز شنبه ۷ بنا برای بهره‌برداری و نجات بخشی به شهرداری کرمان واگذار می‌شود، اظهار داشت: امیدواریم تعداد واگذاری‌ها تا پایان امسال به ۲۰۰ مورد برسد.

سلطانی‌فر اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع دولتی امیدواریم با پول غیردولتی و نهادهای عمومی و خصوصی هر چه سریع‌تر بتوان این بناهای تاریخی را مرمت و بازسازی کرده و بهره‌برداری از آنها را به بخش خصوصی واگذاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه این اقدام همچون تبدیل بناهای چندصد ساله تاریخی به بنگاه اقتصادی و جاذبه گردشگری است، گفت: حفظ میراث فرهنگی ملموس همچون بناها و سایت‌های تاریخی به عنوان ارزش و فضلیت بین مسئولان تبدیل شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در پاسخ به این سوال که کدام استان‌ها در اجرای این طرح موفق عمل‌ کرده‌اند نیز بیان کرد: اصفهان، یزد، شیراز، کرمان، قزوین، گیلان، سمنان، همدان و کرمانشاه اقدامات مطلوبی را در این راستا داشته‌اند.

نظر شما