شناسهٔ خبر: 27003 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارشی از نگرانی زلزله‌شناسان؛

تشریح خطر زلزله مرگبار در سه منطقه شهری جهان/ نزدیکی تهران به سه گسل اصلی

زلزله تعداد فراوان زمین‌لرزه‌های ویرانگر در سراسر دنیا در سال ۲۰۱۶ پیش‌بینی دانشمندان را در ایجاد جنبش عظیم زلزله در کره زمین قوی‌تر کرده است. گفته می‌شود فشار سطح زمین بیشتر شده و اثر تغییرات ایجاد شده در سه شهر لس‌آنجلس، تهران و ترکیه بررسی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تعداد زیاد زمین‌لرزه‌های ویرانگر در سراسر دنیا در سال ۲۰۱۶ موجب شده است دانشمندان علم زلزله‌شناسی جنبش عظیمی را در درون زمین پیش‌بینی‌ کنند.  

دنیای اقتصاد نوشت: زلزله‌شناسان نگران فشار زیر سطح زمین‌ هستند که در اثر حرکت صفحات تکتونیکی در سال جاری میلادی ایجاد شده و موجب به‌وجود آمدن شکافی در پوسته زمین شده است. اثرات این تغییرات را می‌توان در جنوب شرقی آسیای، آمریکای جنوبی و اخیرا در قاره اروپا که زلزله ویرانگر ایتالیا حداقل جان حدود ۲۶۷ نفر را گرفت، به‌صورت رخ دادن زلزله‌های ویرانگر حس نمود. این درحالی است که نگرانی‌ها در مورد وقوع زلزله مهیب‌تر که می‌تواند باعث تخریب کامل یک کلان شهر در جهان شود افزایش یافته است. در این راستا به گزارش نشریه انگلیسی اکسپرس، سه نقطه دنیا که به احتمال زیاد میزبان زلزله ویرانگر بعدی‌اند، به این شرح معرفی شده‌اند.

لس‌آنجلس، آمریکا

شهر جنوب غربی آمریکا دقیقا روی گسل مرگبار سن‌آندرس قرار دارد که احتمال لرزیدن این شهر را بسیار محتمل کرده است. آزمایشگاه پیش‌رانش موشکی (JPL) ناسا هشدار داده است که مجموعه‌ای از جنبش‌هایی که در زیر شهر لس‌آنجلس رخ داده است موجب ایجاد فشار در این ناحیه شده است. در سال ۲۰۱۴، زلزله‌ای ۱/ ۵ ریشتری شهر لاهبرا در جنوب لس‌آنجلس را لرزاند. بعد از این زمین‌لرزه دانشمندان ناسا اعلام کردند که بخشی از این زلزله باقی مانده است که تا آوریل سال ۲۰۱۸ به وقوع خواهد پیوست.

تهران، ایران

تهران، پایتخت ایران، در نزدیک سه گسل اصلی قرار دارد. از طرفی افزایش بیش از حد جمعیت در این شهر و نیاز به پاسخگویی به مسکن مورد نیاز آنها، باعث رشد سریع ساخت‌وساز شد، بدون اینکه استانداردهای ایمنی ضروری که لازمه ساخت‌وساز در یک منطقه زلزله‌خیز است، رعایت شود. در نتیجه جمعیت متراکم این شهر در معرض خطر ناگوار زلزله قرار گرفته‌اند. در این گزارش هشدار داده شده است که شهر تهران در معرض وقوع زلزله حداقل ۶ ریشتری است. احتمال وقوع چنین زلزله ویرانگری حدود ۹۰ درصد است. این اتفاق ممکن است که در ۵۰ سال آینده، رخ دهد.

استانبول، ترکیه

در قرن ۲۰ میلادی، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در زلزله‌های متعددی که در پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه رخ داد جان خود را از دست دادند. این امر موجب شده است تا زلزله‌شناسان به‌شدت نگران ساکنان شهر استانبول باشند؛ چرا که رشد ساخت‌وساز در این شهر بدون در نظر گرفتن نکات مربوط به مقاوم‌سازی سازه در مقابل زلزله، در حال افزایش است. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۰ انجام شد، مشخص شد که احتمال وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۰/ ۷ ریشتر تا سال ۲۰۳۰ حدود ۶۰ درصد است./

نظر شما