شناسهٔ خبر: 27074 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با هفته دولت:

آغاز بهره‌برداری از ۴ پروژه بافت تاریخی شركت عمران و بهسازی شهری ایران در گلستان

بنر از چهار پروژه مرمت، بهسازی و احیای بافت‌های تاریخی شركت عمران و بهسازی شهری ایران در استان گلستان عصر روز یكشنبه طی مراسمی با حضور عضو هیات مدیره شركت عمران و بهسازی شهری ایران و نمایندگان دیگری از این نهاد زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی بهره‌برداری شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، در این مراسم كه بصورت متمركز در محل خانه تاریخی شعربافان در بافت تاریخی سرچشمه گرگان برگزار شد، از پروژه‌های بهسازی و مرمت تكایای عقیلی و شاهینی در محله سبزه مشهد، تكیه اصطبار در محله دوشنبه‌ای و خانه تاریخی شعربافان در محله سرچشمه بهره برداری بعمل آمد.

برای بهره برداری از این پروژه‌ها كه در راستای اهداف بازآفرینی محدوده‌های قدیمی و گذرهای تاریخی شهرهای استان صورت گرفته، ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل منابع ملی وزارت راه و شهرسازی هزینه شده است.

خانه تاریخی شعربافان

مرمت خانه تاریخی شعربافان در محله سرچشمه گرگان با اعتباری بالغ بر یك میلیارد و ۱۴ میلیون ریال از سوی شركت عمران و بهسازی شهری ایران در قالب دو فاز اجرایی عملیاتی شده است.

فاز اول مرمت این خانه تاریخی با بهسازی و نوسازی ساختمان موجود قدیمی كه در حال تخریب بود و وضعیت نامناسبی داشت در سال ۹۴ و با اعتباری بیش از یك میلیارد و۱۷۱ میلیون ریال انجام شد.

امسال نیز با تامین اعتبار لازم، مرمت فضاهای خدماتی، تاسیساتی، بهداشتی این خانه تاریخی در دستور كار قرار گرفت و بعد از اتمام فاز دوم این خانه با كاربری مورد نیاز و مناسب واگذار می‌شود خانه تاریخی شعربافان قدمتی بیش از ۱۱۰ سال دارد و همانطور كه از اسم آن پیداست شَعر به معنی ابریشم است و در آن زمان جهت ابریشم بافی استفاده می‌شد به گونه‌ای كه در زمان مرمت خانه وسایل و ابزار مربوط به فرآیند ریسندگی پارچه‌های ابریشم یافت شده است.

تكیه عقیلی

با اجرای طرح محرم تا محرم شركت عمران و بهسازی شهری ایران كه بخشی از پروژه بازآفرینی شهری در بافت تاریخی شهر گرگان است، كار مرمت تكیه عقیلی بافت تاریخی سبزه مشهد شهرستان گرگان به اتمام رسید و تحویل هیات امنای آن شد.

عملیات مرمت این تكیه با پیگیری‌‌های اداره كل راه و شهرسازی بعنوان نماینده شركت عمران و بهسازی شهری ایران در استان از سال گذشته و با صرف اعتبار حدود ۱۵۰میلیون تومان آغاز شد.

قدمت تاریخی تكیه عقیلی به دوره پهلوی دوم بر می‌گردد و مرمت این تكیه شامل نازك كاری داخل ساختمان، اسكلت بندی، سقف و نما و حتی در و پنجره‌ها با حفظ سبك و معماری زمان ساخت آنها انجام شده است.

تكیه شاهینی

كار مرمت تكیه شاهینی در محله سبزه مشهد گرگان شامل اجرای عناصر سازه‌ای سقف، اجرای كانال‌های گربه رو جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت به بنا،برچیدن عناصر سازه‌ای چوبی سقف و مهار موقت بنا توسط كفراژ بندی و شمع گذاری،سفال چینی سقف،شستشوی سفالی‌های سقفی، پتك كوبی سقف،اجرای سازه سقف، بندكشی آجر كاری نما، اجرای آجر فرش كف، نازك كاری داخل ساختمان،نما و حتی در و پنجره‌ها بوده كه با حفظ سبك و معماری زمان ساخت آنها انجام شده است.

عملیات اجرایی مرمت این تكیه قبل از ماه محرم سال گذشته با پیگیری‌های اداره كل راه و شهرسازی گلستان بعنوان نماینده شركت عمران و بهسازی شهری ایران در استان و صرف اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان آغاز شد و برای برگزاری مراسم عزاداری دهه اول محرم به روال هر سال در اختیار متولیان آن قرار می‌گیرد.

زیربنای پروژه ۶۰ مترمربع در دو طبقه كه در طبقه اول تكیه و در طبقه همكف آشپزخانه بوده است. مالکیت خصوصی و وقفی، نوع سازه دیوار باربر آجری و دارای پلانی تكیه نزدیك به شكل مربع بوده و

قدمت آن به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد.

تكیه اصطبار

تكیه اصطبار واقع در محله دوشنبه‌ای گرگان، قدمتی ۱۳۰ ساله و زیربنایی به مساحت ۱۲۰ متر مربع دارد و سازه آن دیوار باربری آجری است.

عملیات مرمت این تكیه تاریخی گرگان از خردادماه سال ۹۴ و با صرف اعتبار یك میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در دستور كار قرار گرفته است.

بازدید از خانه‌های تاریخی گرگان از جمله خانه كبیر و پروژه‌های در دست اجرای دیگر این حوزه راه و شهرسازی از برنامه‌های پایانی این مراسم بود.

بافت تاریخی گرگان با وسعت نزدیك به ۱۵۰ هکتار و معادل پنج درصد از مساحت قانونی شهر و دارای سبکی معماری و جزو بافت‌های با ارزش همچون بافت شهرهای یزد، اصفهان و تبریز بوده و وسیع‌ترین بافت تاریخی شمال ایران به شمار می‌رود.

این بافت از سمت شمال غرب و شمال به خیابان ۳۰ متری رسالت، از شرق به خیابان گرگان جدید، میدان وحدت و خیابان پاسداران، از جنوب به خیابان فرد جهان و خیابان ملل تا تقاطع خیابان پاسداران و از سمت غرب به خیابان ایرانشهر (طالقانی)، میدان مازندران و خیابان جمهوری محدود می‌شود.

شهرستان گرگان با افزون بر ۴۵۰ هزار نفر جمعیت مرکز استان گلستان است.

نظر شما