شناسهٔ خبر: 27076 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مديركل راه و شهرسازی گلستان:

مطالعات بهسازی بافت تاریخی سه شهر گلستان آغاز شده است

مراسم مدیركل راه و شهرسازی گلستان با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در بافت‌های تاریخی استان، گفت: در حال حاضر مطالعات بهسازی بافت تاریخی سه شهر گرگان، گنبدكاووس و آزادشهر آغاز شده و مطالعات بهسازی این بافت‌ها در سه شهر دیگر استان در دست تهیه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارك قدم عصر روز یكشنبه در مراسم بهره برداری از چهار پروژه عمرانی شركت عمران و بهسازی ایران در بافت‌های تاریخی گرگان به مناسبت هفته دولت، میزان بافت تاریخی واجد ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی شهر گرگان را، ۱۵۰ هكتار بیان كرد و افزود: موضوع بازآفرینی این بافت‌ها در اقدام و انعقاد سندی مشترك مابین اداره كل راه و شهرسازی، استانداری، میراث فرهنگی و شهرداری گرگان و با هدف پیوند مراكز محلات از طریق گذرهای تاریخی این بافت‌ها در دستور كار قرار گرفته است.

به گفته وی، رفع خطر، استحكام بخشی و مرمت پیرامون گذرها، بهسازی جداره‌ها و رفع تمامی آسیب‌های بصری از اقداماتی است كه در جهت ارتقای كیفیت زندگی و كاربری‌های جدید در این محلات در قالب چندین قرارداد كاری در حال انجام است.

دبیر ستاد بازآفرینی بافت‌های تاریخی گلستان، اقدام دیگر در این زمینه را، برگزاری كارگاه آموزشی "بازآفرینی شهری،گامی به سوی شهر انسانی" نام برد و گفت: این كارگاه با حضور نمایندگانی از ستاد بازآفرینی محلات هدف كشور و اساتید بنام در این مقوله برگزار شد كه روند بازآفرینی شهرهای اصفهان و رشت جهت بهره مندی از تجربیات آنان مورد بررسی قرار گرفت.

مبارك قدم ادامه داد: به دلیل وجود قابلیت های منحصر به فرد در داخل بافت تاریخی و محلات منجسم گرگان كه قدمت ۴۰۰ ساله از لحاظ برگزاری مراسم مختلف مذهبی از جمله آداب سنتی ایام محرم را دارند، بخشی از اقدامات بازآفرینی به احیای تكایای این شهر اختصاص پیدا كرده است.

وی گفت: شركت عمران و بهسازی شهری ایران تاكنون ۴۵۰ میلیون تومان برای احیای این تكایا در استان گلستان هزینه كرده است.

مبارك قدم با اشاره به تاكیدات مقام معظم رهبری و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به اندیشه‌های به كار رفته در معماری شهری ایران، تصریح كرد: خانه شعربافان در محله سرچشمه گرگان نمونه‌ای از معماری تاریخی عامیانه است كه برای حفظ، حراست و احیای آن؛ پروژه مرمت، احیا و بهسازی این خانه به عنوان پروژه محرك توسعه به اجرا درآمده است.

مبارك قدم به پروژه مرمت خانه تاریخی كبیر نیز به عنوان نمونه‌ای دیگر از این دست اقدامات اشاره كرد و گفت: معماری این خانه از نوع معماری اعیانی است كه شركت عمران و بهسازی شهری ایران، بهسازی و نوسازی و مرمت آن را به صورت مشاركتی و متناسب با نیازهای كاربری اجرا كرده كه بخشی از آن به اتمام رسیده و بخشی دیگر در دست اجراست.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان در بخش دیگری از سخنانش گزارشی هم از وضعیت بافت‌های ناكارآمد شهری ارائه داد و گفت: ۱۶ شهر استان به مساحت دو هزار و ۸۰۰ هكتار دارای بافت فرسوده هستند كه ۴۰۵ هكتار از این میزان در هشت نقطه از شهرهای گرگان و گنبد واقع شده‌اند.

وی، جمعیت ساكن در این مناطق را ۲۸۰ هزار نفر و معادل ۳۰/۴ درصد جمعیت شهری استان بیان كرد و افزود: این آمار، اهمیت پرداختن به این موضوع را دو چندان ساخته چرا كه ۱۴/۱ درصد مساحت شهری استان به این بافت‌ها اختصاص یافته است.

این مقام اجرایی گلستان بیان كرد: با این اوضاع و برای جلوگیری از روند رو به رشد این مناطق و با توجه به اولویت‌ها و توجه مسوولان وزارت راه و شهرسازی، از ابتدای امسال اقداماتی در استان اجرا شده كه برگزاری دو كارگروه به ریاست اداره كل تعاون و چهارجلسه به ریاست معاونت سیاسی امنیتی استانداری از جمله آنها است.

مبارك قدم در پایان سخنانش، اشاره‌ای كوتاه به تسهیلات اعطا شده در طول برنامه پنجم توسعه كشور به واحدهای مسكونی واقع در بافت‌های ناكارآمد شهری داشت و گفت: تاكنون ۹ هزار و ۸۱  واحد مسكونی استان توانسته‌اند از این تسهیلات بهره مند شوند و به دلیل عدم پرداخت یارانه به این بخش، بیش از نیمی از واحدهایی كه تقاضای بهره مندی از این تسهیلات را داشته‌اند، هنوز موفق به دریافت این تسهیلات نشده‌اند.

چهار پروژه بهره برداری شده شركت عمران و بهسازی شهری ایران در استان گلستان در این مراسم، شامل بهسازی و مرمت تكایای عقیلی و شاهینی در محله سبزه مشهد، تكیه اصطبار در محله دوشنبه‌ای و خانه تاریخی شعربافان در محله سرچشمه بوده كه كار مرمت، بهسازی و احیای آنها با هزینه ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل منابع ملی وزارت راه و شهرسازی به اجرا درآمده است.

این مراسم بصورت متمركز در خانه تاریخی شعربافان در محله سرچشمه گرگان و با حضور عضو هیات مدیره شركت عمران و بهسازی شهری ایران و نمایندگان دیگری از این نهاد زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

بازدید از خانه‌های تاریخی گرگان از جمله خانه كبیر و پروژه‌های در دست اجرای دیگر این حوزه راه و شهرسازی از برنامه‌های دیگر این مراسم بود.

نظر شما