شناسهٔ خبر: 27077 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عضو هيات مديره شركت عمران و بهسازی شهری ايران:

۲۷۰۰ محله كشور تاریخی، فرسوده و حاشیه نشین هستند/ پیش‌بینی ۸۰۰ میلیارد ریال برای احیای بافت‌های ناكارآمد شهری

مصاحبه عضو هیات مدیره شركت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: در برنامه توسعه كشور ۲۷۰ محله كه سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شوند، مورد توجه قرار گرفته تا به عنوان بخشی از نظام پویای كشور به جامعه برگردانده شوند، وی همچنین منابع مالی پیش‌بینی شده برای مرمت، بهسازی، نوسازی و احیای بافت‌های ناكارآمد شهری كشور را در سال جاری، ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: این اعتبار صرفا جهت احیا و مقاوم سازی ۲۷۰ منطقه فرسوده، تاریخی و سكونتگاه‌های غیررسمی كه در برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفته‌اند، هزینه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، دكتر مجید روستا عصر روز یكشنبه در مراسم بهره برداری از چهار پروژه عمرانی شركت عمران و بهسازی ایران در بافت‌های تاریخی گرگان به مناسبت هفته دولت، گفت: رویكرد وزارت راه و شهرسازی، احیا و بهسازی بافت‌های ناكارآمد شهری است كه مصوبه آن در سال ۹۳ به تصویب هیات وزیران رسیده تا با توجه به این عرصه‌ها كه بخش وسیعی از مساحت و جمعیت شهری را به خود اختصاص داده اند، مدیریت شوند.

وی با اشاره به اینكه با پراكنده كاری و سیاست‌های مسكن سازی نمی‌شود این مناطق را مدیریت كرد، افزود: سند بازآفرینی وزارت متبوع، توجه به مدیریت شهری را در چهار عرصه بافت‌های فرسوده، تاریخی و سكونتگاه‌ها و روستاهای ادغام شده در بافت شهری مورد توجه ویژه قرار داده است.

این مسوول تابعه وزارت راه و شهرسازی با تاكید بر احیای بافت‌های تاریخی، بازشناسی و احیای هویت شهری در محلات هدف سند بازآفرینی، گفت: شهرستان گرگان با وجود دوهزار هكتار از این بافت‌ها بخشی وسیعی از مساحت و جمعیت مركز استان گلستان را به خود اختصاص داده كه به همین دلیل با لحاظ محدودیت‌های موجود، احیا، بهسازی و مرمت آنها در دستور كار قرار گرفته است.

به گفته روستا، مرمت خانه تاریخی شعربافان گرگان كه بزرگترین بن بست شمال كشور بوده و شاید در پنج سال قبل خرابه‌ای بیش نبوده، شروع هدفی بزرگ برای تحقق سایر اهداف بازآفرینی محلات متعدد كشور و استان است.

عضو هیات مدیره شركت عمران و بهسازی ایران ادامه داد: توجه به توسعه و تجهیز محورهای تاریخی و بازشناسی هویت محلات از جمله برنامه‌های این شركت در بافت‌های تاریخی گرگان و كشور است.

به گفته روستا، از ۱۲ شهر پایلوت وزارت راه و شهرسازی، گرگان سومین شهر كشور به عنوان پایلوت برند سازی در این زمینه انتخاب شده است.

وی ادامه داد: توجه به تاسیسات مشترك، روشنایی معابر محدوده‌ها، توسعه فضاها و خدمات عمومی از اقداماتی است كه با همكاری شركای محلی، میراث فرهنگی، شهرداری گرگان، نظام مهندسی ساختمان و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی و بویژه مشاركت‌های مردمی در محلات این شهر به اجرا درخواهد آمد.

دكتر روستا، بخش دولتی را تسهیل كننده شرایط فراهم شده برای محلات هدف سند بازآفرینی اعلام و اظهار كرد: بخش خصوصی و مشاركت‌های مردمی بازویی توانمند و حرفه‌ای برای تحقق اهداف سند بازآفرینی و احیا و بازتعریف كاركرد جدید این محلات به شمار می روند.

وی با تاكید بر حمایت‌های دولتی برای ارتقای كیفیت زندگی مردم در این مناطق، ادامه داد: با ایجاد صندوق‌های تعاونی و مردمی می‌توان برای منابع مالی این پروژه‌ها در شهرهای مختلف كشور از جمله گرگان كمك كرد.

به گفته روستا، استفاده از ظرفیت موجود در این مناطق برای رفع مشكلات حوزه‌های دسترسی و بهبود آنها از دیگر اقداماتی است كه می توان برای بهره برداری مجدد، حفظ، احیا و معرفی مجدد این مناطق به عنوان سنبل های گذشته و آثار تاریخی به كار برد.

این مراسم به طور متمركز در خانه تاریخی شعربافان واقع در محله سرچشمه گرگان و با حضور نمایندگانی دیگر از مجموعه وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

عملیات مرمت، احیا و بهسازی خانه تاریخی شعربافان با اعتباری بالغ بر یك میلیارد و ۱۴ میلیون ریال در قالب دو فاز اجرایی از سوی شركت عمران و بهسازی شهری ایران از سال ۹۴ به اجرا درآمده است كه فاز اول مرمت آن، اعتباری بیش از یك میلیارد و۱۷۱ میلیون ریال را به خود اختصاص داد.

امسال نیز با تامین اعتبار لازم؛ مرمت بخشی دیگر از فضاهای خدماتی، تاسیساتی، بهداشتی این خانه تاریخی در دستور كار قرار گرفته كه بعد از اتمام، با كاربری مورد نیاز و مناسب به بهره برداران حقیقی و حقوقی واگذار می‌شود.

این بنای معروف تاریخی كشور كه بزرگترین و طولانی‌ترین بن بست شمال كشور محسوب می‌شود،  قدمتی بیش از ۱۱۰ سال دارد و همانطور كه از اسم آن پیداست شَعر به معنی ابریشم است و در آن زمان جهت ابریشم بافی استفاده می‌شد به گونه‌ای كه در زمان مرمت خانه، وسایل و ابزار مربوط به فرآیند ریسندگی پارچه‌های ابریشم یافت شده است.

وی در حاشیه این مراسم گفت: همچنین چهت مقاوم سازی این مناطق، تسهیلاتی به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال برای ساكنین این مناطق به تصویب هیات وزیران رسیده است.

روستا با اشاره به اینكه میراث فرهنگی، شركت عمران و بهسازی شهری ایران و دبیرخانه ستادبازآفرینی محلات هدف؛ نقش هماهنگی و پایلوت سازی مرمت، بهسازی، نوسازی و احیای این مناطق را دارند، از مردم برای مشاركت در اجرای این پروژه های عمرانی دعوت به همكاری كرد.

عضو هیات مدیره شركت عمران و بهسازی شهری ایران؛ توجه به عرصه‌های عمومی، بازگشایی معابر را از طریق تجهیز محورهای تاریخی بخشی از مهمترین برنامه‌های این شركت تابعه وزارت راه و شهرسازی برای مرمت، بهسازی و نوسازی و احیای این مناطق بیان كرد.

روستا با اشاره به میزان بافت‌های تاریخی شهرهای شمال كشور گفت: ۲۵ هزار هكتار بافت تاریخی در شهرهای شمال كشور وجود دارد كه در راستای اهداف سند بازآفرینی كشور، ۱۲ شهر پایلوت شده تا با هدف دخالت غیرمستقیم دولت، پرهیز از اقدامات و ظرفیت‌های كالبدی، بازیابی هویت و توجه به محورها و ابنیه با ارزش و تاریخی آنها، مورد توجه قرار گیرند.

روستا یادآورشد: شهر گرگان سومین شهر كشور پس از نائین و كاشان است كه به عنوان پایلوت این اهداف انتخاب شده تا به حفظ و احیای سرمایه‌های اجتماعی، مادی و معنوی محلات سبزه مشهد، دوشنبه‌ای، سرچشمه و دباغان آن، كمك شود.

وی اظهار كرد: توجه به گردشگری شهری از مسایل مهمی است كه می‌طلبد در این بافت‌ها جستجو شود تا با ورود جدی به آنها، رویكرد جدید وزارت متبوع برای توسعه اقتصادی اجتماعی و ارتقای كیفیت زندگی مردم در این محلات به اجرا درآیند.

آیین بهره برداری از چهار پروژه مرمت، بهسازی و احیای بافت‌های تاریخی شركت عمران و بهسازی شهری ایران در استان گلستان بصورت متمركز در محل خانه تاریخی شعربافان در بافت تاریخی سرچشمه گرگان برگزار شد.

پروژه بهسازی و مرمت تكایای عقیلی و شاهینی در محله سبزه مشهد، تكیه اصطبار در محله دوشنبه‌ای و خانه تاریخی شعربافان در محله سرچشمه از پروژه‌های بهره برداری شده در این مراسم بود.

نظر شما