شناسهٔ خبر: 27122 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

ادامه جلسات دبیرکل تراسیکا با روسای سازمان های حمل و نقلی

بازدید دبیرکل تراسیکا از منطقه ويژه اقتصادی بندر شهید رجایی/ امکان همکاری تراسیکا برای استفاده از ظرفیت بزرگترین بندر ایران بیشتر خواهد شد

دیدار دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا ضمن سفر به پایتخت تجارت دریایی ایران، از بخش های مختلف بندر شهید رجایی بازدید و گفت:با بررسی و بازدید میدانی از ظرفیت ها و بخش های این بندر و همچنین آگاهی بیشتر نسبت به توانمندی ها، امکان همکاری برای استفاده از ظرفیت بزرگترین بندر ایران بیشتر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میرچا چوبراگا دبیرکل تراسیکا با حضور در بندرشهيد رجايی از امکانات و قابليت های این منطقه ويژه اقتصادی، اسکله های ۴۰ گانه آن و تجهيزات تخليه و بارگيری کالا در بزرگترين بندر تجاری ايران بازديد کرد.

اراضی پشتيبانی، پروژه های سرمایه گذاری که هفته گذشته با حضور وزیر راه بهره برداری شد، ترمينال هاي ۱ و ۲ کانتينری، ترمينال های جنرال کارگو (کالاهاي متفرقه و عمومی)، و بندر نفتی خليج فارس از جمله بخش هايی بود که مورد بازدید دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا قرار گرفت.

این مقام بین المللی در نشستی مشترک با مديران ارشد بندر شهيد رجايی به بحث وتبادل نظر پرداخت و از نزديک با ظرفيت هایموجود در اين بندر به منظور يافتن نقاط همکاری آشنا شد.

میرچا چوبراگا در این نشست که مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز حضور داشت، گفت: تسهیل ترافیک و جابجایی بار و مسافر از آسیای دور و آسیای میانه به سمت منطقه قفقاز و اروپا عمده ماموریت اصلی برای کریدور تراسیکاست.

وی که ریاست گروهی متشکل از ۱۳ کشور عضو این کریدور را بر عهده دارد، افزود: اقدامات مناسبی برای پیشرفت و افزایش عملکرد بندر شهید رجایی در کریدور تراسیکا انجام شده است.

دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا گفت: با بررسی و بازدید میدانی از ظرفیت ها و بخش های این بندر و همچنین آگاهی بیشتر نسبت به توانمندی ها، امکان همکاری برای استفاده از ظرفیت بزرگترین بندر ایران بیشتر خواهد شد.

ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این نشست از بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد کرد و افزود: این بندر ۵۳ درصد صادرات و واردات، ۷۰ درصد ترانزیت وتخلیه وبارگیری حدود ۸۵ درصد کالاهای کانتینری درسطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش های دولت تدبیر و امید و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط کشتیرانی به این بندر، عملیات بندری آن رشد قابل ملاحظه ای یافته است که در نوع خود نشان از رشد اقتصادی در کشور دارد.

ایدنی خاطرنشان کرد: بندر شهید رجایی در ماه های اخیر همواره شاهد حضور گروه های تجاری و سرمایه گذاران بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی به منظور بررسی شرایط سرمایه گذاری در این بندر بوده است.

"محمد علي اصل سعيدي پور" معاون امور بندری و منطقه ويژه اداره کل بنادر و دريانوردی هرمزگان نیز گزارشی مبسوط از ظرفيت ها و توانمندی هاي بندر شهيد رجايي و همچنين آخر دستاوردهاي عملياتي اين بندر را به دبیرکل تراسیکا ارايه کرد.

در حال حاضر چهار کریدور مهم بین‌المللی از قزاقستان می‌گذرند که چین را به اروپا وصل می‌کنند که یکی از این کریدورها کریدور «تراسیکا» است؛ کریدوری بین‌المللی که آسیا را به اروپا متصل می‌کند و به عنوان "راه ابریشم جدید" شناخته می شود. هدف اصلی تراسیکا توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل‌ونقل در طول این کریدور است.

به گزارش واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی ادراه کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ایران تنها مسیر جاده‌ای برای کریدور مزبور به شمار می‌آید، بنابراین از اهمیت ویژه‌ای در این طرح برخوردار است. به علاوه با عضویت ایران در کریدور تراسیکا راه برای عضویت کشورهای افغانستان و پاکستان که مایل به پیوستن به این کریدور هستند، هموار شد.

نظر شما