شناسهٔ خبر: 27222 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سکونت ۱۹ میلیون نفر در بافت‌های نابسامان شهری

تأکید نمایندگان مجلس بر حمایت از فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور/ ضرورت همکاری مجلس با دولت در اجرای پروژه‌ها

بافت فرسوده تهران بافت‌های فرسوده شهری از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از سوی دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود امکان خدمات رسانی سریع در مواقع بحران، وجود مشکلات اجتماعی، امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات رو بنایی و زیرساختی هستند. از این رو نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بر حمایت از انجام هرچه سریعتر فرآیند نوسازی این مناطق تأکید زیادی دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز بیش از ۱.۵ میلیون نفر از پایتخت‌نشینان در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند که در زمان زلزله، جان این افراد در معرض خطر جدی قرار دارد.

طبق اظهارات محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور (۳۰درصد کل جمعیت) در بافت‌های نابسامان شهری زندگی می‌کنند که تیم رقم ۱۳۰ هزار هکتار از مساحت کل کشور ( شامل  ۵۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری، ۲۵هزار هکتار بافت تاریخی و ۴۸ هزار هکتار سکونتگاه‌ غیررسمی) را تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین در این رابطه مطرح می‌کند که از ۳ میلیون و ۶۷۶ هزار ریال اعتبار مصوب برای مطالعه و کمک به بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری، تا کنون ۴۶ درصد تخصیص یافته که از این محل، ۴/۱ درصد محقق شده است.

در همین راستا محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان دویست و نوزدهمین جلسه شورای شهر تهران مطرح می‌کند که در این بافت‌ها ساخت و ساز سالی حدود یک درصد اتفاق می‌افتد که با احتساب چنین سرعتی صد سال طول می‌کشد تا بافت‌های فرسوده احیا شوند.

چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در این خصوص تاکید می‌کند که چون بانک‌ها دنبال سود بیشترند، سرمایه خود را در اختیار افرادی که سود ۲۷ درصد یا ۳۰ درصد می‌دهند، قرار می‌دهند و از ورود به بافت فرسوده و سرمایه‌گذاری در آن بخش هراس دارند.

با توجه به این سخنان و اهمیت مسئله رسیدگی به بافت‌های فرسوده با هدف جلوگیری از وقوع فاجعه‌ای بزرگ در زمان بروز سوانح امری بسیار مهم و قابل پیگیری‌های مجدانه به شمار می‌رود.

در این خصوص صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در گفت و گویی خبری پرداخت وام ۷۰ میلیونی قرض الحسنه نوسازی بافت فرسوده با سود ۲ درصد را مثبت ارزیابی کرده و می گوید: اگرچه ارائه وام و پرداخت تسهیلات نوسازی کیفیت سازه‌ها در بافت فرسوده پایتخت را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد ولی بهتر است قبل از آن فکری به حال کنترل تورم،  رکود ساخت و ساز و افزایش توان خرید مردم در بخش مسکن شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه پرداخت وام نوسازی به تنهایی مشکل بافت‌های فرسوده را رفع نمی‌کند، می‌گوید: باید در کنار ارائه تسهیلات به رفع رکود و افزایش توان خرید مردم در بخش مسکن نیز توجه کرد؛ مادامی که رکود حاکم بر ساخت و ساز رفع نشود مشکل بافت های فرسوده همچنان پابرجا خواهد ماند.

به عقیده بدری دولت و مجلس باید با ارائه راهکارهای موثر در راستای رفع رکود حاکم بر کشور اقدام کنند به گونه‌ای که ساخت و ساز مسکن رونق پیدا کرده و در کنار این توان خرید مردم نیز افزایش یابد.

بدری با بیان اینکه مجلس دهم باید لایحه های ارائه شده از سوی دولت در بحث خروج از رکود و رونق اقتصادی را تعیین تکلیف نماید، تصریح می کند: علاوه بر این مجلس دهم برای رونق اقتصاد و خروج از رکود نیز می‌تواند نسبت به تصویب طرح‌ها و قوانین جدید اقدام کند؛ مجلس دهم با حمایت از تولیدات داخلی، صنایع تعطیل شده و نیمه فعال، تسهیل قوانین سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی می‌تواند در کنار دولت نسبت به رفع رکود حاکم بر کشور تلاش موثری داشته باشد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس دهم با بیان اینکه مشکل بافت فرسوده پایتخت فقط در صورت وقوع زلزله قابل درک خواهد بود، بر لزوم رفع مشکلات بافت‌های فرسوده پایتخت تاکید کرده و یادآور می‌شود: در صورتی که اقدامات موثری در راستای رفع مشکلات بافت فرسوده پایتخت انجام نشود با وقوع زلزله‌ای با ریشتر پایین شاهد مرگ میلیون‌ها نفر خواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: با توجه به خطرات احتمالی بافت‌های فرسوده پایتخت مانند زلزله ضرورت توجه به نوسازی بسیار لازم است که این مهم تنها با رونق ساخت و ساز امکان پذیر است.

از سویی دیگر محمدعلی وکیلی  نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی دیگر با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده و مقام سازی سازه های شهری از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از خسارات و تلفات سنگین در هنگام وقوع زلزله احتمالی تهران است، تصریح می‌کرد: روند نوسازی باید سرعت بیشتری گرفته و همه سازه‌ها در  مناطق فرسوده باید در برابر زلزله از استقامت و استانداردهای پایداری لازم برخوردار شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم ارائه تسهیلات ارزان قیمت مناسب به مالکان بافت‌های فرسوده تاکید کرده و می‌افزاید: برای ایجاد انگیزه و ترغیب مالکان بافت‌های فرسوده باید امتیازات و تسهیلات مناسبی به آنها اختصاص یابد زیرا با افزایش امتیازات و تسهیلات مناسب شاهد تحرک مناسبی در این حوزه خواهیم بود.

همچنین محمدرضا ملکشاهی راد نماینده مردم خرم آباد با تأکید بر اهمیت بالای حوزه رسیدگی به وضعیت بافت‌های ناکارآمد در کشور تأکید می‌کند: توجه به نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده پایتخت باید در اولویت کاری دولت قرار گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه مجلس باید به صورت جدی به موضوع بافت‌های فرسوده ورود و دولت را ملزم به اجرای قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری کند، تصریح می‌کند که در این رابطه اگر نیاز به تصویب قوانین جدید و رفع موانع سد راه نوسازی بافت‌های فرسوده باشد مجلس باید نسبت به تصویب قوانین جدید و اصلاح قوانین موجود اقدام کند.

ملکشاهی راد با بیان اینکه به طور حتم کمیسیون عمران مجلس موضوع بافت‌های فرسوده را بررسی می‌کند، یادآور می‌شود که نیاز است دولت لایحه جامعی را در این رابطه  به مجلس ارائه کند تا مشکل بافت های فرسوده یک بار برای همیشه رفع شود.

به عقیده نماینده مردم خرم آباد در مجلس دهم برای کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله قطعی پایتخت باید به وضعیت نابسامان بافت های فرسوده توجه شود به همین دلیل علاوه بر ارائه وام کم بهره بانکی، دولت باید بسته‌های تشویقی مناسبی را در جهت ترغیب و تشویق صاحبان بافت‌های فرسوده ارائه نماید./

نظر شما