شناسهٔ خبر: 27241 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

تاکید نمایندگان مجلس بر اهمیت نوسازی ناوگان هوایی کشور/ انتخاب بهترین گزینه برای خرید هواپیما/ مشکلات و خطرات فرسودگی ناوگان حمل و نقل هوایی/ تامین امنیت جانی مسافران ضروری است/ هیچ‌کس مخالف ورود هواپیمای جدید نیست

فرودگاه مهرآباد هواپيما نوسازی ناوگان هوایی با خرید بدون واسطه هواپیما از ایرباس و بوئینگ به عنوان یکی از موفقیت‌های پس از برجام نه تنها در حوزه وزارت راه و شهرسازی بلکه در سطح کلان و ملی قلمداد می‌شود، در همین راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام موافقت خود برای خرید هواپیمای نو، بر تامین امنیت جانی شهروندان و این که مردم حق دارند هواپیمای نو سوار بشوند تاکید دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اقبال محمدیان بر ضرورت نوسازی ناوگان هوایی کشور تاکید کرده و گفته است: خرید هواپیما منجر به نوسازی ناوگان هواپیمایی و کاهش خطرات جانی مسافران خواهد شد.

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به عقد قرارداد ایران با دو شرکت بوئینگ و ایرباس و تعویق در انجام قرارداد نهایی، گفت: با توجه به تاخیر پیش آمده، می‌توانیم کشور دیگری برای عقد قرارداد و خرید هواپیما انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه کشورهای بسیاری خواهان عقد قرارداد با ایران هستند، گفت: وزارت راه و شهرسازی می‌تواند با شناسایی تولیدکنندگان دیگر اقدام به خرید هواپیما کند تا به این ترتیب نوسازی ناوگان هوایی کشور صورت بگیرد.

محمدیان با بیان اینکه خرید قطعات هواپیما نیز دیگر گزینه پیش رو برای نوسازی ناوگان هوایی کشور است، گفته است: باید برای جلب اعتماد مسافران ناوگانی مطمئن را در نظر بگیریم تا به این ترتیب سهم حمل و نقل هوایی ما هر روز کمتر نشود.

وی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر دفاع در خصوص تلاش برای ساخت هواپیما در کشور، افزود: با توجه به وجود جوانان تحصیل کرده در کشور و دانش و تخصص فنی بالا توان تولید هواپیما وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: باید دانش فنی کشور به سمت تولید هواپیما در داخل هدایت شود تا به این ترتیب فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث نگاه به درون عملیاتی شود.

عمر مفید و فنی هوا‌پیماهای ایران به پایان رسید

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید در غیاب تهران فرودگاه‌های دوبی و استانبول به هاب منطقه تبدیل شده‌اند و پیشنهاد می‌دهد که ‌پروژه تبدیل ایران به هاب منطقه از سوی نظام طراحی و در دو فاز طی سه و چهار سال عملیاتی و اجرا شود.

هادی شوشتری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به ضرورت کسب جایگاه هوایی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت : موقعیت جغرافیایی ایران موقعیت ژئواستراتژیکی هست که باید تبدیل به هاب منطقه شود.

نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در غیاب تهران و فرودگاه امام خمینی﴿ره﴾ فرودگاه استانبول و دوبی به هاب منطقه تبدیل‌شده‌اند، افزود: تا این وضعیت ادامه دارد درصد بالایی از منابع ارزی به جیب شرکت ها و‌‌ ایرلاین‌های خارجی ‌منتقل می‌شود، بنا‌براین ضرورت دارد نظام به عنوان یک پروژه اساسی و بنیادی تبدیل شدن ایران به هاب منطقه را بازتعریف و باز مهندسی نماید.

وی توضیح داد: با توجه به شرایطی که ایران از حیث ژئوپولیتیکی و جغرافیایی دارد باید تبدیل شدن کشورمان به هاب منطقه هدف گذاری شود ضمن اینکه این مهم  در کوتاه مدت و در غالب یک برنامه سه یا ۴ ساله عملیاتی و اجرایی شود. یعنی دو برنامه دو و حداکثر چهار‌ساله تحت عنوان فاز یک و دو طراحی و عملیاتی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: این برنامه باید استفاده از موقعیت جغرافیای کشور را گوشزد کند و ترجیع بند آن این باشد که کشورمان با توجه به موقعیت جغرافیایی اش می‌تواند به هاب منطقه تبدیل شود و این برنامه ها در دو فاز کاری طی این مدت زمانی برای رسیدن به این نقطه باید انجام بگیرد.

شوشتری ادامه داد: امکان دارد این سوال پیش آید که منابع مالی این پروژه چگونه تامین شود؟ بر اساس اطلاعات کسب شده از چگونگی ساخت فرودگاه جدید استانبول‌ صد درصد منابع این پرژه از محل فاینانس شرکت‌های خارجی یعنی منابعی بیرون از کشور ترکیه به دست آمده است. یعنی خارجی ها برای ترک ها فرودگاه ساخته‌اند و دولت ترکیه یک لیر هم برای ساخت این فرودگاه هزینه نکرده است طبیعی است که ما هم می توانیم این توانایی را داشته باشیم و با شرکت های فاینانسور خارجی مذاکره کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نکته مهم دیگر ضرورت نوسازی ناوگان هوایی کشور است، گفت: تا جایی که داده‌های تکنیکال و فنی می‌گوید بازه زمانی مناسب یک هواپیما ۲۵ سال است  ‌و تحت همین فرمول عمر مفید و فنی هوا‌پیماهای ایران به پایان رسیده است. بر همین اساس توقع داریم دولت و وزارت راه و شهرسازی از ظزفیت پسابرجام برای نوسازی و تجهیز فرودگاه‌های کشور استفاده کند و سازمان هواپیمایی کشور اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل هوایی مشکل ساز شده است/ برجام جان تازه‌ای به صنعت هوایی و دریایی کشور داد

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس معتقد است اتفاقات خوشی که در حوزه حمل ونقل هوایی بعد از برجام رخ داده است پای سرمایه‌گذراران خارجی را به کشور باز کرده و می‌گوید: صنعت حمل ونقل بدون ارتباط با کشورهای دنیا نمی‌تواند به پیشرفت برسد.

بهادری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی با اشاره به دست‌آوردهای برجام در حوزه صنعت حمل ونقل گفت: ارتباط با کشورها و تبادل کالا و خدمات محصول برجام است که آثار مبارکی را در اقتصاد کلان کشور از خود برجای گذاشت.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه حمل ونقل بدون ارتباط با کشورهای دنیا نمی‌تواند به پیشرفت برسد، افزود: در هر سه حوزه هوایی، ریلی و دریایی بی‌نیاز از خارج از کشور نیستیم. در بحث هواپیما و سیستم‌های مرتبط حمل نقل ریلی و تجهیزات مربوط به لکوموتیوها و همچنین در حوزه دریایی نیازمند تجهیزات بندری شناور و کشتی هستیم که نیاز مارا به تعامل با دنیا برای گسترش این صنعت بیش از پیش آشکار می‌کند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در سایه ارتباط با دنیا و استفاده از دیپلماسی است که می‌توان رابطه با تجار را گسترش داد و پای سرمایه‌گذاران خارجی را به کشور باز کرد. ارتباط با دنیا منجر به توسعه صنعت حمل ونقل می‌شود و توسعه این صنعت با خود اشتغال و پیشرفت می‌آورد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و کارآمد بوده تا به این ترتیب با بدعهدی کشور طرف قرارداد خللی در خدمت‌رسانی این ناوگان صورت نگیرد.

سیدهادی بهادری نایب رییس کمیسیون عمران مجلس نیز در این باره گفته است معامله با شرکت بوئینگ که بارها آمریکا درخصوص قراردادها سنگ‌اندازی کرده دست ما را برای معامله با سایر کشورها نخواهد بست.

او گفته است که ما مختار به انتخاب کشور طرف قرارداد برای خرید هواپیما هستیم و بسیاری از کشورها خواهان معامله با ایران در این زمینه بوده اند.

به گفته این نماینده مجلس ایران می تواند در فضای رقابتی ایجاد شده برای فروش هواپیما بهترین گزینه را برای معامله انتخاب کند.

بهادری این را هم گفته است که درحال حاضرمیانگین عمرناوگان هوایی ما بیش از ۲۳ سال است و به نوسازی احتیاج دارد.

وی با تاکید براینکه باید با کشورهای موفق در زمینه تولید هواپیما معامله کرده و از تجربیات آن‌ها درتولید بهره بگیریم، تصریح کرد: درحال حاضر نیازمند وارد کردن فناوری روز در خصوص تعمیر و همچنین ساخت قطعات هواپیما هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه فرسودگی ناوگان حمل و نقل هوایی می‌تواند مشکل ساز باشد، تاکید کرد: باید هرچه سریع تر به جمع‌بندی‌های لازم برای معامله با کشوری مطمئن در زمینه خرید هواپیما برسیم.

هیچ‌کس مخالف ورود هواپیمای جدید نیست/ مردم حق‌دارند راحت و ایمن سفر کنند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حمایت از خرید هواپیماهای نو و تاکید بر اینکه نباید این قرارداد درگیر حواشی سیاسی شود، از عملکرد وزیر راه و شهرسازی در سامان دادن به پروژ ه‌های ناتمام عمرانی تقدیر کرد و گفت: با تدبیر مالی وزیر بود که پروژه‌های عمرانی پیش رفت و متوقف نشد.

محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون‌ عمران‌ مجلس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ‌با بیان اینکه ناوگان هوایی در وضعیت کهنه‌ای به سر می‌برد، گفت: امیدوار به اجرایی شدن قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و نوسازی صنعت هوایی کشور هستیم. درحال حاضر ۲۶۶ هواپیما در کل ناوگان هوایی داریم که از این تعداد ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است، بنابراین تنها ۱۵۶ فروند هواپیمای فعال با میانگین عمر ۲۳ سال داریم.

وی در خصوص حرف و حدیث‌های انجام شده پیرامون خرید هواپیماهای نو، گفت: هیچ کس مخالف ورود هواپیما نیست، حتی آنهایی که دغدغه‌های سیاسی دارند می‌گویند حتما باید این قرارداد انجام و کار نهایی شود. داستان این است که این فرضیه وجود دارد که مبادا با شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی سرمایه‌گذاری کنیم، فرصت را از شرکت‌های دیگر بگیریم و بعد این قرارداد انجام نشود. اینکه این قرارداد درگیر مسایل سیاسی شود و نهایتا انجام نگیرد از طرف مردم قابل قبول نیست.

رضایی با بیان اینکه این توقع در مردم  ایجاد شده است که سوار هواپیماهای نو و جدید شوند و نباید ناامیدشان کرد، گفت: مردم می‌خواهند با اطمینان سفر کنند، حتی اگر در گوشه‌ای مسوولی بیاید و با قرارداد مخالفت کند، نهایتا نظر مردم مهم است. ما هم در مجلس همین نظر را داریم. بهتر است کار را  با خرید تعداد محدودی هواپیما شروع کنیم. وقتی هم مردم استقبال کنند و تقاضا بالا باشد و طرف معامله هم به تعهدات خود عمل کند می‌توانیم هواپیمای بیشتری وارد کنیم.

تامین امنیت جانی مسافران ضروری است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس‌گفته است که نوسازی ناوگان هوایی کشور ضرورت دارد و کشورهای مدعی حقوق بشر باید بدعهدی کشورهای غربی درفروش هواپیما به ایران را پیگیری کنند؛ زیرا این موضوع به‌طور مستقیم باجان افراد در ارتباط است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین هاشمی تختی نژاد با اشاره به نقص فنی چندین هواپیما طی هفته‌های اخیر، گفته است :تکرار چنین حوادثی نشان از ضرورت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور دارد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، بندر خمیر، حاجی‌آباد و ابوموسی در مجلس با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان هوایی کشور در جهت تأمین امنیت جانی مسافران، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌های پیش روی کشور و همچنین بدعهدی دو شرکت بوئینگ و ایرباس برای تحویل هواپیما به ایران باید راهکار دیگری برای جبران فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل هوایی در نظر گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: خرید قطعات برای نوسازی ناوگان هوایی در شرایط فعلی کشور بهترین راهکاری است که می‌تواند از حجم حوادث احتمالی در پروازها بکاهد.

هاشمی تختی بابیان اینکه در موضوع خرید هواپیما اعتماد مجدد به غرب منطقی نیست،گفته است: در شرایط فعلی باید با خرید قطعات هواپیماها تا حدودی نوسازی ناوگان را انجام داده تا در فرصت مناسب نسبت به خرید هواپیما اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه ادامه روند فعلی در فرسودگی ناوگان هوایی نسبت استفاده از آن در کشور را به‌شدت کاهش خواهد داد، اضافه کرد: فرسودگی ناوگان هوایی کشور هرروز خطر جانی برای مسافران را در پی دارد ازاین‌رو باید هرچه سریع‌تر اقداماتی در این راستا صورت بگیرد.

این نماینده مجلس دهم تأکید کرد: کشورهای مدعی حقوق بشر باید بدعهدی کشورهای غربی درفروش هواپیما به ایران را پیگیری کنند؛ زیرا این موضوع به‌طور مستقیم باجان افراد در ارتباط است.

ضرورت نوسازی ناوگان هوایی با خرید هواپیماهای باکیفیت

مهرداد بائوج لاهوتی، با اشاره به عمر بالای ناوگان حمل و نقل هوایی کشور، گفت: نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور برای کاهش خطرات احتمالی ناشی از سوانح هوایی ضروری است.

نماینده مردم لنگرود درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه تجربه نشان داده که ما از هواپیماهای شرقی خاطره خوبی نداریم، افزود: بهترین گزینه برای خرید هواپیما کشورهای غربی بوده که تولیدکنندگان بهترین هواپیماهای ایمن دنیا هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید براینکه مذاکره با دو شرکت ایرباس و بوئینگ باید با رعایت تمامی خط قرمزها صورت بگیرد، تصریح کرد: در نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی باید به فکر خرید هواپیما و قطعات باکیفیت باشیم تا هزینه دوباره به کشور تحمیل نشود.

وی با بیان اینکه خرید بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما کار بزرگی است، افزود: نباید با برخی بدعهدی ها اجازه ورود هواپیمای بی کیفیت به کشور داده شود.

بائوج لاهوتی، ادامه داد:عقد قرارداد با هر کشوری برخی مسائل حاشیه ای را در بر دارد نباید از وجود این مسائل ناامید شویم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه تصمیم وزارت راه و شهرسازی در خصوص خرید هواپیما ستودنی است، تصریح کرد: تا اتمام بهانه های کشورهای غربی برای فروش هواپیما به ایران ما می توانیم از ظرفیت خرید قطعات برای نوسازی موقت ناوگان هوایی کشور استفاده کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، به خانه ملت گفت: بسیاری از هواپیماهای ما به علت نداشتن قطعات زمین‌گیر شده اند از این رو لازم است خرید قطعات در اولویت قرار بگیرد.

بدعهدی آمریکا مصداق نقض حقوق بین المللی است

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مدیریت خرید هواپیما از سوی مسئولان امر برای جلوگیری از بدعهدی کشور طرف قرارداد ضروری است.

صدیف بدری  دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس نیز بدعهدی آمریکا را مصداق نقض حقوق بین المللی دانست و گفته است که از این رو باید مورد پیگرد واقع شود.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه آمریکا با لغو فروش هواپیما خلاف برجام عمل کرده است، تصریح کرد: ایران باید با فشارهای بین المللی مانع از بروز چنین بدعهدی‌هایی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه توانمندسازی کشور در تمامی زمینه ها راهکاری برای مقابله با بدعهدی آمریکا و کشورهای این چنینی است، افزود: ما توانایی ساخت بهترین هواپیما ها با تکیه بر توانمندی جوانان ایرانی را داریم از این رو باید تلاش ها به این سمت و سو سوق داده شود.

وی با تاکید براینکه دشمنی آمریکا برای ما ثابت شده است، گفت: تاکنون این دشمنی ها کلید شکوفایی اقتصادی برای ما بوده از این به بعد هم باید از آن در راستای توانمند سازی بیشتر بهره ببریم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه نقض تعهدات از سوی آمریکا باید با پاسخی دندان شکن همراه شود، افزود: باید از طریق مجامع بین المللی به دنبال احقاق حقوق خود باشیم.

نوسازی ناوگان هوایی مطالبه ملی است/ بدون ارتقاء ناوگان هوایی صنعت توریسم توسعه نمی‌یابد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید اگر بنای عدالت و توزیع عادلانه ثروت را در کشور داریم به طور قطع باید با فراهم کردن زیربناهای لازم، دسترسی به همه نقاط کشور را آسان کنیم و تاکید دارد که ورود هواپیماهای نو به کشور بسترساز ارتباط با مناطق محروم و تقویت صنعت و گردشگری در کشور است.

سهیلا جلودارزاده در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: امروز از حمل و نقل هوایی، راه و ریل به عنوان زیرساخت مورد نیاز توسعه نام برده می‌شود و نوسازی ناوگان هوایی ذیل همین فرمول برای کشور ضروری به نظر می‌رسد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی افرادی که به هواپیما و ناوگان هوایی به عنوان کالای لوکس نگاه می‌کنند در زندگی گذشته مانده‌اند، افزود: اگر بنای عدالت و توزیع عادلانه ثروت را در کشور داریم به طور قطع باید با فراهم کردن زیربناهای لازم، دسترسی به همه نقاط کشور را آسان کنیم.

وی با توضیح اینکه بدون ارتقای ناوگان هوایی نمی توان به توسعه صنعت توریسم فکر کرد، ادامه داد در عین حال :اگر به توسعه کارخانجات و صنعت فکر کنیم ضرورت ارتباط با مناطق محروم ‌بیش از گذشته مطرح می شود. بدون فرودگاه و پرواز هم نمی توان با مناطق محروم ارتباط پیدا کرد و برای توسعه صنعتی این مناطق اقدام کرد. ضمن اینکه فعال شدن فرودگاه‌ها و تقویت شرکت‌های هواپیمایی منجر به اشتغال و کارآفرینی خواهد شد.

جلو دارزاده با اعلام اینکه موضوع دومی که ضرورت نوسازی ناوگان هوایی را گوشزد می‌کند، امنیت روانی مردم منهای امنیت جسمی آنها است، توضیح داد: در طول هفته گذشته چهار بار با هواپیماهای موجود پرواز داشتم و از نزدیک شاهد استرس مردم در‌ هواپیماها بودم. متاسفانه استرس در دل‌های مردم در حین پرواز موج می‌زند و  نشان می‌دهد نوسازی ناوگان هوایی به یک مطالبه ملی تبدیل شده است.

جلودارزاده با بیان اینکه شاهد بوده‌ام در برخی پروازها خلبان مجبور است برای آرامش روحی مسافران اطمینان‌سازی کند و  در برخی مواقع در خصوص وضعیت هواپیما به مردم توضیح دهد، گفت: اینها هزینه‌های بی‌دلیل روانی است که مردم می‌پردازند. این در حالی است که ما باید به صنعت هوایی کشور به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه کنیم که می‌تواند در مدیریت زمان، حل مشکلات اقتصادی و نشاط‌ آوری مردم موثر باشد.

وی با بیان اینکه به محض تفاهم مکتوب با ایرباس و بویینگ برای خرید هواپیما نسبت به ۵ ماه قبل آرامش در مردم زیاد شده است، ‌گفت: مردم این‌طور فکر می‌کنند که با رفع تحریم‌ها و تجهیز هواپیماهای فعلی با قطعات نو و همچنین اضافه شدن‌ هواپیماهای نو به ناوگان هوایی می‌توانند با اطمینان بیشتری سفر کنند. بر همین اساس است که تاکید داریم نوسازی ناوگان هوایی بایدبه عنوان اولویت کشور در نظر گرفته شود و دولت ملاحظه اندک افراد دلواپس و منتقدان را نداشته باشد و برای رفع نگرانی مردم تلاش کند.

همچنین سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، از ورود کمیسیون متبوعش به موضو ع بررسی چرایی بدعهدی آمریکا در فروش بوئینگ به ایران خبرداد و گفت: با برگزاری جلساتی با وزارت راه و شهرسازی پیگیر این موضوع هستیم.

نظر شما