شناسهٔ خبر: 27254 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور مجید روستا در ستاد بازآفرینی پایدار شهری خراسان جنوبی

اختصاص ۱۵ میلیارد تومان به بیرجند برای بازآفرینی شهری/ افتتاح دومین خانه محله کشور در بیرجند

مجید روستا عضو هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از افتتاح دومین خانه محله کشور در بیرجند خبر داد و گفت: اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان برای بازآفرینی شهری توسط این شرکت به بیرجند اختصاص داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل ازاداره روابط عمومی راه وشهرسازی خراسان جنوبی دکتر مجید روستا ظهر امروز در ستاد بازآفرینی پایدار شهری خراسان جنوبی، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳۰ هزار هکتار از عرصه‎های شهری کشور جزو محدودهای بافت‌های فرسوده قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته نگاه یک‌ سویه به محدودهای بافت‌های فرسوده شده است، تصریح کرد: این امر سبب شده تا به فکر توسعه آن نباشیم ولی انسان‌هایی که در این محلات زندگی می‌کنند انسان‌های توانمندی هستند و باید با تدابیر مدیریتی خود منابع مردم این مناطق را مدیریت کنیم.

عضو هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه در سال ۹۳ سند بازآفرینی شهری در دولت مصوب شد، گفت: هدف تصویب این سند ایجاد وحدت رویه، توافق‌های مشترک و هم‌افزایی دستگاه‌های مدیریت شهری، بخش خصوصی و مردم برای یک سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مشترک در چارچوب اولویت‌های مشخص شده توسط ستاد بازآفرینی پایدار شهری بوده است.

روستا با اشاره به اینکه در ستاد بازآفرینی پایدار شهری هدف ما کمک به رسیدن محلات بافت فرسوده شهرها به متوسط سرانه‌های شهری است، افزود: در این راستا دو رویکرد حل مسأله و درمان و رویکرد نگاه پیشگیرانه مورد توجه قرار دارد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی دارد، اضافه کرد: باید با رویکرد توسعه سرزمینی به این قابلیت‌ها نگریسته شود.

عضو هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران یادآور شد: در سنوات گذشته فکر می‌کردیم با اجرای طرح‌های مسکن در محلات هدف مشکل مردم رفع می‌شود در صورتی که مردم این محلات از روستاها برای اشتغال مهاجرت کرده و برای مسکن نیامده بودند.

روستا، ستاد بازآفرینی را تمرین یکپارچه مدیریت شهری دانست و گفت: باید منابع موجود را به صورت اهرمی هزینه کنیم تا اثربخشی خوبی داشته باشد.

وی از اختصاص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای بازآفرینی پایدار شهری در بیرجند توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران خبر داد و افزود: باید مدیریت هماهنگی نسبت به مسائل وجود داشته باشد.

عضو هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی می‌توانند پروژه‌های مشترکی در محلات هدف داشته باشند، تصریح کرد: همچنین می‌توانیم در قالب خانه‌های محله خدمات چندگانه به مردم ارائه دهیم.

روستا از افتتاح دومین خانه محله کشور در بیرجند خبر داد و افزود: خدمات متنوع و متفاوتی می‌تواند در این خانه‌ها به مردم ارائه شود.

وی با بیان اینکه باید حداکثر بهره‌برداری از فضاهای موجود صورت گیرد، یادآور شد: در این راستا می‌توانیم به صورت چند عملکردی از ظرفیت‌های مختلف استفاده کنیم.

عضو هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به افتتاح نخستین نهاد توسعه محله در بیرجند، گفت: این نهاد در واقع مانند نخ تسبیحی بوده که تمام نهادهای دولتی و مردمی و ظرفیت‌های استان را به هم متصل می‌کند تا با تعریف یک اقدام مشترک نقش و سهم همه آنها مشخص شود.

روستا با بیان اینکه بافت‌های تاریخی شهرها جزو هویت تاریخی آنها است، اضافه کرد: با توجه به این امر باید بافت تاریخی بیرجند که شامل سه بخش سر‌ ده، میان ده و ته ده بوده احیاء شود.

وی با تاکید بر بهره‌وری مجدد از بافت‌های تاریخی بیرجند، ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که در این زمینه دنبال می‌شود بازسازی مجدد خانه هادوی بوده و قصد داریم در این بنای تاریخی فعالیت‌های فرهنگی را اجرا کنیم تا بخش خصوصی جذب شود.

عضو هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌هایی که این شرکت در خراسان جنوبی دارد پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی برای خانه‌های قدیمی در بشرویه است، تصریح کرد: میزان این تسهیلات ۲۰ میلیون تومان است.

روستا از پیش‌بینی برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش بین‌المللی در بشرویه خبر داد و افزود: تصمیم گرفته شده دبیرخانه این همایش در بشرویه راه‌اندازی شود. وی به محله سردشت فردوس اشاره کرد و یادآور شد: این محله یکی از محلات قدیمی و بسیار بی‌نظیر است که باید میراث فرهنگی توجه جدی بر روی آن داشته باشد.

عضو هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از تسهیلات نوسازی مسکن به میزان ۴۰ میلیون تومان خبر داد و خاطرنشان کرد: میزان کارمزد این تسهیلات ۱۸ درصد بوده که بخشی را دولت متقبل می‌شود.

نظر شما