شناسهٔ خبر: 27256 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیرکل تراسیکا مطرح شد:

تشریح برنامه‌های زیربنایی حمل‌ونقل ایران/ تقسیم سهم شقوق حمل‌ونقل از بار و مسافر تا ۲۰۲۵/ نقش کریدور شماره ۱۰ ایران در توسعه ترانزیت منطقه و تراسیکا

دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با دبیرکل تراسیکا با اشاره به پروژه توسعه زیرساخت حمل‌ونقل زمینی آسیا گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در نظر داریم سهم حمل‌ونقل بار در سال ۲۰۲۵ طوری تغییر کند که ۲۱درصد از طریق ریلی، ۷۸ درصد از طریق جاده‌ای و ۱ درصد از طریق هوایی، همچنین حمل‌ونقل مسافر تا ۶۸درصد از طریق جاده، ۱۶ درصد از طریق ریلی و ۱۶ درصد از طریق هوایی جابجا شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در آخرین روز حضور  دبیر کل تراسیکا در ایران میزبان وی بود و در این جلسه علاوه بر معرفی کریدورهای داخلی به نقش ایران در کریدورهای بین‌المللی به ویژه كریدور تراسیكا  تأکید کرد.

علی نورزاد به بحث پیرامون جایگاه ژئوپلتیكی ایران و منابع طبیعی و خدادادی همچون نفت، گاز و فرصت های سرمایه‌گذاری در ایران پرداخت و گفت: ایران دارای ۱۷ کریدور مهم حمل‌ونقلی شامل ۱۰ کریدور جاده‌ای و ۷ کریدور ریلی است که کشورهای مرکزی آسیا را به جنوب و غرب آن، شرق چین را  به خاورمیانه و شرق اروپا متصل می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان داشت: سهم شقوق مختلف حمل‌ونقل در ایران به‌گونه‌ای است که هم‌اکنون ۹۵ درصد حمل‌ونقل بار و مسافر از طریق جاده‌ها انجام می‌شود و ۴.۹ درصد از طریق ریلی و  درصد۰.۱ از طریق حمل و نقل هوایی انجام می‌شود. اما طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در نظر داریم سهم حمل‌ونقل بار در سال ۲۰۲۵ طوری تغییر کند که ۲۱درصد از طریق ریلی، ۷۸ درصد از طریق جاده‌ای و ۱ درصد از طریق هوایی انجام شود.

وی افزود: در حمل‌ونقل مسافر در سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است تا ۶۸درصد از طریق جاده، ۱۶ درصد از طریق ریلی و ۱۶ درصد از طریق هوایی جابجا شوند.

نورزاد در خصوص وضعیت راه‌های كشور عنوان كرد: هم‌اکنون بیش از ۱۰هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور عملیاتی شده است، حدود ۵هزار کیلومتر در دست طراحی و حدود ۳هزار و ۴۰۰ کیلومتر در دست‌ساخت قرار دارد. همچنین حدود ۲ هزار کیلومتر آزادراه زیر بار ترافیکی است و ۱۲۳۹ کیلومتر در دست‌ساخت و ۱۷۱۱ کیلومتر در دست مطالعه قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به ۱۵هزار کیلومتر راه‌های اصلی و بزرگراه در دست‌ساخت اشاره کرد و گفت: حدود ۷۵۰۰ کیلومتر نیز در دست‌ساخت است.

وی با اشاره به برنامه های توسعه ای شرکت تصریح کرد: طبق آمار ۲۰۱۵ ایران دارای ۲۳۰۰ کیلومتر آزادراه است که در نظر داریم این میزان به ۶هزار کیلومتر افزایش یابد. زیرساخت‌های ریلی نیز به ۲۰ هزار کیلومتر و بزرگراه‌ها به ۳۰هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت که این اقدامات موجب افزایش حجم ترانزیت به‌ویژه در حمل‌ونقل ریلی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این جلسه کریدور شماره ۱۰ ایران را ازنظر زیرساخت به دبیر کل تراسیکا معرفی کرد و گفت: در سال ۲۰۱۶ شرکت ساخت و توسعه و شرکت آناس ایتالیا تفاهم‌نامه‌ای برای تامین مالی طراحی، ساخت و نگهداری در قالبBLT  و BOT مشارکت کرده است.

وی افزود: این کریدور به طول ۱۵۰۰ موجب اتصال بندر امام خمینی در  شمال خلیج‌فارس به مرز بازرگان می‌شود. این کریدور از شش استان ایران شامل خوزستان، لرستان، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی می‌شود. همچنین کریدور شماره ۱۰ به کریدور شمال-جنوب نیز متصل می گردد و در حال حاضر بخشی از کریدور ۱۰ با توجه به ترافیک عبوری برای ارتقا به بزرگراه و آزادراه در دست مطالعه قرار دارد. البته آزادراه‌های اهواز-بندرامام خمینی (ره) به طول ۱۳۰ کیلومتر و خرم‌آباد-اندیمشک عملیاتی هستند.

در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی به جذابیت‌های کریدورهای ترانزیتی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ایران در چهارراه ترانزیتی جهان قرار دارد لذا بیشترین تمرکز بر روی کریدور شبکه بزرگراهی آسیاAH)﴾ و شبکه حمل‌ونقل اروپا قرارگرفته است که هم‌اینک در دومین مرحله از مطالعات خود در سراسر جهان قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به حضور و مشارکت ایران در کریدورهای بین المللی اظهار کرد: شبکه حمل‌ونقل اروپا به طورسنتی دارای ۷ مسیر جاده ای و ۹ خط ریلی برای اتصال اروپا به آسیا است و کریدور تراسیکا یکی از زیرمجموعه‌های این کریدورمحسوب می‌شود. ما در کریدور اوراسیا در حال انجام پروژه‌های هستیم که پروپوزال و پیشنهادات فنی خود را برای سازمان مربوطه در اروپا ارسال کرده‌ایم. در کریدور شرق به غرب یا همان جاده ابریشم برای اتصال چین به آب‌های خلیج‌فارس و کشورهای غرب آسیا است که از طریق ایران می‌تواند بارهای شرق آسیا را به آسیایِ میانه و منطقه قفقاز و کشورهای شرق دریای میانه در اروپا ارسال کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به حضور ایران در شبکه بزرگراهیAH گفت: یكی دیگر از کریدورهای مهم ما از سرخس شروع می‌شود با عبور از تهران، قزوین و تبریز در مرز بازرگان به ترکیه وصل می‌شود. که در تراسیکا نیز تعریف می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه ۱۹ پروژه در قالب PPP در حال ساخت هستند در ادامه افزود: ما پروژه‌های متعددی با محوریت بندرعباس راه‌اندازی کرده ایم که یکی از آن‌ها کریدور بندرعباس به سرخس و اتصال به کشورهای حوزه CIS است. راه آهن گرگان-اینجه برون برای اتصال به قزاقستان و تركمنستان سال گذشته افتتاح شد و دیگر پروژه اتصال راه‌آهن ایران به افغانستان است. همچنین قرار است در این مسیر جاده ای نیز راه اندازی شود.

نورزاد در پایان خاطرنشان کرد: ایران در زمان تحریم با محدودیت‌های زیادی برای تکمیل و انجام پروژه‌ها روبرو بود. اما در پسا برجام توانستیم پروژه‌ها را با سرعت بیشتری تکمیل و ارتقا دهیم.

چوبرگا نیز ضمن تشکر از میزبانی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و توضیحات معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: امیدوارم پروژه‌های شما تکمیل شود و از طریق همین پروژه‌ها شما را در باکو ملاقات کنیم.

نظر شما