شناسهٔ خبر: 27259 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

هشدار به شهرداری تهران نسبت به ساخت ساختمان‌های بااهمیت در حریم گسل‌های زلزله/ مصوبه شناسائی حریم گسل‌های زلزله تهران بیش از ۱۰ سال مسکوت مانده بود/ تهیه نقشه گسل‌های ۳ کلانشهر در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اهمیت تهیه نقشه حریم گسل‌های زلزله در تهران از تهیه نقشه مشابه برای شهرهای مشهد، تبریز و کرمان خبر داد و گفت: شهرداری موظف است در مورد ساختمان‌های با اهمیتی که در حریم گسل زلزله قرار دارند تصمیمات جدی گرفته و هشدار دادیم از ساخت و ساز ساختمان‌های بااهمیت فراوان در حریم زلزله جلوگیری کند.

محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت تصویب طرح کارشناسی‌شده شناسایی حریم گسل‌های شهر تهران که در اوایل سال جاری توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیریت بحران شهرداری و شورای شهر آماده و در اختیار شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای بررسی نهایی قرار گرفت و در نهایت در تیرماه سال جاری مصوب شد و همچنین نقشی که شناسایی آنها در جلوگیری از کاهش تخریب و صدمات جانی احتمالی می‌تواند ایفا کند، گفت: مساله شناسایی گسل‌های شهر تهران  ۱۰ سال بود که مورد درخواست جامعه تخصصی کشور بود. بدین‌معنا که جامعه تخصصی کشور درخواست داشت تا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نقشه اصلی گسل‌های تهران را تهیه و محدودیت‌هایی را که باید برای حریم‌ها اعمال کرد با طی مراحل قانونی آن نهایی و به تصویب برساند تا در نهایت در سطح تهران اجرا شوند.  

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه مصوبه شناسائی حریم گسل‌های زلزله تهران بیش از ۱۰ سال مطرح شده و مسکوت باقی مانده بود افزود: اگر این مصوبه (شناسایی حریم گسل‌های شهر تهران) بیش از ۱۰ سال قبل که طرح شده بود نهایی و مصوب می‌شد ساختمان‌های با اهمیت کمتری همچون بیمارستان، مدرسه و ... را بر روی حریم گسل‌ها داشتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه با اجماعی که در همه سازمان‌ها وجود داشت و با همت وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم مصوبه شناسایی حریم گسل‌های تهران، پیگیری و مصوب شد و با ابلاغ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران قابل اجرا شد.

شکرچی‌زاده افزود: بر اساس آن، شهرداری موظف است در مورد ساختمان‌های با اهمیتی که در حریم گسل‌های زلزله قرار دارند تصمیمات جدی گرفته و آنها را به جای دیگری منتقل و از ساخت و ساز ساختمان‌های با اهمیت فراوان در حریم گسل‌های زلزله جلوگیری کند.  

وی تاکید کرد: اجرای عدم ساخت و ساز و انتقال ساختمان‌های با اهمیت فراوان درحریم گسل های زلزله تاب آوری شهر را در آینده بیشتر می کند و در سرنوشت شهر تهران کارساز و موثر خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی شهرهایی همچون مشهد، تبریز و کرمان را با مسائلی مشابه تهران در میزان آسیب‌پذیری نسبت به زلزله عنوان کرد و گفت: در نظر داریم تا برای سایر شهرهای کشور نیز شناسایی حریم گسل‌ها زلزله را انجام دهیم تا خسارت‌های احتمالی در آنها را که ممکن است با وقوع زلزله ایجاد شود کاهش دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: مدل اجرا شده در تهران و تهیه نقشه حریم گسل‌های زلزله برای سایر شهرها نیز قابل انجام است. /

نظر شما