شناسهٔ خبر: 27271 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در جلسه جمع‌بندی سفر دبيركل تراسيكا مطرح شد:

به روزرسانی نقشه حمل ونقلی ايران در تراسيكا/ استفاده ايران از كمك‌های فنی اروپا در پسابرجام/ ارسال تجربیات ایمنی راه‌های تراسیکا به ایران/ معرفی بنادر ایران برای سرمایه‌گذاری/ قابليت ايران برای توسعه توريسم درمانی

جمع بندی امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در چهارمین روز سفر دبیر کل تراسیکا برای جلسه جمع‌بندی مجدد میزبان میرچا چوبراگا بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزیر راه و شهرسازی امروز امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در چهارمین روز سفر دبیر کل تراسیکا برای جلسه جمع‌بندی مجدد میزبان میرچا چوبراگا بود.

در ابتدای جلسه امینی به مسئله کمک‌های فنی اروپا که در قالب فاینانس به کشورهای عضو تراسیکا تعلق می‌گیرد اظهار داشت: ایران به دلیل تحریم‌ها از کمک‌های فنی اروپا محروم ماند به همین خاطر ما دو تقاضای بسیار مهم از تراسیکا داریم که شامل به‌روزرسانی نقشه‌های حمل‌ونقلی ایران در سایت کریدور تراسیکا و دیگری استفاده از کمک‌های فنی با توجه به لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌شود.

چوبرگا با اشاره به درخواست‌های مطرح‌شده از جانب مقام مسئول ایرانی گفت: با ارسال نقشه‌های جدید از جانب ایران دستور به‌روزرسانی سایت تراسیکا به‌سرعت ابلاغ می‌شود. همچنین در مورد درخواست دوم سعی بر جلب نظر اتحادیه اروپا به‌منظور بهره‌مندی ایران از کمک‌های فنی اتحادیه اروپا است.

به گفته وی بندرعباس بندر مهم و قدرتمندی است که در آینده نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد اما هم اکنون مقدار سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار کم است.

دبیر کل تراسیکا همچنین به ترافیک تهران اشاره کرد و گفت: راهکار وزارت راه و شهرسازی برای راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای بسیار منطقی است زیرا علاوه بر اتصال شهرهای حومه به تهران از ورود خودروهای اضافی به داخل پایتخت جلوگیری می‌کند.

چوبرگا افزود: در تمام کشورهای توسعه‌یافته، حمل‌ونقل ریلی نقش محوری در شبکه حمل‌ونقلی اتصال کلان‌شهرها به حومه دارد به‌طوری‌که ۹۵ درصد جمعیت توکیو و ۸۵ درصد مردم سئول از حمل‌ونقل ریلی استفاده می‌کنند. در کمبود شبکه ریلی در ایران شکی نیست و مطمئن هستم که دولت برنامه‌های متعددی برای افزایش خطوط ریلی دارد، زیرا توسعه حمل‌ونقل ریلی باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.    

دبیر کل تراسیکا بابیان اینکه «ایران دارای یک مرکز مدیریت راه‌های پیشرفته است» گفت: نمونه مشابه مرکز مدیریت راه‌های ایران را در شهر سئول پایتخت کشور کره جنوبی مشاهده کرده‌ام.

 وی افزود: تهران دارای ظرفيت‌های بالای توریستی است و با توجه به داشتن پزشکان حاذق می‌تواند درزمینهٔ توریسم درمانی فعالیت خود را افزایش دهد. دانشگاه‌های پزشکی خوبی دارد و علاوه بر ارائه خدمات به کشورهای مسلمان، می‌تواند با توجه به اینکه مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی به دنبال بهترین خدمات هستند، همانند کشور کره جنوبی درآمد بالایی از توریسم درمانی کسب کند.

پس از قدردانی دبیر کل تراسیکا از میهمان‌نوازی و برخورد صمیمانه مسئولان وزارتخانه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز از فعالیت چوبرگا با توجه به تنوع کشورها و فرهنگ‌های مختلف کار وی را بسیار سخت دانست و گفت: به نظر بنده شما بسیار خوب  و موفق در این سمت ظاهرشده‌اید.

امینی با اشاره به اظهارات دبیر کل تراسیکا در حوزه بنادر خاطرنشان کرد: علت کمبود سرمایه گذاری در ایران به دلیل تحریم بوده است اما بعد از تحریم‌ها همانطور که در سفر خود بنادر جنوبی ایران ملاحظه کردید اتفاقات گسترده ای در پسا برجام رخ داده و موفقیت‌های خوبی نیز کسب شده است. البته تسهیلات خوبی همچون زمین برای تاسیس شرکت و سایر خدمات جهت سرمایه گذاری در بنادر فراهم شده و ما باید بنادر خود را به سرمایه گذاران معرفی کنیم و در حال تلاش برای جذب سرمایه گذاران بیشتر در این حوزه هستیم.   

ماباید همه‌چیز برای ایفا کردن یک حضور قوی از جانب ایران در کریدور تراسیکا فراهم‌شده است تا علاوه بر کسب موفقیت‌های بیشتر از سوی این کریدور تمام مردم منطقه از آن سود و بهره لازم را دریافت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در صورتی که کمک‌های فنی از جانب اتحادیه اروپا به ایران اتفاق بیفتد، به‌تبع بهره آن دوطرفه خواهد بود زیرا ایران برای تمام برنامه‌های خود در تمام شقوق حمل‌ونقل راهکارهای لازم را تهیه‌کرده است.

در ادامه دبیر کل تراسیکا با توجه به اقدامات انجام شده در زمان تحریم‌ علیه ایران گفت: اقدامات انجام‌شده در بخش زیرساخت، سخت‌افزار و نرم‌افزار قابل‌توجه است زیرا علی‌رغم وجود تحریم‌ها شما به فناوری‌های صد در صد ایرانی در بخش نرم‌افزاری دست‌یافته‌اید که جای تقدیر دارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستیابی ایران به موفقیت‌های مختلف در زمان تحریم تصریح کرد:  البته در پسابرجام ایران می‌تواند توانمندتر و بهتر به دستاوردهای بزرگی در منطقه دست یابد.

انتقال ۲۰ درصد تردد جاده ای تهران به قطار‌های حومه‌ای 

امینی ضمن مهم خواندن پیشنهادهای دبیر کل تراسیکا در حوزه توریسم در ادامه گفت: مهم‌ترین مشکل ما در کلان‌شهرها حمل‌ونقل عمومی است به‌طوری‌که روزانه ۸۰۰ هزار نفر سفر تردد سالانه در تهران انجام می‌شود و سعی ما بر انتقال ۲۰ درصد از این مقدار به حمل‌ونقل ریلی است که در صورت انتقال ۵۰ تا ۶۰ درصد ترددهای حومه به کلان‌شهر تهران از طریق حمل‌ونقل ریلی، وضعیت ترافیک این کلان‌شهر به حالت مطلوب تبدیل می‌شود.

وی افزود: به عقیده من مهم‌ترین هدف ما علاوه بر نوسازی ناوگان، بهسازی راه‌ها و توسعه ITS و ETC در آزادراه‌ها مسئله روان‌سازی ترافیک کلان‌شهرها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد تا در آینده با برگزاری ملاقات بیشتر تصمیمات خوبی برای بهبود وضعیت کشورها منطقه  گرفته شود.

دبیر کل تراسیکا به آمار حدود ۲۴ درصد (در مقياس يكصد هزارنفر جمعيت) تلفات ناشی از تصادفات در ایران اشاره کرد و گفت: تراسیکا پروژه‌های متعددی در حوزه ایمنی راه‌ها انجام داده است و ما می‌توانیم نتایج این اقدامات را برای شما ارسال کنیم زیرا تلفات رانندگی در ایران بسیار بالاست به‌طوری‌که میانگین تلفات در انگلستان ۳، آلمان ۴ و رومانی ۹درصد (در مقياس يكصد هزارنفر جمعيت) است و امیدوارم با اقدامات شما و کمک‌های ما جان مردم بی‌گناه در جاده‌ها حفظ شود.

نباید ضرایب آماری در محاسبه تلفات رانندگی ملاک قرار گیرد

امینی ضمن تصحيح آمار تلفات رانندگی ارائه شده توسط دبیر کل تراسیکا بیان کرد: مراکز ثبت آمار تلفات رانندگی به دلیل احتمال دقیق نبودن آمار ضرایبی را به تعداد تلفات اضافه می‌کنند.  اما واقعیت تعداد تلفات رانندگی در سال جاری حدود ۱۵ هزار نفر است.

وی همچنین به برنامه‌های ایران در زمینهٔ ایمنی راه‌ها اشاره کرد و گفت: ما پروژه‌های متعددی در حوزه ایمنی راه‌ها تعریف کرده‌ایم و مشاور ارشد ما در این پروژه‌ها آقای «آلن راس» است و لایحه‌ای را به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب قانونی مبنی بر رتبه‌بندی راه‌های موجود در کشور ازنظر سطح ایمنی ارائه کرده‌ایم. همچنین برنامه ۱۰ ساله‌ای برای کاهش تلفات رانندگی در دست اجرا داریم.

درپایان جلسه نماینده بخش خصوصی و عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی گزارشی از عملکرد بخش خصوصی به دبیرکل تراسیکا ارائه کرد و پیشرفت ایران در زمینه حمل و نقل کالا و ترانزیت را مدیون همکاری دوجانبه بخش خصوصی و دولت دانست و بر پیشرفت‌های نرم افزاری  ۱۰۰درصد ایرانی با اتکا به توان داخلی و دانش آموختگان کشور تاکید کرد.  

همچنین اقدام دولت ترکمنستان در خصوص اخذ عوارض از کامیون های ایرانی بدون اطلاع رسانی قبلی و ضرر و زیان های وارده این بار از زبان بخش خصوصی مطرح شد.

نظر شما