شناسهٔ خبر: 27276 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

همزيستی مسالمت آميز ريل و شهر

ریل باس قطار حومه ای هر چند كه مسئولان شهری و شهرداری تهران تاكيد دارند كه ايستگاه راه آهن تهران بايد به خارج از شهر منتقل شود اما تجربه شهرهای بزرگ در دنيا نشان می‌دهد در صورت انجام اين كار، مردم براي ترددهاي برون شهري خود با مشكلات عديده‌ای مواجه خواهند شد.

طبق تجربه شهرهاي بزرگ، ايستگاه راه آهن البته ايستگاه هاي بزرگ در مركز شهر واقع شده اند بطوريكه ايستگاه راه آهن نيويورك كه قدمتي بسيار طولاني داشته در طول تمام اين سالها به عنوان يك مركز تجاري، فرهنگي و ترانزيتي شناخته شده است.

همچنين شهر پاريس نيز نه تنها ايستگاه راه آهن را از مركز به حومه انتقال نداده بلكه براي خود ايستگاه هاي متفاوت تعبيه كرده است.

در كنار اين شهرها ، شهر لندن نيز يكي از قديمي‌ترين و بزرگترين ايستگاه‌هاي راه‌آهن جهان را به خود اختصاص داده و مهمتر از همه برلين به عنوان پايتخت كشور آلمان نيز شبيه به لندن، ايستگاه راه آهن آن در همسايگي دانشگاه بزرگ و يكي از بزرگترين هتل‌هاي شهر برلين قرار گرفته است.

تجاربي شبيه به اين در كشورهاي شرقي نيز ديده مي‌شود بطوريكه شهر مسكو در روسيه كه يكي از تاريخي‌ترين ايستگاه‌هاي قطار جهان را دارد راه‌آهن خود را به يكي از مركزي‌ترين خيابان‌ها رسانده و مهمتر از همه در كشور ژاپن نيز به عنوان يكي از پيشروترين كشورهاي آسيايي در استفاده از راه‌آهن اكثر، قريب به اتفاق ايستگاه‌ها در نقاط مركزي شهرهاي بزرگ واقع شده است.

هر چند نمي‌توان صرف تجربه كشورهاي خارجي را به عنوان يك الگوي موفق در اين بين به حساب آورد اما استفاده از تجارب كشورهايي كه به نسبت ايران از سابقه طولاني‌تري در مديريت حمل و نقل در شهرهاي بزرگ برخوردارند قطعا امتيازي مهم براي ايران خواهد بود.

بنابر آنچه كه در مطالب فوق آمد، در بسياري از شهرهاي بزرگ جهان، تصميم گيران شهري براي تسهيل تردد مردم از ايستگاه راه آهن به نقاط مختلف شهري، قطار شهري (مترو) و ساير وسايل نقليه عمومي را به طرق مختلف به ايستگاه هاي راه آهن متصل مي كنند تا مردم بتوانند پس از پياده شدن از قطار بدون صرف هزينه زيادي به سهولت به منازل و محل كار خود مراجعه كنند.

امروز جايگاه ايستگاه راه آهن تهران در تردد مسافران و نيز مناطق همجوار از طريق خطوط ريلي به نحوي است كه اكنون يكي از سامانه اتوبوس هاي تندرو شهري، يك خط مترو به همراه يك پايانه اتوبوسراني و تاكسيراني در محدوده آن قرار گرفته است.

چندي پيش دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در مصاحبه اي كه با يكي از رسانه ها داشته ضمن ابراز مخالفت با خروج ايستگاه راه آهن از تهران گفت: با توجه به اينكه شركت راه آهن در زمينه حمل و نقل حومه كلانشهرها ورود كرده است، نه تنها نبايد ايستگاه راه آهن از شهر خارج شود، بلكه بايد اتصالش را به مركز شهر تقويت كرد.

پيروز حناچي افزود: موضوعي كه در دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي و معماري و وزارت راه و شهرسازي پيگيري مي شود و پيش از اين نيز در مطالعات مجموعه شهري تهران به آن اشاره شده است؛ برخورداري كلانشهرها از يك سيستم يكپارچه حمل و نقل در حوزه نفوذ آنهاست به اين معنا كه حمل و نقل درون، حومه و برون كلانشهرها با هماهنگي نسبت به يكديگر عمل كنند.

به اعتقاد بسياري از اقتصاددانان و مطالعات انجام شده در سطح كلان اقتصادي برخي كشورها نشان مي دهد كه سرمايه گذاري در حمل و نقل ريلي موجب افزايش رشد اقتصادي اين كشورها شده و با افزودن بر بازدهي اجتماعي در سرمايه گذاري هاي خصوصي موجبات سرمايه گذاري درزيرساخت هاي حمل و نقل مي شود.

پيش از اين نيز مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفته بود كه با توجه به تجربه موفق كشورهاي توسعه يافته در استفاده از راه آهن در مراكز شهري در توسعه شهرهاي بزرگ، ايده انتقال ايستگاه راه آهن تهران به خارج از شهر طرح غيرمنطقي و غيركارشناسي است.

پورسيدآقايي در اين باره تاكيد كرده كه اگر نگاهي به تجربه ديگر كشورها داشته باشيم، مي بينيم كه در شهرهاي بزرگ و پرجمعيت جهان نه تنها راه آهن به خارج از شهر منتقل نشده بلكه در ساختارهاي جديد اين شهرها ايستگاه هاي راه آهن در مراكز اصلي و پرجمعيت شهر ساخته شده اند.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه دسترسي آسان و در زمان كوتاه به ايستگاه هاي قطار يكي از اصلي ترين دغدغه هاي راه آهن به حساب مي آيد، گفت: ما بايد كاري كنيم كه مسافران در كوتاه ترين زمان ممكن و با صرف كوتاه ترين مسير به ايستگاه راه آهن برسند تا از آنجا بتوانند به مقاصد مورد نظر خود سفر كنند.

بدون شك دست اندركاران ريلي در اكثر نقاط دنيا سال ها پيش به اين نتيجه رسيده اند كه ايستگاه هاي راه آهن نبايد در حاشيه شهرها قرار گيرند، زيرا ايستگاه هاي راه آهن محل رفت و آمد مردم است و بايد با تغيير كاربري هاي مناسب به خصوص با رويكردهاي فرهنگي به عنوان يك فضاي شهري مورد توجه قرار گيرند.

در همين راستا ايستگاه هاي راه آهن و توسعه خطوط ريلي نيازمند نگاهي جامع است چرا كه دور شدن ايستگاه هاي راه آهن در حاشيه شهرها به منزله سخت شدن سفر با قطار براي مردم است، ضمن اينكه اين مساله باعث به وجود آمدن مشكلات زيادي براي مردم خواهد شد.

علي اكبري عضو كميسيون كشاورزي و منابع طبيعي نيز در اين باره اظهار كرد: موضوع آلودگي محيط زيست يكي از مسائلي است كه مسئولان حمل و نقلي بايستي به آن توجه ويژه داشته باشند.
وي افزود: با توجه به سرمايه هاي بسياري كه صرف احداث ايستگاه هاي راه آهن مي شود بهتر است مردم با سهولت بتوانند به محض پياده شدن از قطار به ديگر وسايل حمل و نقلي نيز دسترسي داشته باشند.

نماينده مردم شيراز خاطر نشان كرد: يكپارچگي وسايل حمل و نقلي با يكديگر بايد در دستور كار دست اندركاران حمل و نقلي به خصوص حوزه ريلي قرار گيرد.

در مجموع متخصصان حمل و نقل بر اين باورند كه بين كارآيي در بخش حمل و نقل و كارآيي عمومي اقتصاد و رشد اقتصادي، رابطه مستقيمي وجود دارد و حمل و نقل را واسطه ميان فعاليت هاي كشاورزي، صنعتي، بازرگاني و خدماتي در سطح ملي و بين المللي مي دانند و در اين بين براي نقل و انتقال كالا و مسافر به حمل و نقل ريلي توجه ويژه اي دارند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۰:۵۴ 0 1

    شهرداری زیاد حرف میزنه یک زمان میگفتند تونل توحید و نیایش 50 درصد الودگی تهران کم میکنند با افتتاحشان والا ما هنوز این پنجاه درصد کاهش ندیدیم بدتر ترافیک همت به نیایش هم منتقل شد و بزرگراه قفل 
                                

نظر شما