شناسهٔ خبر: 27369 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون عمران مجلس:

بعید است لایحه مدیریت واحد شهری تا پایان سال به مجلس برسد/ ۴۰۰ هزار مهندس در نظام مهندسی‌ها مشغول هستند

گردهمایی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: بعید است که تا پایان سال پنج لایحه دولت به ویژه مدیریت واحد شهری به مجلس ارسال شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان اردبیل، محمدرضا رضایی کوچی در گردهمایی شهرداران، شورای شهر، اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان و اعضای كمسیون عمران مجلس شورای اسلامی در اردبیل با  اعلام این مطلب گفت: دولت پنج لایحه را در حمایت از شوراها، شهرداری‌ها و همچنین دهیاری‌ها آماده ارائه به مجلس دارد اما با توجه به اینکه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال بررسی است، بعید است که تا پایان امسال به صحن علنی مجلس بیاید.

وی تصریح کرد: با ورود این لوایح از سوی دولت به مجلس آمادگی داریم در کمیسیون تخصصی عمران مجلس با حضور نماینده عالی شوراها و شهرداری‌ها این لوایح را مورد بررسی دقیق قرار دهیم تا مشکلات شهرداری‌ها از بابت مدیریت واحد شهری، درآمدهای پایدار، استخدام نیروها و همچنین تعیین شهرداران مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در مورد پیشنهاد دولت به مجلس برای انتخاب شهرداران به دست مردم در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر گفت:‌ در این زمینه نمی‌توان اظهار نظری کرد ولی تلاش ما بر این است تا در کنار حمایت از شوراها و جایگاه قانونی آنها بند به بند این لوایح را بررسی کنیم تا با درک شرایط، مزیت‌ها و معایب کار آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

رضایی کوچی به پرداخت مستقیم درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: این کار به نفع شهرداری‌ها و شوراهاست به طوری که در همین استان اردبیل از این محل تا سه برابر به حساب شهرداری‌ها به نسبت شرایط موجود منابع بیشتری اختصاص می‌یابد.

۴۰۰ هزار مهندس در نظام مهندسی‌ها مشغول هستند

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در سازمان نظام مهندسی بیش از ۴۰۰ هزار نفر مهندس فعالیت می‌کنند که باید از این فعالیت‌ها و وضعیت معیشتی و اشتغال این نیروها حمایت شود، بیان کرد:‌ درآمد مهندسان با کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی و رکود ساخت و ساز به شدت کاهش پیدا کرده که از همین رو ما قصد داریم تا قانون نظام مهندسی را در مجلس اصلاح کنیم.

رضایی کوچی گفت:‌ ما هر چه منتظر دولت شدیم تا در این زمینه لایحه‌ای بدهد متأسفانه این لایحه را ارسال نکرده ولی بنا داریم خودمان طرحی را در مجلس با مشورت گرفتن از شورای عالی نظام مهندسی، کارشناسان و متخصصان خبره، قانون نظام مهندسی را در مجلس بعد از ۲۰ سال اصلاح کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: قطعاً با در نظر گرفتن همه مواردی که کارشناسان امر اعلام می‌کنند یک قانون جامع و کاملی در قالب نظام مهندسی تدوین شده تا حمایت همه‌جانبه از مهندسان انجام شود.

رضایی کوچی ادامه داد: قطعاً پایه تصمیم‌گیری ما قانون قبلی نیست بلکه یک قانون کارآمد و جامعی را در نظام مهندسی با رویکرد ارتقا کیفیت ساخت و ساز در کشور و احیای معماری اسلامی تدوین می‌کنیم تا همه از مزایای آن استفاده کنند.

وی توجه به صادرات خدمات فنی، مهندسی را نیز به عنوان یک ضرورت در این حوزه یادآور شد و اظهار کرد: ما از پیشنهاد استاندار اردبیل در تشکیل صندوق توسعه استان‌ها استقبال کرده و قطعاً تلاش می‌کنیم تا در برنامه ششم توسعه این اهداف و برنامه‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

نظر شما