شناسهٔ خبر: 27418 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش خبر داد؛

تشکیل نخستین جلسه مشهد ۲۰۱۷ پس از مصوبه ۱۱ بندی هیات‌وزیران در وزارت راه و شهرسازی/ تصویب امکان‌سنجی ثبت جهانی محدوده پیرامون حرم مطهر رضوی در میراث جهانی یونسکو

مشهد 2017 مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی از تشکیل نخستین جلسه مشهد ۲۰۱۷ پس از مصوبه ۱۱ بندی هیات‌وزیران خبر داد و یکی از بندهای مهم مصوبه هیات وزیران را بند ۵؛ تعیین حریم منظری حرم مطهر رضوی و ابنیه‌تاریخی وابسته به آن و امکان‌سنجی ثبت جهانی محدوده حرم عنوان کرد.

فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان آخرین اقدامات درباره ستاد اجرایی و دبیرخانه مشهد ۲۰۱۷ از تشکیل نخستین جلسه پس از مصوبه ۱۱ بندی هیات وزیران خبر داد و گفت: برای انتخاب مشهد انتخاب مشهد برای سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی سلسله اقداماتی انجام شد که یکی از آنها پیگیری تصویب پیش‌نویس مشهد، پایتخت فرهنگی اسلامی در هیات وزیران توسط وزرای راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بود که این مهم در هفته‌های گذشته و در تاریخ ۹۵.۵.۳ به وقوع پیوست.

برای دیدن مصوبه ۱۱ بندی هیات وزیران درباره مشهد ۲۰۱۷ اینجا کلیک کنید.

مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش با تاکید بر اینکه معاونت شهرسازی و معماری وظیفه دبیرخانه‌ای این رویداد مهم فرهنگی را در مشهد برای سال ۲۰۱۷ برعهده دارد افزود: در آن مصوبه، هیات‌دولت بندهایی دارد که یکی از بندهایش ستادملی مشهد ۲۰۱۷ است. همچنین بند ۵ این مصوبه یکی از بندهای مهمی است که به سیما و منظر شهری و توجه به بافت‌های تاریخی شهری که هویت بخش مشهد هستند کمک قابل توجهی خواهد کرد.

به گفته صادق‌مالواجرد؛ طبق مصوبه هیات دولت، اعضای قبلی به قوت خود باقی هستند و اعضایی نیز به آن افزوده شده‌اند که در جلسه‌ای که سه‌شنبه ۱۶ شهریورماه سال جاری در وزارت راه و شهرسازی تشکیل می‌شود، حضور پیدا خواهند کرد.

وی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی پنجمین جلسه استراتژیک خود را درباره مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۱۷ در اجرای مسئولیت‌هایی که برعهده دارد تشکیل می دهد و پس از مصوبه هیات‌وزیران که تا پایان سال ۹۶ لازم الاجرا است این نخستین جلسه ای است که تشکیل می شود و این سلسله جلسات تا موعد مقرر ادامه خواهد یافت.

در بند ۵ مصوبه ۱۱ بندی هیات وزیران برای مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی آمده است: به منظور حفاظت از شان و جایگاه حرم مطهر امام رضا (ع) در سیمای شهری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلف است با همکاری دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری، آستان قدس رضوی و سایر دستگاه های ذیربط تا نیمه اول سال ۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) نسبت به تعیین حریم منظری حرم مطهر رضوی و ابنیه تاریخی وابسته به آن و امکان سنجی ثبت جهانی محدوده حرم مطهر امام رضا(ع) اقدام نماید.

گفتنی است در جلسه فوق که نخستین جلسه پس از مصوبه ۱۱ بندی هیات‌وزیران در این رابطه و بطور کلی پنجمین جلسه در این باره در وزارت راه و شهرسازی است، رشیدیان استاندار خراسان رضوی، مهندس شافعی معاون سازمان برنامه و بودجه، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سیدمرتضی بختیاری قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهندس جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مهندس کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور حضور خواهند داشت.

همچنین، محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، مهندس محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید، مهندس امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل، مهندس عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی، مرتضوی شهردار مشهد و محمد خانیکی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر مدعوین جلسه هستند. /

نظر شما