شناسهٔ خبر: 27419 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی قم مطرح کرد:

تبدیل محور قم - جعفریه به آزادراه/ راه آهن تهران- قم- اصفهان تا دو سال آینده تکمیل می‌شود

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: ساخت مسیر قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان و همچنین بهسازی ایستگاه مرکزی راه آهن قم در دو سال آینده با اعتبار ۵ میلیارد یورو با سرمایه گذاری خارجی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به مهم‌ترین طرح‌های بهسازی در استان، بیان کرد: قطعه اول محور قم- جعفریه به طول ۱۲ کیلومتر، محور قم- نیزار به طول ۱۴ کیلومتر، سلفچگان- راهجرد به طول ۳۰ کیلومتر و باند دوم جاده قدیم قم تهران ۱۴ کیلومتر در اسفند ۹۴ به بهره برداری رسید.قطعه دوم این طرح در مرحله زیرسازی و آماده آسفالت است و زیرسازی قطعه سوم با تملکات انجام شده تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

صبوری به خبرگزاری صدا و سیما گفت: ساخت مسیر قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان و همچنین بهسازی ایستگاه مرکزی راه آهن قم در دو سال آینده با اعتبار ۵میلیارد یورو با سرمایه گذاری خارجی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: با آزادراه شدن این مسیر۴۰ کیلومتری، مسیری به سمت شمال غرب و غرب کشور باز می‌شود که ورودی به آزادراه‌های قزوین- زنجان و آذربایجان غربی و شرقی ایجاد می‌شود که مسیر سفر را کوتاه‌تر می‌کند.

وی به مسیر قم- سلفچگان- راهجرد که مسیری پرتردد با توجیه اقتصادی بالاست، اشاره کرد و گفت: فراخوان عملیات احداثی این مسیر اسفندماه سال گذشته در روزنامه منتشر شد و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی عملیات تبدیل این مسیر به آزادراه سریع‌تر آغاز شود.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی قم، تبدیل محور قم- جعفریه به آزادراه، اتصال محور قم- پردیسان- کهک به بزرگراه قم- سلفچگان در سال جاری در دستور کار است و عملیات طرح به زودی در قالب سرمایه گذاری و مشارکت آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: کمربندی جدید قم به طول ۱۱۰ کیلومتر در فاز نخست از آزادراه تهران به سمت محور قم - سلفچگان، فاز دوم از محور قم - سلفچگان به سمت آزادراه قم - کاشان و در فاز سوم از آزادراه قم - کاشان به سمت آزادراه قم - تهران احداث می‌شود.

وی گفت: طرح احداث کمربندی جدید قم قرار است در اعتبارات سال آینده در ردیف بودجه قرار گیرد تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.

در مجموع متخصصان حمل و نقل بر این باورند که بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه مستقیمی وجود دارد و حمل و نقل را واسطه میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی می دانند و در این بین برای نقل و انتقال کالا و مسافر به حمل و نقل ریلی توجه ویژه ای دارند.

نظر شما