شناسهٔ خبر: 2743 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواشناسی کشور خبر داد:

برنامه‌ریزی برای حذف نویز از روی رادارهای سازمان هواشناسی/ دلایل اختلال پیش‌بینی‌های هواشناسی

داود پرهیزکار رییس سازمان هواشناسی کشور از وجود نویز در تصاویر راداری دریافت شده از سوی این سازمان خبر داد و گفت: این نویزها مربوط به بی‌سیم‌هایی هستند که در سطح تهران نصب شدند و به دلیل این‌که پهنای باند آن‌ها با پهنای باند رادارهای سازمان یکی است باعث این اختلالات می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی در چهارمین نشست خبری و تخصصی وزارت راه و شهرسازی که صبح امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر برگزار شد با اشاره به پارازیت‌های ماهواره‌ای که موجب نگرانی شهروندان شده است به تشریح چگونگی تهیه تصاویر ماهواره‌ای پرداخت و توضیح داد: تصاویری که رادار تهیه می‌کند از طریق ارسال پالس الکتریکی انجام می‌شود. رادار پالس الکتریکی را می‌فرستد و این پالس پس از برخورد با مانع بر می‌گردد و این‌گونه تصویر تهیه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: پیش‌ از این هم بر روی این‌گونه تصاویر نویز بوده و همچنان از بین نرفته است. علت وجود این نویزها را باید سازمان تنظیم مقررات رادیویی به ما بگوید. 

پرهیزکار گفت: سازمان تنظیم و مقررات رادیویی که از سازمان‌های وابسته وزارت ارتباطات محسوب می‌شود، به صورت غیر رسمی در جلسه‌ای اعلام کرد که این نویزها مربوط به بی سیم‌هایی هستند که در سطح تهران نصب شدند و به دلیل این‌که پهنای باند آن‌ها با پهنای باند رادارهای سازمان هواشناسی یکی است، باعث اختلالات می‌شوند.

رییس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: اکنون این موضوع در دست بررسی است و قرار شده این نویزها از روی رادارهای سازمان حذف شوند. طبیعی است که اگر رادارها دارای نویز باشند، این نویزها با پدیده‌های هواشناسی تداخل پیدا می‌کنند و مانع از رویت صحیح تصاویر دریافتی می‌شوند.

پرهیزکار گفت: برخی از پدیده‌ها مانند پدیده‌های کوچک مقیاس هواشناسی عمر کوتاهی دارند. اگر بخواهیم این پدیده‌ها را به درستی شناسایی کنیم، رادارها باید بدون نویز باشند و در هر صفحه تنها یک پدیده مشاهده شود. 

مدیریت سدها به کمک هشدارهای هواشناسی/ دستاورد خدمات سازمان هواشناسی به میلیارد‌ها تومان می‌رسد

پرهیزکار در این نشست با یادآوری سابقه ۵۰ ساله تاسیس سازمان هواشناسی در ایران، به تشریح وظایف و حوزه فعالیت‌های این سازمان پرداخت و گفت: در ابتدای تأسیس قرار بود که این سازمان فقط در بخش هوانوردی خدمات‌رسانی کند اما اکنون این حوزه تنها بخش کوچک و در عین حال مهمی از وظایف این سازمان را تشکیل داده است.

وی در ادامه به اهمیت‌ اطلاعات صادره از سوی سازمان هواشناسی در حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل هوایی، حمل‌ونقل دریایی، محیط زیست، کشاورزی، راهداری، شهرسازی، باستان شناسی، بهداشت، نظامی و بین‌الملل اشاره کرد و افزود: اکنون بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای کشور براساس اطلاعاتی که از سوی این سازمان صادر می‌شود، برنامه‌های خود را تنظیم می‌کنند.

پرهیزکار گفت: مثلا در بخش نظامی هیچ مانور نظامی بدون اطلاعات سازمان هواشناسی انجام نمی‌شود. اگر قرار باشد در مانورهای نظامی موشکی پرتاب شود، در این مواقع باید وضعیت هوا در ارتفاعات شناسایی شود و به اطلاع مسئولان مربوطه برسد.

وی درباره نقش اطلاعات صادره از سوی سازمان هواشناسی در حوزه آب گفت: یکی از مسایل مهم که مربوط به این سازمان می‌شود، مدیریت آب است. پیش‌بینی سیل یکی دیگر از وظایف این سازمان است که پس از ریزش باران و پر شدن رودخانه‌ها به صورت هشدار اعلام می‌شود. از طریق همین هشدارهاست که مدیریت سدها انجام می‌شود. گاهی اوقات از طریق همین پیش‌بینی‌ها می‌توان جلوی وقوع سیل را گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: دستاورد خدماتی که سازمان هواشناسی می‌دهد، گاهی به میلیارد‌ها تومان می‌رسد. حال اگر همین پیش‌بینی‌ها نباشد، این امکان هست که خسارت‌های چند میلیاردی به مردم و کشور وارد شود. مثلا در جریان سیل قم، چند سال پیش جمع کثیری در فصل بهار در رودخانه‌ خشکی در قم اطراق کرده بودند. با پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، وقوع سیل به اطلاع این افراد رسید و آن‌ها بلافاصله محل را ترک کردند.

نقش هشدارهای هواشناسی در تعیین محدودیت‌های ترافیکی

پرهیزکار گفت: از زمانی که دولت یازدهم مسئولیت را به عهده گرفته، در تهران و دیگر شهرهای بزرگ علاوه بر پیش‌بینی‌ هوا، بحث پیش‌بینی و گزارش کیفیت هوا نیز ارایه می‌شود و مطابق همین پیش‌بینی‌ها، تغییراتی در ایجاد محدودیت‌های ترافیکی ایجاد شده است.

وی افزود: مثلا، بحثی مطرح بود که طی آن قرار شد از اول زمستان تا آخر زمستان طرح زوج و فرد را برقرار کنند. این محدودیت می‌توانست تبعات و معضلات اجتماعی ایجاد کند و همچنین باعث تحمیل هزینه‌هایی بر نیروی انتظامی شود. ما بحث پیش‌بینی پنج روزه کیفیت هوا را انجام دادیم و آن‌را به اطلاع کنترل ترافیک تهران رساندیم و قرار شد که هرگاه هوا کیفیت لازم را نداشت، مراتب را از قبل اعلام کنیم تا طرح تفکیکی اجرا شود. بدین ترتیب بود که در زمستان گذشته، حتی یک مورد هم محدودیت زوج و فرد اتفاق نیفتاد.

پرهیزکار به برخی از مشکلات سازمان هواشناسی اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که همه ادوات ما در هواشناسی خارجی است و در داخل تولید نمی‌شود، به همین لحاظ به دلیل وجود تحریم مشکلاتی برای تهیه ادوات مورد نیاز داریم. البته اگر تامین اعتبار بشود، ما می‌توانیم بسیاری از این مشکلات را رفع کنیم.

پرهیزکار همچنین به راه‌اندازی سامانه تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) در سازمان هواشناسی کشور اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته اطلاعات هواشناسی از سوی خود سازمان یا صدا و سیما به مردم اعلام می‌شد اما اکنون سعی کردیم تا با راه‌اندازی این سامانه، اطلاعات سازمان را به روش‌های مختلف در اختیار کاربران قرار دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: تاکنون سامانه کشاورزی راه‌اندازی شده و در آینده نیز سامانه کامیون‌داران راه اندازی می‌شود تا با وصل شدن به این سامانه بتوانند از اطلاعات به دست آمده، به موقع استفاده کنند./

نظر شما