شناسهٔ خبر: 27497 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

موفقيت یکی ديگر از تجارب شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران؛

خانه داروغه مشهد برنده جایزه ۲۰۱۶ آسیا و اقیانوسیه یونسکو شد

خانه داروغه مشهد در اجرای سیاست حفاظت و بهره‌برداری مجدد از آثار ارزشمند و تاریخی کشور یکی از تجارب شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران موفق به دریافت جایزه میراث فرهنگی یونسکو در منطقه آسیا - اقیانوسیه شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تاریخ اول سپتامبر ۲۰۱۶ برابر با ۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳ برنده از ۶ کشور ایران، استرالیا، پاکستان، چین، ژاپن و هند، برگزیدگان این دوره از جوایز میراث فرهنگی یونسکو در منطقه آسیا و اقیانوسیه اعلام شدند.

هیات داوران این مسابقه متشکل از کارشناسان برجسته بین‌المللی در عرصه مرمت و حفاظت میراث فرهنگی، پس از بررسی ۴۰ نامزد پیشنهادی از کشورهای منطقه شامل ۳۴ اثر برای مرمت و حفاظت و ۶ اثر به عنوان طرح جدید در بستر میراث فرهنگی، آثار واجد شرایط برای دریافت این جایزه را برگزیدند.

خانه داروغه مشهد در سال ۱۳۹۱ به تملک شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن درآمد و توسط دفتر معماری بن مرمت شد و در زمستان ۱۳۹۳ به عنوان فضای اداری و موزه به بهره‌برداری رسید. هدف از حفاظت و مرمت خانه داروغه حفظ اصالت هویت فرهنگی شهر و منطقه، جلوگیری از تخریب عناصر ارزشمند تاریخی شهر مشهد و نمایش بخشی از هنر و معماری این سرزمین به شهروندان و زائران بوده است.

خانه داروغه در محله قبر میر، کوچه کشمیری‌ها، بزرگترین و زیباترین خانه مرمت شده در محدوده مرکزی شهر مشهد است. این خانه در محدوده طرح بهسازی و نوسازی مرکز شهر مشهد قرار دارد.

شرکت عمران و بهسازی شهری ايران یک بار دیگر در سال ۲۰۰۴ همین جایزه را برای مرمت خانه زرگر یزدی در شهر یزد دریافت کرده بود./

نظر شما