شناسهٔ خبر: 27499 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با درگذشت مهندس حشمت‌الله منصف صورت گرفت

پیام تسلیت وزیر راه و شهرسازی به مناسبت درگذشت پدر صنعت تاسیسات ایران

منصف درگذشت مهندس حشمت ‌الله منصف، که به عنوان چهره ماندگار تاسیسات در ایران شناخته شده است و از چهره‌های تاثیرگذار در طراحی بیمارستان‌‌ها بود و طراحی بیش از ۱۵۰ بیمارستان را در کارنامه داشت، موجی از تاسف و تاثر را در جامعه مهندسی ایران به جای گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با درگذشت مهندس حشمت‌الله منصف که ساخت بیمارستان میلاد یکی از تجربه‌های تحسین شده وی بود، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با صدور پیامی درگذشت وی را فقدانی برای جامعه مهندسی ایران خواند و یادش را گرامی داشت.

متن پیام تسلیت وزیر راه و شهرسازی به شرح زیر است:

 به نام خدا

از شمار دو چشم یک تن کم 

و از شمار خرد هزاران بیش 

مرگ حق و حق گاه تلخ است. در این میان، مرگ عزیزان و بزرگان، تلخ ترین حقیقت است. از مرگ گزیر و گریزی نیست. خبر درگذشت شادروان مهندس حشمت‌الله منصف تأثر بسیاری را در میان همکاران وزارت راه و شهرسازی خصوصاً بین همکاران ایشان در مرکز تحقیقات راه ،مسکن و شهرسازی و شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و کمیته‌های تخصصی آن موجب شد.

ایشان عمری بسیار پربار داشتند. در سال ۱۳۶۷ جزو نخستین کسانی بودند که به شورای تدوین مقررات ملی ساختمان که در آن زمان کمیته فنی نامیده می شد، دعوت شدند و مسؤلیت تدوین  مقررات تأسیسات بهداشتی و همچنین گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع را عهده‌دار شدند. در سال‌های بعد عضویت کمیته تدوین تعاریف مقررات ملی ساختمان را نیز پذیرفتند. مقبولیت حرفه‌ای و علمی‌ای که ایشان در مهندسی تأسیسات مکانیکی در بین مهندسان کشور داشتند زمینه تصویب دو مبحث تأسیساتی در مراجع تصویب کننده فراهم کرد و به‌کارگیری آن‌ها را توسط مهندسان تأسیسات بسیار تسهیل نمود.

ایشان از سال ۱۳۶۷ تا همین اواخر یعنی تا میانه سال ۱۳۹۴ با شورای تدوین مقررات ملی ساختمان همکاری داشتند و فقط در چند ماهه اخیر به علت ضعف جسمی از حضور در این شورا بازماندند. شادروان منصف دارای برجستگی‌های اخلاقی حرفه‌ای بودند که می‌تواند برای ما سرمشق نیکوئی باشد

از جمله آنها نظم کاری، ژرف‌نگری و پرهیز از مسامحه در مسایل علمی و فنی، روزآمدی و گشوده بودن به روی آخرین ساخته‌ها و یافته‌های فناوری با وجود کهولت سن، اندیشگری در موضوعات نظری و عملگرایی در حرفه مهندسی، خُلق آموزنده و آموزگاری و بالاخره آراستگی به مکارم اخلاقی همچون راستگوئی ، اعتماد پذیری و زندگی زاهدانه را می‌توان نامبرد. ایشان افزون بر مشارکت جدی در تدوین مباحث ۱۴ و ۱۶ و دیگر آثار نوشتاری در طراحی تأسیسات بسیاری از بیمارستان‌ها و طرح‌های بزرگ مسؤلیت رهبری یا مشارکت مؤثر داشته‌اند.

مرحوم مهندس منصف محققی دقیق النظر و دانشمندی اهل عمل بودند که وجودشان حقیقتا برای شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی غنیمتی بود و نیز برای جامعه مهندسی کشور که متأسفانه از آن محروم شد، بویژه آنکه روزگار به ندرت چنین جامعیت فایده‌مندی را در شخص واحد جمع خواهد کرد. یادش گرامی، راهش پر رهرو و رحمت و رضوان الهی بر آن روان پاک باد.

   عباس آخوندی

وزیر راه و شهرسازی

نظر شما