شناسهٔ خبر: 27512 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

راهداری کردستان تشریح کرد:

جزئیات نتایج حاصل از تحلیل تصادفات سال ۹۴ در کردستان

تصادف جاده‌ای مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان نتایج تحلیل تصادفات سال ۹۴ در استان را منتشر کرد که بر اساس از مجموع ۳۶۰ کشته در سال گذشته ۱۴۰ نفر در حین وقوع تصادف و بقیه نیز در حین انتقال و یا در بیمارستان فوت شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی کردستان، نتایج حاصل از تحلیل تصادفات به شرح ذیل است.

۱- بررسی تلفات به تفکیک درجه عملکرد راه بیانگر حدود ۷۸ درصد از تلفات در محورهای شریانی، ۱۴ درصد در محورهای فرعی و ۸ درصد در محورهای روستایی است.

۲-در تحلیل تعداد تلفات محورهای شریانی، محور سنندج - دیواندره- سقز - سرا با ۴۴ درصد تلفات بیشترین تعداد تلفات را داشته و محور سنندج - کامیاران با ۱۸ درصد تلفات در رده دوم قرار دارد و محور سنندج - مریوان با ۱۱درصد تلفات در رده سوم بوده است.

اما بررسی شدت تصادفات نشان می‌دهد محور سنندج - دیواندره - سقز - سرا با شدت ۱.۷نفر در هر فقره تصادف، محور بحرانی در استان است.

۳- نتایج تحلیل بر اساس نوع راه شریانی نشان می‌دهد ۶۱ درصد تلفات در محورهای دو خطه و ۲۵ درصد در محورهای چهار خطه و حدود ۱۴درصد در محورهای دارای باند سبقت اتفاق افتاده است که شدت تصادفات در محورهای سه خطه بیشتر و ۱.۷ نفر در هر فقره تصادف بوده است. 

این در حالی است که تنها ۷۰ کیلومتر از ۹۱۰ کیلومتر راه شریانی سه خطه بوده و شاخص ۲۲ نفر کشته در هر ۱۰۰ کیلومتر طول راه را دارد. 

۴- بررسی تعداد تلفات به تفکیک نوع برخورد نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد از تلفات ناشی از برخورد دو یا چند وسیله نقلیه با یکدیگر و ۴۵ درصد ناشی از واژگونی وسیله نقلیه و ۵ درصد برخورد با عابر بوده است.

۵- در بررسی علت تامه تصادفات، ۴۴درصد در اثر انحراف به چپ و یا سبقت غیرمجاز، ۲۹ درصد تلفات ناشی از تخطی از سرعت، ۱۴ درصد عدم توجه به جلو و ۹ درصد عدم توانائی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از خستگی بوده که شدت تصادف در این مورد بیشترین و ۱.۶ نفر در هر فقره است. 

۶- نتایج حاصل از بررسی نوع وسیله مقصر در بیشترین تعداد تلفات سواری انواع پژو و سمند و.... با ۴۵ درصد، خودرو پراید با ۱۷ درصد و انواع تریلی و کامیون ۱۳درصد، وانت ۸.۶ درصد، انواع سواری استیشن ۵درصد، اتوبوس و مینی بوس با پنج درصد، پیکان با ۵.۷ درصد، و موتور سیکلت ۱.۰ درصد است.

بر این اساس شدت تصادف وسایل نقلیه عمومی اتوبوس و مینی بوس به مراتب بیشتر از سایر خودروها و دارای شدت ۳.۵نفر در هر فقره تصادف است. 

همچنین در بررسی وسایل نقلیه مقصر، آمار نشان می‌دهد وسایل نقلیه سبک ۸۲ درصد و وسایل نقلیه سنگین ۱۸درصد در تصادفات به وقوع پیوسته سهیم بوده‌اند و شدت تصادف در وسایل نقلیه سنگین ۱.۵۶نفر در هر فقره تصادف است. 

۷- بررسی زمان وقوع تصادفات با بیشترین تلفات نشان می دهد ۴۷ درصد تلفات در روز و ۵۳ درصد در شب اتفاق افتاده است که شدت تصادفات در شب به مراتب بیشتر و ۱.۴۵ نفر در هر فقره تصادف است.

۸- بررسی ساعت وقوع تصادف نشان می‌دهد بازه زمانی ساعت ۱۷ تا ۲۰ با ۲۳ درصد بیشترین تلفات را داشته که شدت تصادفات در بازه ۵ تا ۷ بامداد بیشتر و ۲.۴ نفر در هر فقره تصادف است و ساعت ۸ تا ۱۰ صبح حدود ۵.۷ درصد کمترین تعداد تلفات را داشته است. همچنین بررسی روزهای هفته نشان می‌دهد روز پنجشنبه با ۲۱ درصد و یکشنبه با ۱۸درصد بیشترین درصد تلفات، سه شنبه و چهارشنبه نیز با حدود ۱۵ درصد در رده سوم و شنبه با ۱۳درصد در رده بعدی قرار دارد و شدت تصادفات در روز یکشنبه با ۱.۷نفر در هر فقره بیشتر از سایر روزها است و روز دوشنبه با ۸.۶ درصد تلفات کمترین درصد تلفات را داشته است.

۹- بررسی محل وقوع بیشترین تلفات بیانگر این است که ۴۰ درصد تلفات در فواصل ۰ تا ۱۰ کیلومتری ورودی شهرها و مناطق مسکونی رخ داده است و ۲۵ درصد در فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتری شهرها، که مجموعا ۶۵ درصد در ۲۰ کیلومتری شهرهای استان رخ داده است که شدت تصادفات در فواصل ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری شهرها ۱.۸ کشته در هر فقره بوده است. 

۱۰- بررسی آمار نشان می‌دهد تعداد تلفات سر صحنه تصادفات ۱۴۰نفر و آمار پزشکی قانونی ۳۰ روز پس از تصادف ۳۶۵ نفر است که افزایش ۶۲ درصدی تلفات پس از تصادف (حین انتقال و یا در بیمارستان) را نشان می‌دهد که نحوه امدادرسانی به مجروحین پس از وقوع تصادف از جمله عوامل افزایش تلفات رانندگی در محورهای استان بوده و نیاز به بررسی‌های بیشتر در جهت رفع معضل موجود دارد.

نظر شما