شناسهٔ خبر: 27537 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در بیست و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار مطرح کرد:

شهر یک سازمان اجتماعی است نه یک فضای کالبدی/ رفع مشکلات شهرها بدون توجه به ابعاداجتماعی امکان‌پذیر نیست/ تشریح اقدامات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بیست و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه شهرها یک سازمان اجتماعی هستند نه یک فضای کالبدی گفت: هدف ما از آغاز براین بود که بیش از آنکه به فضای کالبدی شهر توجه شود به سازمان اجتماعی آن توجه شود، لذا تمام بحث این است که چگونه می‌توانیم سازمان اجتماعی را مورد هدف و بازآفرینی قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بیست و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار درخصوص امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: حضور جناب آقای ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون شک فرصتی است برای کشور چرا که رویکرد اجتماعی و درک روشن از مسئله رفاه اجتماعی و توانمندسازی شهروندان در جهت حفاظت از زندگی خود، نکته مهمی است که آقای ربیعی از آن برخوردار هستند.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه رویکردی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد با رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاملا هم‌راستاست. هدف ما از آغاز براین بود که بیش از آنکه به فضای کالبدی شهر توجه شود به سازمان اجتماعی آن توجه شود. لذا تمام بحث براین بود که چگونه می‌توانیم سازمان اجتماعی را مورد هدف و بازآفرینی قرار دهیم.

وی همچنین اضافه کرد: ما از ابتدا براین اعتقاد بودیم که با وجود مشکلات اجتماعی و انواع ناتوانایی‌ها در بافت‌های حاشیه‌ای و بافت‌های میانی فرسوده و همچنین انواع مسائل و مشکلات اجتماعی امکان آنکه ما به کالبد پرداخته و تصور کنیم که کالبد این محلات را بدون توجه به محیط زندگی، نحوه اشتغال، نحوه روابط اجتماعی، توانمندی‌های افراد، نحوه شبکه شدن افراد در این محلات و استفاده از ظرفیت‌های نهفته آنها درست می‌کنیم، امکان‌پذیر نخواهد بود.

آخوندی با بیان اینکه تمام وجهه همت ما از روز آغاز براین بود که اگر می‌خواهیم به بحث‌های بافت‌های ناکارآمد در کنار اقدامات کالبدی ورود پیدا کنیم باید به مسائل اجتماعی، آموزشی، توانمندسازی، نهادهای مدیریت محلی و سایر بحث‌های مشابه بپردازیم گفت: از آنجایی که بدون توجه به این مسائل اقدام مؤثری در این حوزه انجام نخواهد گرفت، اقدامات لازم برای تشکیل ستاد بازآفرینی را نیز انجام داده و آن را دنبال کردیم.

وزیر راه و شهرسازی در تشریح بیشتر اقدامات صورت گرفته در جلسات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بیان کرد: در این جلسات از مناظر مختلف آموزشی، بهداشتی، اشتغال، فنی و حرفه‌ای، مالی، تأمین اجتماعی و ... به مشکلات نگاه می‌شود که در نهایت هماهنگی ناشی از آن نیز موجب دلگرمی بسیار زیادی خواهد شد، چراکه سرانجام می‌بینیم با وجود همین منابع محدود می‌توانیم با هم‌راستا کردن تمامی دستگاه‌های مرتبط و متمرکز کردن آنها در محلات هدف به بهره‌وری و راندمان بهتری دست پیدا کنیم.

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به این مطلب که ما هر روز نتیجه این هماهنگی‌های بیشتر را در کشور شاهد هستیم گفت: در روزهای گذشته درمورد خانه‌های محلات با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده و امروز نیز شاهد امضای تفاهم‌نامه دیگری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم که قطعا همه در راستای همین هماهنگی های ورت گرفته به انجام رسیده است.

آخوندی در این‌باره خاطرنشان کرد: نکته‌ای که از دید من خمیرمایه اصلی ما در این راه بوده، آن است که ما شهروندان را به جای ساختمان‌ها در طرح‌هایمان مورد هدف قرار دادیم. حتی اگر در برخی موارد نیز مجبور شویم ساختمان را هدف خود تعیین کنیم قطعا این کار را به خاطر شهروندان انجام داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: ما به دنبال آن هستیم که چه ثروت و سرمایه اجتماعی در این محلات وجود دارد، درحال حاضر ۱۹ میلیون نفر در این محلات زندگی می‌کنند که ممکن است در شرایط خوبی نباشند، ما اگر از یک نگاه بالاتر به آنها نگاه کنیم می‌بینیم که این افراد همگی ثروت‌های اجتماعی ایران محسوب شده و حدود یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند پس ما باید به این شهروندان به عنوان بزرگترین ثروتمان نگاه کنیم نه یک مشکل.

وی ادامه داد: اگر این دید را داشته باشیم باید ببینیم که چگونه می‌توانیم از این ثروت اجتماعی حداکثر استفاده را ببریم. به عقیده من بخش زیادی از این امر مستلزم آموزش حرفه، مهارت و یادگیری است به گونه ای که افراد بدانند چطور می‌توانند مشکلات را حل کرده و کاری برای خود ایجاد کنند.

آخوندی همچنین فراهم کردن امکانات برای بالندگی ساکنان مناطق هدف را نکته مهم دیگری در این مسیر قلمداد کرد و افزود: در بحث بهبود فضای زندگی، مسائل دیگری از قبیل ارتقای کیفیت محلات، مسکن و بخش‌های کالبدی بسیار مهم است. هدایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رفع بخشی از این مسائل (امور اجتماعی) کلیدی‌ترین و محوری ترین کاری است که درحال انجام است.

شهر را به عنوان یک سازمان اجتماعی می‌شناسیم

وی افزود: ما در واقع شهر را به عنوان یک سازمان اجتماعی نگاه می‌کنیم. از دیدگاه ما محله در بحث کالبد مهمترین ‌بحش بوده و تک‌بنا در درجه دوم قرار دارد. اگر محله، محله‌ای ناشایست باشد بهترین‌ خانه در آن نیز جاذبه‌ای برای سکونت افراد ندارد. لذا در این بخش رویکرد ما محله‌محوری بوده و بهبود کل محیط زیست محله است. به همین دلیل محله‌های نابسامان در ۲۷۰۰ محله شناسایی کرده و برنامه‌ بازآفرینی تمام یانها را در دستور کار خود قرار دادیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه ما در درون محلات باید به دنبال بهسازی مسکن باشیم گفت: یک محله به جز بهسازی مسکن نیاز به ایجاد یک فضای اجتماعی، مکانی برای گفتگو، مدرسه، درمانگاه بیمارستان، محلی برای گذراندن اوقات فراغت، کتابخانه، آموزشکده، مسجد، بازار و از همه مهمتر هویت دارد. ما باید محله را هدف قرار داده و کاری انجام دهیم تا افراد نسبت به آن محله حس تعلق پیدا کرده و آن را دوست داشته باشند.

وی در ادامه سخنانش افزود: امیدوارم این سند که امروز به امضا رسید در تمام بخش‌های مختلف حمل و نقلی، مسکن و شهرسازی و همچنین در تمام سطوح استانی و شهرستانی با ابلاغ دستورالعمل لازم تأثیر کافی را داشته و ما در نهایت شاهد هماهنگی و بالندگی بیشتر باشیم.

وزیر راه و شهرسازی بیرون رفتن از محلات را فرار از مشکلات موجود قلمداد کرد و گفت: تفاوت ما با سیاست قبلی در همین است، در حقیقت رها کردن محلات و ساخت بناهای جدید در سایر نقاط از مشکل فرار کردن است. در حالی که باید ضمن ورود به این محلات، مشکلات را به کمک خود مردم حل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: خوشبختانه این راهکار از سوی دولت انتخاب و هم‌اکنون ما مجری سیاست‌های آن هستیم.

وی در پایان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری روی مسائل اجتماعی بیان کرد: در حال حاضر امور اجتماعی در ۵ اولویت اول بوده و قرار است به تدریج در صدر کارها و سیاست‌های اجتماعی کشور قرار گیرد.

نظر شما