شناسهٔ خبر: 27569 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در مراسمی با حضور مسئولان ایران و افغانستان صورت گرفت؛

آغاز حرکت قطار خواف- سنگان با دستور وزیر راه و شهرسازی/ حرکت نخستین قطار منطقه در جهت توسعه و پیشرفت/ آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن خواف - هرات

افتتاح با حضور وزیر راه و شهرسازی راه آهن خواف- سنگان افتتاح و نخستین قطار با دستور آخوندی در این مسیر به حرکت درآمد. همچنین همزمان با افتتاح این پروژه، عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن خواف -هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام های دو کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، راه آهن خواف- سنگان دقایقی پیش با دستور حركت به قطار از سوی وزیر راه و شهرسازی، این خط افتتاح شد. همچنین همزمان با افتتاح این پروژه، عملیات ریل گذاری راه آهن خواف -هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام های ۲ کشور آغاز شد.

در این مراسم که با حضور محسن پورسيدآقايی معاون وزير و مديرعامل راه آهن و مسعود نصرآزادانی معاون ساخت و توسعه زير بناهای حمل ونقل شرکت ساخت برگزار شد، نصرآزادانی با اشاره به ایجاد راه‌آهن خواف- سنگان اظهار داشت: در راستای توسعه شبكه ریلی و گسترش مبادلات تجاری و ترانزیت ریلی كالا و مسافر راه‌آهن خواف –هرات بین كشورهای ایران و افغانستان طراحی و اجرا شد.

وی افزود: پروژه خواف- هرات علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه به ویژه كشور افغانستان در تكمیل و توسعه شبكه ریلی كشورهای اكو و ترانزیت از كشورهای آسیای‌میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به تركیه و اروپا تاثیر به سزایی خواهد داشت.

نصرآزادانی با اشاره به راه‌آهن خواف- سنگان بیان داشت:‌ را ه‌آهن خواف-هرات در بخش ایران از كیلومتر ۲۴ به‌علاوه ۰۹۲ راه‌آهن سنگان- تربت حیدریه در نزدیك ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال‌غربی به جنوب‌شرقی ادامه می‌یابد و در منطقه نسبتا كم عارضه و همواری پیش می‌رود.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: این مسیر راه آهن در كیلومتر ۱۲ به‌علاوه ۲۴۰ جاده تایباد- خواف و در كیلومتر ۲۱ به‌علاوه ۱۰۰ جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌كند. سپس در كیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در كیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه كم عارضه و نسبتا همواری می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن  یادآور شد:‌ كیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرار گرفته و در كیلومتر ۷۶به‌علاوه ۸۰۰ به مرز شمتیغ می‌رسد. در حال حاضر ریل‌گذاری از خواف تا مرز شمتیغ به اتمام رسیده است و ریل‌گذاری از شمتیغ تا هرات آغاز خواهد شد.

 نصرآزادانی با اشاره به هدف راه‌آهن خواف- سنگان بیان كرد: این راه‌آهن به طول ۱۴ كیلومتر اگرچه به لحاظ طول میزان قابل توجهی ندارد اما به دلیل دسترسی به معادن و توسعه سیاست‌های معدنی و فراورده‌های معدنی نقش قابل توجهی دارد.

وی افزود: با بهره‌برداری از راه‌آهن این خط ، ظرفیت یک میليون تن به حمل بار منطقه افزوده می‌شود.

آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن خواف - هرات

همزمان با افتتاح راه آهن خواف - سنگان، عملیات ریل گذاری راه آهن خواف -هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام های ۲ کشور آغاز شد.

قطعات یک و ۲ خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است.

طول این مسیر در داخل ایران ۷۶.۸ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است که ۱۴ کیلومتر آن تا ایستگاه سنگان امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.

ساخت راه آهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می شود و علاوه بر آن عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.

گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آب های آزاد از دیگر مزایای این خط ریلی عنوان شده است.

خواف از شهرستان های استان خراسان رضوی و در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده ؛ سنگان از جمله شهرهای شهرستان خواف است.

این شهرستان در نوار مرز شرقی ایران و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

نظر شما