شناسهٔ خبر: 27577 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف - سنگان بیان کرد

وحدت بیشتر ایران و افغانستان با بهره‌برداری از راه‌آهن خواف – هرات/ تحقق حمل ۲/۵ میلیون تن و برنامه‌ریزی برای ۸ میلیون‌تن بار از خواف به بنادر جنوبی/ مزایای حمل ونقل ریلی نسبت به جاده‌ای در منطقه/ بهره‌برداری از محور ریلی بعد از ۸ سال تعطیلی

افتتاح وزیر راه و شهرسازی، با تاکید بر اهمیت راه‌آهن خواف- هرات بیان داشت: با اجرایی شدن این پروژه ما موفق به حمل ۲ و نیم میلیون تن بار به بندرعباس و سایر بنادر جنوبی ایران شده‌ایم و با توجه به ظرفیت میلیاردی موجود، باید گفت تسهیل دسترسی در این منطقه از نظر استراتژیک بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف -سنگان اظهار داشت: ما در اینجا ثروت بزرگتری نسبت به معادن داریم و آن ثروت فرهنگی انسانی و مردمان منطقه است که بر تمام ثروت‌های منطقه فزونی دارد.

وی افزود: امروز پروژه بزرگی را افتتاح کردیم که اصل پروژه حد فاصل خواف در ایران و هرات در افغانستان است که  ۷۷ کیلومتر تا مرز شمتیغ در روستای مرزی ایران تکمیل شده است و از مجموع ۴ فاز این پروژه دو فاز شمتیغ تا جنو  و جنو تا هرات، در خاک افغانستان واقع شده است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز امیدواری از آغاز فازهای داخل کشور افغانستان، گفت: خوشبختانه ۴۰ کیلومتر از ریل شمتیغ تا هرات فراهم شده و امیدواریم با سرعت و با توجه به تامین منابع در افغانستان، تجهیزات فاز جنو- هرات این قطعه به سرعت تکمیل شود.

آخوندی با بیان اینکه این منطقه غنی‌ترین معادن سنگ جهان را در اختیار دارد، گفت: با اجرای این پروژه ما موفق به حمل ۲ و  نیم میلیون تن بار به بندرعباس و سایر بنادر جنوبی ایران شده‌ایم.

وی با اشاره به ظرفیت معادن موجود در این منطقه خاطرنشان کرد: ارقام حاکی از یک ظرفیت میلیاردی است و به همین خاطر این منطقه از جهت استراتژیک  و دسترسی بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حمل این ثروت از طریق حمل و نقل جاده‌ای عقلایی نیست و برای حفظ محیط زیست، ایمنی، صرفه‌جویی انرژی و سایر مسایل بایداز طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا و منتقل شود.

وی با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در خواف، ابراز داشت: سالانه هشت میلیون تن عملیات معدنی انجام می‌شود که دو و نیم میلیون تن از این حجم را به ریل منتقل کرده‌ایم. اما باید حجم حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی در این منطقه را افزایش دهیم.

آخوندی با اشاره به اهمیت راه‌آهن خواف- هرات بیان داشت: با توجه به اینکه معادن افغانستان روی مرز واقع هستند، چنانچه بهره‌برداری و استخراج معادن در کشور همسایه انجام شود، افغانستان نیازمند مسیری برای دسترسی به دریا است و این کار  از طریق شمتیغ  قابل انجام است.

وی در ادامه یادآور شد: این پروژه اتفاق مبارکی در جهت وحدت دو ملت مسلمان است که ریشه فرهنگی و دین یگانه دارند. لذا ما می‌توانیم این وحدت را در منطقه توسعه دهیم و با کمک یکدیگر در راستای توسعه و عمران منطقه گام برداریم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان از استاندار خراسان رضوی، فرماندار خواف، سفیر افغانستان، مشاور و پیمانکار پروژه، شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و راه‌آهن تشکر کرد.

بهره‌برداری از محور ریلی بعد از ۸ سال تعطیلی

نماینده خواف در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مهمترین معادن ایران در این منطقه واقع است که ۱۰ کارخانه بزرگ کنسانتره و کندله در این منطقه ساخته شده و یا در حال افتتاح است.

محمود نگهبان سلامی، از وجود نیروی انسانی ماهر و ارزان، نیروگاه های بادی به ظرفیت هزار مگاوات و تعاملات اقتصادی با کشور همجوار، افعانستان به عنوان ویژگی های این منطقه یاد کرد و گفت: این محور ریلی بعد از ۸ سال تعطیلی، با تلاش دولت تدبیر و امید تکمیل و امروز به بهره برداری رسید.

قطعه ۱۴ کیلومتری راه آهن خواف - سنگان با هزینه کرد ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار که امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی به بهره برداری رسید، یکی از قطعات چهارگانه راه آهن خواف - هرات و نخستین خط آهن بین ۲ کشور ایران و افغانستان است.

قطعات یک و ۲ خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است.

طول این مسیر در داخل ایران ۷۶.۸ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است.

نظر شما