شناسهٔ خبر: 27610 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار کردستان:

بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردمی در توانمندسازی مناطق حاشیه‌‌نشین کردستان

عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان گفت: باید از ظرفیت تشکل‌های مردمی برای ساماندهی و جلوگیری از رشد مناطق حاشیه‌‌نشین در استان بهره‌گیری شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، عبدالمحمد زاهدی پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد بازآفرینی استان که در سنندج برگزار شد، گفت: حاشیه‌نشینی و ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی سابقه‌ای طولانی در کشور ما دارد و به دوران بعد از اصلاحات ارضی بر می‌گردد.

به گفته وی، این امر موجب شده که یک سری سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت نامناسب در حاشیه شهرها و بافت فرسوده در درون شهرها ایجاد شود.

استاندار کردستان افزود: یک سیاست در سال‌های ۷۷ تا ۸۰ در وزارت مسکن اتخاذ شد که اگر این تصمیم در دولت‌های بعد لغو نمی‌شد، بافت فرسوده و حاشیه اینگونه روند روبه رشد را طی نمی‌کرد.

زاهدی افزود: اگر در داخل شهر تولید مسکن افزایش پیدا می‌کرد سرریز جمعیت درون شهر و مهاجرانی که می‌آمدند دیگر به صورت غیررسمی اسکان پیدا نمی‌کردند.

وی در ادامه اجرای طرح بازآفرینی در پروژه‌های مسکن مهر را ضروری دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط پروژه‌های مسکن مهر انجام کار مطالعاتی و بازآفرینی در آن ضروری و شاید به مراتب سخت‌تر از حاشیه شهرها باشد.

استاندار کردستان بیان کرد: با توجه به کمبود اعتباراتی که داریم باید، پروژه‌ها و برنامه‌هایی که باید در مناطق حاشیه شهر در قالب بازآفرینی اجرا ‌شود باید اولویت‌بندی شده و وظایف هرکدام از دستگاه‌ها نیز مشخص شود.

زاهدی گفت: اقداماتی که هر کدام از دستگاه‌ها در سال‌جاری در بحث بازآفرینی مناطق حاشیه‌ای انجام دهند احصا و تفکیک شود و در کنار آن نیز رسالت دستگاه‌ها در این راستا در برش استانی برنامه توسعه ششم مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امکانات ملی و محلی باید در راستای اجرای طرح بازآفرینی در مناطق حاشیه شهرهای استان مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌ مردمی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

زاهدی اظهار کرد: مسأله مهم اینجا است که اگر این مناطق را به رسمیت بشناسیم با یک چالش و نگرانی که شاید هجوم دیگری داشته‌ باشیم وجود دارد که باید با چاره‌اندیشی و هم‌فکری مناسب تمام زوایای این اقدام مورد توجه قرار گیرد.

استاندار کردستان مشارکت بیش از پیش مردم خود مناطق حاشیه شهر را در اجرای طرح بازآفرینی مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر خود مردم در این فرایند حضور و مشارکت نداشته باشند نمی‌توانیم شاهد نتایج و خروجی‌های مطلوب باشیم.

زاهدی تشکیل شوراهای محلی و شورای یاری را در این مناطق را از دیگر نیازها دانست و افزود: اگر ساز و کارهای در این زمینه وجود دارد باید مورد استفاده قرار گیرد.                                                       

به گفته وی، باید از ظرفیت تشکل‌های مردمی که در زمینه‌های مختلف زیست‌محیطی و غیره فعالیت می‌کند برای ساماندهی و جلوگیری از رشد مناطق حاشیه‌ای به ویژه در مرکز استان استفاده شود.

استاندار کردستان توسعه فضای سبز به صورت جنگل‌کاری را بهترین راهکار برای جلوگیری از ساخت‌و سازهای غیرمجاز و تکرار مناطق حاشیه‌ای مانند نایسر و غیره دانست و گفت: اگر زمین‌های خالی درخت‌کاری شوند دیگر کسی اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز نمی‌کند و مردم خود مانع از سوء استفاده سودجویان می‌شوند.

زاهدی تصریح کرد: مصوبات شورای عالی شهرسازی باید اجرا شود بنابراین طرح‌های بازآفرینی مبنای قانونی دارد و باید حتماً مصوبات ستاد بازآفرینی اجرا شود.

وی بیان کرد: اگر برای ساماندهی این مناطق و توانمندسازی آنها اقدامات اساسی صورت نگیرد با بحران‌ها و معضلات اجتماعی مواجه خواهیم بود که جبران آن عملاً غیرممکن است.

به گفته وی، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف باید از اعتبارات ملی و استانی خود در بحث توانمندسازی مناطق حاشیه شهر در استان استفاده و براساس وظایفی که برایشان تعیین می‌شود نقش‌آفرینی کنند.

استاندار کردستان مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز را از دیگر نیازهای ضروری در این مناطق عنوان کرد و گفت: شورای حفاظت از اراضی باید به صورت مرتب تشکیل و برخورد قاطع با متخلفین صورت بگیرد.

زاهدی ساماندهی بنگاه‌های معاملات ملکی را از دیگر نیازها در بحث جلوگیری از رشد مناطق حاشیه شهرها دانست و افزود: در برخی محلات به اندازه سوپرمارکت و بقالی بنگاه‌های معاملات ملکی وجود دارد که باید دستگاه‌های ذی‌ربط برای ساماندهی آنها اقدامات اساسی انجام دهند.

وی دلیل بالا بودن نرخ بیکاری در این مناطق را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به اینکه اغلب کسانی که در روستاها و یا مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند کشاورز هستند طبیعی است که آمار بیکاری آنها در ۴ ماه از سال افزایش داشته باشد.

استاندار کردستان تصریح کرد: می‌توانیم با ایجاد تنوع در مشاغل روستایی بستر را برای مشغول به کار شدن کل ایام سال این افراد فراهم سازیم.

زاهدی خواستار تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای رفع مشکل بیکاری این مناطق شد و افزود: باید راهکارهای مناسب با اولویت ایجاد اشتغال‌های حرفه محور در این مناطق ارائه و اجرا شود.

نظر شما