شناسهٔ خبر: 27620 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

پيروز حناچی در نخستین همایش مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان مطرح كرد:

بسیاری از بناهای تاریخی و ماندگار جهان از جنس خشت است/ مصرف سوخت‌های کربنی بزرگترین تهدید حیات بشر/ تاكيد بر كاهش تولید گازهای گلخانه‌ای

پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گرم شدن زمین به عنوان بزرگترین تهدید حیات بشر و اثبات ارتباط مستقیم مصرف سوخت‌های کربنی با این موضوع گفت: بسیاری از بناهای تاریخی و ماندگار کشورها حتی برخی آثار ثبت شده جهانی که حفاظت از آنها ضروری است از جنس گل هستند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي پيروز حناچی در نخستین همایش مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان در یزد درباره روند تکامل حفاظت از سازه‌های تاریخی و گلی جهان گفت: بسیاری از بناهای تاریخی و ماندگار کشورها حتی برخی آثار ثبت شده جهانی که حفاظت از آنها ضروری است از جنس گل هستند.

وی با بیان اینکه مصالح، میراث مشترک معماری جهانی است اظهار کرد: امروز در شهری همایش مبحث پنجم ساختمان برگزار می شود که بافت تاریخی آن با محصولات بومی تولید شده و در شرف ثبت جهانی است بافتی که گلین بوده و همچون آثار تاریخی چغازنبیل و تخت جمشید دارای معماری منحصر به فرد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به ویژگی های یزد و بویژه بافت تاریخی این شهر اشاره کرد و گفت: زیبایی و نوع معماری سنتی یزد از ارزش بسیار بالایی برخوردار است به علاوه اینکه ما شاهد رعایت اصول و استانداردهای مختلفی در این بناها هستیم.

حناچی اضافه کرد: مهمترین ویژگی بناها و ساختمان هایی که قرن ها از قدمت آنها می گذرد استحکام آنهاست، ساختمان هایی که مصالح آن عمدتا خشت و گل است در حالی که ساختمان های امروز به اندازه آنها دوام ندارد.

وی با اشاره به گرم شدن زمین به عنوان بزرگترین تهدید حیات بشر افزود: ارتباط مستقیم مصرف سوخت‌های کربنی با این موضوع اثبات شده به همین دلیل باید مصرف آب و انرژی در تولیدات در حد مجاز باشد.

این مسئول با اشاره به برخی مخاطرات تولید گازهای گلخانه ای در کشور و جهان نیز یادآور شد: در این راستا ایران تعهد کرده در شرایط تحریم چهار درصد و در شرایط غیرتحریم ۱۲ درصد تولید گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد.

نخستین همایش مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان کشور از صبح امروز با حضور ترکان مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان نظام مهندسی ، معاونان وزیر راه و شهرسازی ، استاندار یزد و روسای نظام مهندسی ساختمان استانها آغاز شده و دو روز ادامه دارد.

نظر شما