شناسهٔ خبر: 27624 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:

ابنیه تاریخی نمادهای تمدن ایران زمین‌اند/ عدم مراقبت اصولی از بناهای تاریخی غیرقابل مسامحه است/ آثار تاریخی خالق فرصت‌های جدید برای کشور هستند

استقبال گردشگران از آثار تاریخی و معماری ایران در سراسر کشور نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ابنیه تاریخی را نمادهای تمدن ایران زمین‌ اعلام کرد و گفت: ابنیه و آثار تاریخی می‌توانند فرصت‌های متعددی را برای ایران در عرصه‌های جهانی ایجاد کنند و نبودشان خلاء و نُقصان‌ بسیاری در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و فکری به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدرضا نجفی با انتقاد از روند رو به رشد تخریب خانه‌های تاریخی شهر تهران گفت: این ابنیه تاریخی سمبُل‌ها و نمادهایی از گذشته و تمدن ایران زمین هستند که باید به‌عنوان میراثی برای نسل آینده نیز باقی بماند؛ درواقع پیوند میان گذشته و آینده با وجود این بناها و تأثیر فرهنگی‌شان محقق خواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم مراقبت اصولی از بناهای تاریخی و بی‌تدبیری نسبت به سرمایه‌های معنوی متعلق به نسل حاضر و آینده، غیرقابل مسامحه است.

وی افزود: به نمایندگی از مجمع نمایندگان تهران از همه دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر نهادهایی که مالکیت این آثار را بر عهده دارند، می‌خواهم که با دقت تمام این سرمایه‌های ملی را محافظت کنند.

نجفی با بیان اینکه فرزندان ما باید بتوانند بخشی از تمدن، گذشته و حتی آینده خود را در این مصادیق و نمادها جستجو کنند، گفت: ابنیه و آثار تاریخی می‌توانند فرصت‌های متعددی را برای ایران در عرصه‌های جهانی ایجاد کنند و نبودشان خلاء و نُقصان‌ بسیاری در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و فکری به دنبال دارد که در نتیجه در مرحله نخست؛ از مسئولان مربوط تقاضای حفاظت از این آثار را داریم و در مرحله بعد؛ به صورت جدی از جایگاه قانون‌گذاری و نظارتی وارد شده و با هرگونه کوتاهی در حفظ سرمایه‌های ملی برخورد خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: مسامحه‌ای از سوی مجلس و مشخصا از سوی نمایندگان شهر تهران درخصوص تخریب و نابودی خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی این شهر صورت نخواهد گرفت.

 طبق آمار اعلام شده طی ۱۵ سال گذشته ۸۰۰ خانه تاریخی در شهر تهران تخریب شده است./

نظر شما