شناسهٔ خبر: 27638 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد مطرح کرد:

لزوم توجه به بومی‌سازی و رعایت استانداردها در ساخت و ساز

همایش مدیركل راه و شهرسازی استان یزد در نخستین همایش ملی مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان، گفت: لازم است بومی‌سازی و رعایت استاندارها در ساخت و ساز مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد، روز چهارشنبه ۱۷ شهریور، نخستین همایش ملی مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان با حضور مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان نظام مهندسی كشور، استاندار یزد، معاونان وزیر راه و شهرسازی، معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار، و سایر مدیران در حوزه‌های اجرایی وزارت راه  و شهرسازی شهرسازی و استان یزد درسالن شهید عباس پور یزد برگزار شد.

محمدرضا نقصان محمدی مدیركل راه و شهرسازی استان که میزبان این همایش بود، گفت: لازم است بومی سازی و رعایت استاندارها درساخت وساز مورد توجه قرارگیرد.

نقصان محمدی ادامه داد: امروزه در ساخت و تولید مصالح ساختمانی درزمینۀ استانداردسازی معایبی وجود دارد كه ضروری است گام‌های اساسی و اقدامات جدی تری دراین زمینه برداشته شود.

نقصان محمدی مصالح ساختمانی را سرمایه‌های ملی دانست و گفت: استفادۀ بهینه از مصالح و تولیدات ساختمانی و توجه به دوام، استحكام و زیبایی موجب شده با نگرشی جدید این سرمایه‌های ملی مورد استفاده قرار گیرد.

 استاندار یزد در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطرۀ شهدای قیام ۱۷ شهریور سال۵۷ گفت: اندیشه و تفكر مهندسی موجب ایجاد تناسب بین ساختمان‌ها وخلاقیت درساخت وساز بناها می‌شود.

سیدمحمد میرمحمدی ادامه داد: بررسی معماری پیشینیان كه به ویژه در بافت تاریخی یزد مشاهده می‌شود نشان می‌دهد گذشتگان ما استانداردهای نانوشته‌ای را رعایت می‌كردند و هنوز پس از گذشت سال‌ها ساختمان‌های ساختۀ دسته آنها با دوام و استحكام همراه است.

وی افزود: رعایت استاندارهای لازم در زمینۀ ساخت وسازها یكی از موضوعات مهمی است كه متأسفانه در برخی مناطق استان آنگونه كه شایسته است رعایت نمی‌شود.

میرمحمدی بیان كرد: معمای و شكل ظاهری بناها در هر شهر و منطقه‌ای بیانگر ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و شرایط اقلیمی آن منطقه است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان گفت: شرایط اقلیمی استان یزد و هوای گرم این منطقۀ كویری همراه با آفتاب سوزان، معماران قدیمی را بر آن داشته بود كه با ساخت دیوارهایی با عرض زیاد به نوعی عایق سازی كنند تا جلوی عبور گرما و سرما گرفته شود و وجود بادگیرها و سرداب‌ها نشان دهندۀ توجه به این نوع آب و هوا بوده است.

میرمحمدی ادامه داد: این موارد نشان می‌دهد كه پیشینیان ما به بحث استحكام و مقاوم سازی بناها با كمترین امكانات توجه ویژه‌ای داشتند و امروز نیز باید مانند گذشته نظارت دقیق و مناسب با هدف رعایت كامل استاندارها در ساخت و سازها انجام شود.

 استاندار یزد با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان مختلف در یزد گفت: وجود آب انبارها در محلات مختلف یزد كه دارای دو محل برداشت آب در این اماكن بوده گویای این همزیستی مسالمت آمیز است.

وی ادامه داد: تركیب، توازن و تقارنی كه در قدیم بین منازل، مساجد، حسینیه‌ها، بازار و مكان‌های خدماتی وجود داشت نشان از تفكر مهندسی برای رعایت تناسب و توازن شهری بوده كه با رعایت چنین شاخص‌هایی در ساخت و سازهای بناهای امروز باید پویایی، سرزندگی، نشاط و شادابی را در مناطق شهری ایجاد كنیم و به تنوع طلبی انسان‌ها پاسخ مناسب دهیم.

میرمحمدی در پایان سخنان خود بیان كرد: با تفكر و اندیشه مهندسی و هم افزایی و ایجاد تنوع در مصالح ساختمانی می‌توانیم خلاقیت در ساخت وساز بناها را افزایش دهیم و آرامش و آسایش را به ساكنان در این ساختمان‌ها هدیه كنیم.

نظر شما